Dante minden értelemben modern, európai lélek volt, kortársunk ő is, bármennyire is 700 éve halott. Nem véletlen, hogy helye van Budapesten is, egy modern művészeti fesztiválon: a Budapesti Őszi Fesztivál három előadással is tiszteleg emléke és öröksége előtt.
Dante különleges, mondhatni speciális helyet foglal el az irodalomban: nevét mindenki ismeri a középiskolás éveiből, mégsem olvassa senki felnőttként. Mintha az egyetlen mindenki által ismert mondata – „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel” – magára a műre is vonatkozna. Pedig Dante az egyik legnagyobb forradalmárok egyike – vette magának a bátorságot, hogy az Európa szerte elvárt és megszokott „úri” latin helyett a lesajnált népnyelven írja meg az Isteni Színjátékot, megteremtve ezzel az olasz nyelvet. A Budapesti Őszi Fesztiválon három előadás is megeleveníti a 700 éve halott szerző szellemiségét: irodalom, zene, színház, mozgásművészet – minden művészeti ág alkotói máig inspirálódnak Dante műveiből.
Miért nincsenek a Paradicsomban pápák? – Kirándulás a Paradicsomba
Nádasdy Ádám a harmadik legjobb választás arra, hogy bejárjuk az Isteni Színjáték legkevésbé ismert részét, a Paradicsomot – Beatrice ugye a Paradicsomban van és utoljára Dantét kalauzolta, maga Dante pedig éppen 700 éve halott. Nádasdynál jobb túravezetőt erre a kirándulásra nem is választhatnánk. Csaknem egy évtizedet töltött el nemcsak a szöveg lefordításával, de megértésével is, ebből írta az akadémiai székfoglalóját is. Minden kortörténeti összefüggést, ritmikai nüanszot és teológiai utalást pontosan ismer, az ő vezetésével a legmisztikusabb angyalrend és legmerevebb hierarchia is érthetővé és megközelíthetővé válik. A Paradicsomban minden lélek üdvözült, de egyes lelkek üdvözültebbek a többinél, itt „minden: szükségképpen szeretet”, helye van zsidó királynak, római császárnak és jerikói prostituáltnak egyaránt – de pápának egynek sem. Hogy miért van így, azt október 6-án túravezetőnk meséli a Márai Sándor Kulturális Központban.
Szomszédunk, Dante
Nádasdy Ádám új fordítása és Gyabronka József Dante: Pokol előadása nem kevesebbet próbál, mint hogy az Isteni Színjáték Poklát egymást támogatva színpadra állítsák – monodrámaként. Bátor vállalkozás: egyedül állni a közönséggel szemben akkor is merész próbatétel, ha az ember kortárs popdalokat ad elő, hát még egy 700 éves, emlékművé kövesült kulturális ikont. Gyabronka és Nádasdy azonban tudják, hogy az emberi természet azóta sem változott: bűnök és vágyak, ellenségek és tragédiák ugyanolyan menetrend alapján történnek a reneszánsz Firenzében, mint ma, Józsefvárosban. A karakterek hasonlóak egy napi sorozatban és a Színjátékban: szeretik és átvágják egymást, hízelegnek és nyerészkednek, kalandvágyók, gyávák vagy éppen csak szeretnek enni, legyen szó Attiláról, Odüsszeuszról vagy Dante személyes ismerőseiről. A szöveg, amelyről azt gondoltuk, hogy vitrinben porosodó hagyaték, élő lesz, szellemes, villogó és bölcs: útikönyv, pletykarovat, életmód-tanácsadó, rendőrségi jegyzőkönyv, fantasy, tündérmese és nagyregény egyszerre. Az előadás Manyi közösségi központban várja az utazni vágyó közönséget október 7-én.
Inferno 2021 – a NoGravity társulat fizikai illúziószínháza
Le a gravitációval! – üzeni a klasszikus graffiti. Emiliano Pellisari társulatának úgy tűnik sikerült túllépnie Newton törvényén. Itt a testek nemcsak kölcsönösen vonzzák egymást, de átalakulnak lépcsővé, repülnek, bebábozódnak, vonzódnak és választanak egy fantasztikus, álomszerű közegben, amely egyszerre kortalan és mindenre reagáló. Pellisari, aki apja halála miatt meg kellett, hogy szakítsa tanulmányait és ácstól kezdve vízvezeték- és villanyszerelésig számtalan szakmát kitanult nem annyira koreográfus, mint inkább az emberi test építészmérnöke: hat táncossal képes átlebegni, átvonszolódni és sodródni a dantei világegyetemen, megidézve közben nemcsak Rodin alakjait a Pokol kapujáról, de Caravaggio fény-árnyék játékát, Magritte pimasz filozófiáját és Escher mérnöki látomásait. A különleges eseménynek az UP Rendezvénytér ad otthon október 9-én.
Kiemelt kép: Inferno 2021 (Fotó: NoGravity)