Sokan úgy tartják, hogy Kondor Vilmos nevéhez fűződik a magyar krimi megteremtése – ezzel az állítással lehetne is vitatkozni, az viszont teljesen biztos, hogy az álnév mögé rejtőző szerző megújította a műfajt, életet lehelve abba. Az elmúlt közel 15 évben több magyar szerző (a teljesség igénye nélkül: Baráth Katalin, Réti László, Zajácz D. Zoltán, Szántó Dániel) is nagy sikert aratott a magyarországi bűnügyi regényekkel, valamint több olyan író is akadt, akik eddig más műfajban alkottak, de kedvet kaptak egy jó kis gyilkossághoz, nyomozáshoz. Ez utóbbi táborhoz csatlakozott a 2021-ig ifjúsági regényeiről ismert Mészáros Dorka, akinek első, felnőttek szóló regénye, a Nem biztos, hogy visszajövök a General Press gondozásában jelent meg.
Február közepén eltűnik egy lány a bentlakásos Győrfy Abigél Gimnáziumból, pár nappal később pedig a közeli erdőben rátalálnak a holttestére. A jelek szerint öngyilkos lett, de a diákok között szárnyra kel a pletyka, hogy a Kertész névre hallgató iskolai rém keze lehet a dologban. Pár hónappal később, amikor újabb lány tűnik el nyomtalanul, a tanári kar – élükön a pozícióját mindennél jobban féltő Ujhelyy Róberttel – úgy dönt, az esetleges botrány elkerülése végett nem értesítik a rendőrséget, hanem maguk próbálnak az eset végére járni. Arra azonban egyikük sem számít, hogy a nyomozásuk alatt saját, legbelsőbb félelmeikkel kell szembenézniük, hiszen mindannyiuknak van rejtegetni valója.
Mészáros Dorka az íráson túl kriminológusként és kommunikációs szakértőként dolgozik. Első regénye Én vagy senki címmel 2016-ban jelent meg a Tilos az Á Könyveknél, ezt követte a három borítóval is boltokba kerülőt Kiszámolós (2020) és a Felelsz vagy mersz (2021), immár a Menő Könyveknél. Műveiben nagy szerepet kap az érzékenyítés, az önmeghatározás, az empátia és a nyitottság. Az írás mellett interaktív nyomozós vacsoraszínházakat is vezet. A Nem biztos, hogy visszajövök az első, felnőtteknek szóló krimije, a második, Mimézis címmel idén jelent meg.

Mészáros Dorka (Fotó: Szalmás Krisztina)
A Nem biztos, hogy visszajövök nem tekinthető hagyományos kriminek, részben azért, mert a nyomozati szakasz teljes egészében kimarad, az önjelöltek más úton igyekeznek az igazság közelébe férkőzni. Sokkal inkább mondható thrillernek a regény, de a két műfaj között mára olyannyira elmosódott a határvonal, hogy erre talán kár is lenne több szót fecsérelni. Az azonban bizonyos, hogy nem csak a műfajt, hanem a történetet illetően is okoz meglepetést a szerző: az olvasó abszolút nem számít arra, amit végül kapni fog. Mészáros Dorka érezhetően az ifjúsági művek felől közelít, könnyedebb stílusához remekül passzolnak a rövid, filmszerű jelenetek, sokáig lehet olyan érzésünk, mintha csak egy újabb Pretty Little Liars-epizódot olvasnánk.
Ami azonban meglepő (és egyben az első eltérés), hogy a diákok abszolút nem kapnak fontosabb szerepet ebben a történetben, alig egy-kettőt ismerünk meg kicsit is részletesebben, a fókusz végig a tanári karra irányul. És bizony kiderül, hogy egyikük sem teljesen normális, mindegyiküknek van takargatni valója, idővel olyan érzésünk lehet, hogy már-már felvételi követelmény volt a sötét, törvényellenes múlt. A poént egyik esetben sem szeretnénk lelőni, annyit azonban elárulhatunk, hogy a cselekmény egy idő után bőven 18+-os fordulatot vesz, a történet második fele igazi „beteg elmék játékává” válik. Éppen emiatt megosztó is lehet a regény, mert a szerző olyannyira elrugaszkodott a valóság talajától, hogy egy idő után a fordulatokat is túl soknak (némelyiket pedig túl direktnek) is érezhetjük.
Amire viszont abszolút nem lehet panaszunk, az a szereplők sokszínűsége, még akkor is, ha a tanári kar tagjai között nehezen is találunk olyat, akivel igazán szimpatizálhatnánk. Az igazgató, Ujhelyy Róbert mindent megtesz, hogy minél magasabb pozícióra törjön, így neki van a legtöbb vesztenivalója. Ott van még Papp Z. Hunor, vagyis Hunor bá, akit egy egész ország kedvel lazasága és instaposztjai miatt, a fiatal Mohos Adrián, akire korát meghazudtolóan húzták rá az örök agglegény jelzőt vagy éppenséggel a domináns Léránt Evelin, aki több férfit is az ujja köré csavart. Egy bentlakásos iskola, mint egy zárt és elzárt terep tökéletes helyszínéül szolgál az egyre növekvő feszültségnek, és az igazság persze robbanásszerű eredményt okoz.
Összességében a Nem biztos, hogy visszajövök egy pergős, könnyedén olvasható thriller, amelynek ugyan megvannak a maga hibái, de ennek ellenére is tud élvezetes lenni – és habár Mészáros Dorka nem elsőkönyves szerző, de ezen a műfajon belül még kezdőnek számít, ennek fényében pedig valóban ígéretes az indulás.
Mészáros Dorka: Nem biztos, hogy visszajövök
General Press Kiadó, 304 oldal
Kiemelt kép: Mészáros Dorka: Nem biztos, hogy visszajövök (Szerzőportré: Pavel Bogolepov)