2020-ban egy olyan időszak köszöntött ránk, amikor korlátok között kellett léteznünk annak érdekében, hogy túléljünk. A közösségi szórakozással töltött percek szinte megszűntek, a pandémia a négy fal közé szorított minket, a teátrumoknak pedig rövidebb-hosszabb ideig el kellett búcsúzniuk a nézőiktől, hogy a művész-befogadó kapcsolatot online közvetítéssel próbálják meg pótolni. Az örömöt enerváltság, a pillanat megélését a távolságtartás, az együttlétet magány váltotta fel, amelyből kiutat részben az olyan szabadtéri színházak jelentettek, mint amilyen a 100. évfordulóját ünneplő Városmajori Szabadtéri Színpad is, amely idén igazi különlegességet tartogat a közönségnek.

Ebben a különös időszakban született meg a kortárs műveket 2008 óta bemutató Armel Opera Festival újdonságának ötlete, amely a jelen sivárságából visszaröpít minket egy zenés utazás keretében az Osztrák-Magyar Monarchia korába, hogy közismert dallamokkal és táncokkal pezsdítse fel az életünket. Ez a Mulat a Monarchia című karanténbalettben manifesztálódott. A különleges előadásban világhírű zenék és korhű jelmezek idézik meg a nemesi bálokat és a Monarchia országainak jellegzetes táncait, mint amilyen a polka, a keringő, a cigánytánc vagy a palotás, mindezt pedig fiatal balett táncosok tolmácsolásában, élő zenekari kísérettel élhetjük át. Csakhogy a Mulat a Monarchia nem éri be ennyivel: a két világ, a múlt és jelen összeolvasztásával egy harmadikat teremt, amiben helyet kap a múltidézés és a jelenkorunk kihívásai is, méghozzá arra az üzenetre kifuttatva, hogy minden korban kifogyhatatlan örömforrást jelent a művészet, a zene és a tánc.

A Mulat a Monarchia című előadás egyik jelenete (Fotó: Gyulai Várszínház)

A színlap ígérete szerint a műsor „egyszerre nagyszabású és játékos, elegáns és komikus, drámai és könnyed, arisztokratikus és emberi, energikus és kifinomult – fantasztikus szórakozás és maradandó, szívmelengető élmény a táncszerető közönségnek”, amit két felvonásban tapasztalhatunk meg. Az elsőben olyan szerzők örökzöld művei idéződnek meg, mint Erkel Ferenc (Hunyadi László – Palotás), Johann Strauss (Mennydörgés és villámlás polka, Anna polka, Könnyű vér gyorspolka) és Josef Strauss (Gond nélkül! gyorspolka), a másodikban pedig Ifjabb Johann Strauss (Kék Duna keringő, Egy éj Velencében nyitány), Grigoras Ionica Dinicu (Pacsirta), Johannes Brahms (V. magyar tánc) és Léhár Ferenc (A víg özvegy – Ballo Montenegro) is csatlakozik hozzájuk. Kilencven percen keresztül varázsolnak el minket a Sziget Art Balettkar, a Dunakeszi Szimfonikus Zenekar és a számos országban fellépő Farkas Pál karmester közreműködésével, aki egy ide illő Kodály Zoltán idézettel fogadja a látogatókat a honlapján: “Aki zenével indul az életbe, bearanyozza minden későbbi tevékenységét, az életnek olyan kincsét kapja ezzel, amely átsegíti sok bajon. A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza.”

A Mulat a Monarchia kurátora és rendezője a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője, a Déryné-díjas Szabó Máté, akinek nem új a Városmajori Szabadtéri Színpad helyszínként, hiszen a tavalyi színházi szemlén az Ünnep című rendezése vendégjátékként vett részt a Városmajori Színház Szemlén. Érdekes visszagondolni rá, hogy Szabó Máté két éve, a karantén-időszak idején a következő gondolatokat fogalmazta meg a színházzal kapcsolatban: „Mit lehet mondani „kizökkent időben” a színházról? Ami adekvát és szellemes. Talán, amit a szellem mond Hamletnek: “Eszedbe jussak!” Közönség, közösség. Ami most éppen saját érdekében, saját érdekünkben tiltva van. A „most” tiltva van, a „majd”-ért. Az idő többféleképpen telik, tudjuk, végtelenné is válhat egy pillanat. A színház mottója, „Itt a helyem” most is érvényes, csak a „mikor” kérdése jelent meg, de ha arra gondolunk valamikor, akkor már jobb egy kicsit, ha arra, hogy nemsoká, akkor megint csak.  Egyszer majd: most lesz. Nem ez a most, hanem egy másik. Az. Ami már volt, de mégis más lesz. Ott a helyünk.”

Szabó Máté (Fotó: Színház.online)

Most pedig elérkezett az idő, ott a helyünk a Városmajori Szabadtéri Színpad különleges programjain, de még inkább az egyedi koncepcióval bíró Mulat a Monarchia című karanténbaletten, amely július 22-én, pénteken este várja az érdeklődőket Budapest első közparkjának szabadtéri színházában. Jegyek a hivatalos honlapon még korlátozott számban kaphatók erre a vissza nem térő alkalomra, amely a tánc és zene együttes erejével próbál meg örömöt csempészni a szürke mindennapokba.

Kiemelt kép: A Mulat a Monarchia című előadás egyik jelenete (Fotó: Városmajori Szabadtéri Színpad)