Hatásos énektechnikai és dramaturgiai felépítettségénél fogva a Szegény kissrác (Pity the Child) és az Isten, óvd szívem! (Heaven Help My Heart) annak idején a musicalgálák állandó énekszáma lehetett, a One Night in Bangkok pedig szinte levált Benny Andersson , Tim Rice és Björn Ulvaeus Sakk (Chess) című musicaljéről, ahonnan eredetileg származott, így került át adott időszakban a rivaldák világából számos országban a slágerlisták élére. Az elsőként egy koncepcióalbumon megjelentetett teljes darabot legelőször a londoni Prince Edward Színházban mutatták be. Hazánkban 1992-ben az Arizona Stúdió és Rock Színház közös fúziójaként került a közönség elé, majd a Nyugati pályaudvar mellett ideiglenesen felállított Rock SzínSátorban folytatódott az itthoni sikerszéria a felújított változatnak köszönhetően. Akkoriban Forgács Péter, Mikó István, Malek Andrea, Nagy Anikó, Makrai Pál és Csengeri Attila léptek színpadra a főbb szerepekben, és rajzolták meg a kellő szövevényességgel átitatott történetet. Ez a musical nem egy habkönnyű mese: arra keresi a választ, hogy a nagyhatalmak miként használják sportolóik eredményességét egyéni befolyásuk növelésére, illetve azt vázolja fel, hogy mi történik akkor, ha egy magyar származású asszony, akinek édesapja az 1956-os forradalom leverését követően az oroszok fogságába került, éppen egy szovjet sakkozóba szeret bele, miközben ezzel egyidejűleg igen szoros kapcsolatban áll annak amerikai ellenfelével.
A menedzserként az azóta már megszűnt Rock Színház útját is okosan egyengető Simon Edit producer, valamint az operaénekesi minőségében egyaránt jól ismert művészeti vezető, Póka Balázs nevével fémjelzett PS Management a produkciót 2010-ben újra behozta a köztudatba az ismételt színrevitel segítségével, bár a két színházi szakember nem ezzel a lépésével szerzett az általa vezetett musical-ügynökségnek ebben az időszakban országos elismertséget. Ezt megelőzően ugyanis csapatával a Vámpírok Bálja című zenés darab jelenleg is tartó honi sikerét alapozta meg.

Jelenet a Sakk musicalből (fotó: PS Produkció)
A kínálkozó lehetőséggel együtt különleges megvalósítást kapott a jelenlegi koncepcióban Andersson, Rice és Ulvaeus világhírű projektje. Szimfonikus zenekar, pop szekció, grandiózus tánc-és énekkar járul hozzá az egyedi atmoszféra megteremtéséhez, és ebből már arra is következtetni lehet, hogy az ABBA együttes férfitagjai által komponált dallamvilág túlmutat a híres svéd formáció megszokott zenei készletelemein, mert egy nagyobb íveket bejáró, intellektuálisabb, ugyanakkor hasonlóan szerethető végeredményt sikerült a zeneszerzőknek létrehozniuk a Sakk esetében. Bár a mostani előadást övező látványos megmozdulásokról sem kell lemondaniuk a nézőknek, ez a megközelítés mégis kissé koncertszerű, helyenként kifejezetten statikus lett, amely tulajdonság egyébként nagyban segít abban, hogy kellő fókuszt kapjanak az egyes szereplők, továbbá jobban kikristályosodjon a mondanivaló és a nem kis odafigyelést igénylő cselekményszerkezet. Ebben a musicalben ugyanis nemcsak a sakktáblán zajlanak a játszmák, amelyek a játékidő előrehaladtával különleges jelentőséget nyernek. Hús-vér emberek sorsa múlik azon, hogy ki, mikor, kivel szemben milyen taktikát alkalmaz, hagyja-e magát egyáltalán manipulálni, illetve lemond-e bármiről is egy másik személy boldogulása érdekében. A darabbéli körülmények alakulása nagyban befolyásolva bekövetkező eseményeket, melyeknek csipetnyi beleéléssel a közönség is érzelmileg megérintett részese.
Hatalmas intenzitással kell belehelyezkedniük tehát a közreműködőknek az egyes jelenetekbe, az ehhez való készségüket ráadásként megbízható énektudással, és kifejező előadásmóddal megfűszerezve. A Malek Andrea szerepformálásakor megmutatkozó bájt és lágyságot, valamint a Nagy Anikó játékára jellemző markáns jegyeket az általuk régebben alakított Florence Vassy bőrébe bújva a mostani előadás egyik főszereplője, Sári Évi egyaránt magában hordja, ennélfogva a színésznő az ő igazán méltó utódjuk lehet. Szemenyei János pedig egy kellően elbizakodott és szemtelen, mégis többrétű és összetéveszthetetlen figurát hoz amerikai sakkozóként, ezért aztán nem véletlenül kapcsolják össze a személyét már több esztendeje a karakterrel, amelyet a nagyérdemű az ő tolmácsolásában az évek alatt igencsak megszeretett. Egyházi Géza Anatoly Sergievsky-t alakítja, és szintén jól bánik a tehetségével, hangszíne, illetve egyéni kisugárzása magában rejti az eljátszott figura érzékenységét, és a szükséges lelki mélységeket. Az elhagyott feleség, Svetlana szerepét Kecskés Tímea a megírtnál is nagyobb jelentőségűvé növeszti fel, az ütemességéről könnyen felismerhető dalával és intenzív színpadi jelenlétével magának szintén komoly figyelmet kivívó Kiss Ernő Zsolt pedig megmutathatja, hogy a tévésorozatok világa mellett ugyanolyan otthonosan mozog a zenés projektekben.

Egyházi Géza a Sakk musicalben (Fotó: PS Produkció)
A musical a nyár folyamán több helyszínen is látható lesz: a Szegedi Szabadtéri Játékok Újszegedi Szabadtéri Színpadán június 24-én és 25-én, míg a Magyar Színházban július 30-án és 31-én elevenedik meg a történet. A PS Produkció többi előadása szintén részese lesz ennek az idénynek: a We Will Rock You júliusban, a Vámpírok bálja pedig augusztusban varázsolja el több alkalommal is a közönséget.
Kiemelt kép: Jelenet a Sakk musicalből (Fotó: PS Produkció)