Május 19-én ért véget az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál: az elmúlt két hétben tíz ország mintegy tizenhárom bábelőadását tekinthettük meg – a legváltozatosabb formában. 

A május 6-i nyitónapon szakmai konferencia keretén belül beszélgetéseken vehettek részt az érdeklődők, amelyek többek között a színház és a robotika kapcsolatát, a nonverbális előadásokat, az utcaszínházi formát is érintették. Visszatekintve az elmúlt két hétre, bátran mondhatjuk, hogy az égiek kegyesek voltak a szervezőkhöz és hozzánk, így az eső szerencsésen elkerülte a La Fam Társulat és a Budapest Bábszínház közös produkcióját, amelynek során egy 5,5 méter magas Akhilleusz óriásbáb sétált végig az Andrássy úton egy látványos felvonulás keretében. A napot a Carson Coma akusztikus koncertje zárta, amelyet egy rövid bábos performansz előzött meg a teátrum nagyszínpadán. A nyitóhétvége másik fontos eseménye a másnapi Ponttól pontig. című előadás premierje volt, amely nemcsak amiatt érdekes, hogy hosszú idő után újból nonverbális előadást tűzött műsorára a Budapest Bábszínház, hanem mert egyben ez volt az újonnan életre hívott Kísérleti Stúdió első bemutatója is. 

Jelenetkép A lélek mechanizmusai (Eh man hé) című előadásból (Fotó: Markus Steiner Ender)

Május 8-tól, hétfőtől nemzetközi társulatok produkciói váltották egymást a nagyszínpadon és az Ország Lili Stúdióban egyaránt. Az első héten bemutatkozott a francia Les Antliaclastes Ámbra című eőadása, a spanyol Zero en Conducta társulat két alkalommal is elvarázsolta a közönséget Nolan történetével (A lélek mechanizmusai), a holland Duda Paiva a tőle megszokott stílusban tért vissza Magyaroszágra, a kortárs táncot és a bábszínházat ötvözte a Bruce Marie című produkciójában, a hétvégén pedig a dél-afrikai Janni Younge Production káprázatos Hamletjét tekinthettük meg, amely kétségkívül egészen új oldalról közelítette meg a jól ismert drámát. Az Ország Lili Stúdióban Kovács Domonkos Reburn a cathedral, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Bennem a létra, valamint a lengyel Groupa Coincidentia Szitakötő című előadását tekinthettük meg, továbbá műsorra került a Budapest Bábszínház egy évvel ezelőtt bemutatott Frankenstein című darabja is.  

A második hét programjának többnyire az Ország Lili Stúdió adott otthont. Stephen Mottram két alkalommal is előadta Az ejtőernyő és a Nézd a labdát című nonverbális produkcióját, a marosvásárhelyi Ariel Ifjúsági és Gyermekszínház egy gyerekelőadással (Gabi és a repülő nagypapa) érkezett a fesztiválra, a zárónapon pedig a magyar származású Olivia Molnar Apró öngyilkosságok című tárgyszínházi produkcióját láthattuk, amelyet könyvbemutató is követett. A nagyszínpadon a Szenzáció! című, a bábszínházat cirkuszi elemekkel vegyítő előadást nézhettük meg, az Idiotas Teatro csapata egyenesen Mexikóból érkezett hazánkba. 

Jelenetkép a Janni Younge Productions Hamlet előadásából (Fotó: Alan Eason)

Gimesi Dóra, a Budapest Bábszínház bábdramaturgja az alábbi gondolatokat fogalmazta meg a fesztivál kapcsán: “Ha megkérdeznék, mi történt velünk az elmúlt két hétben, röviden annyit mondanék: varázslat. A varázslat ugyanis olyasmi, amit ember hoz létre, mégis túlmutat az emberen, nagyobbra nő nála, megigéz és meghökkent, közelebb hozza a földhöz az eget. Varázsló Stephen Mottram, a bravúros tudású bábos, aki öt pingponglabdáról elhiteti, hogy ember. Hatalmas, szemléletet formáló élmény volt látni az előadását és részt venni a mesterkurzusán. Varázsló a báb- és mozgásművészet mellett elképesztő színészi teljesítményt nyújtó Duda Paiva, aki egy testben több lelket képes megjeleníteni. Varázslók a Zero en Conducta táncos-bábosai, akik az előadás végén valóban életre keltettek és lélegzésre bírtak egy élettelen figurát. Varázsló az a több ezer ember, aki a nyitónapon az óriás-Akhilleuszt követve elűzte az esőt az Andrássy útról. És varázsló a Budapest Bábszínház társulata, akik idevarázsolták és mindvégig életben tartották, mozgatták és lélegeztették ezt a hatalmas élőlényt, az I. Abstract Fesztivált.”

Jelenetkép a Szenzáció! című előadásból (Fotó: Idiotas Teatro)

Az Abstract Fesztivált idén első alkalommal rendezték meg, de az előadások iránti nagyfokú érdeklődést és az azokat követő vastapsokat és ovációkat nézve és hallgatva, reménykedhetünk benne, hogy – ha nem is jövőre, de talán két év múlva – már a második nemzetközi kortárs bábfesztiválról adhatunk számot, hogy aztán ez egyben hagyománnyá is váljon.

Az Abstract Fesztivál a X. Színházi Olimpia keretén belül valósult meg.

Kiemelt kép: Akhilleusz (Fotó: Kovács Milán)