A Magyar Állami Operaház Húsvét idején idén is hagyományos ünnepi programjait tűzi műsorára: nagycsütörtökön Bach Máté-passiója, nagypénteken és húsvét napján Wagner Parsifalja, míg nagyszombaton és húsvéthétfőn a Húsvét Mascagnival program keretében a Messa di Gloria és a Parasztbecsület koncertszerű változata csendül fel az Andrássy úti Ybl palotában.
A Máté-passió Bach legnagyobb műve, amely nemcsak a protestáns egyházzenében, hanem az egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent. Bach halála után a feledésbe merült művet Felix Mendelssohn-Bartholdy fedezte fel az utókornak. A zeneszerző-karmester a romantikus előadói gyakorlathoz igazította a darabot, aminek előadása nyomán kezdődött meg Bach újrafelfedezése. Ez előtt tisztelegve az Operaház is Mendelssohn változatában tűzi műsorára a Máté-passiót 2014 óta M. Tóth Géza szcenírozott rendezésében, animációs vetítéssel kiegészítve.
Wagner utolsó zenedrámája, a Parsifal, amit a szerző nem is operaként, hanem színpadszentelő ünnepi játékként fogalmazott meg, a világ csábításaitól és a bűnös vágyaktól való félelmet írja meg megváltástörténetbe ágyazva. Hőse, Parsifal, tiszta, naiv hite által képes lesz rá, hogy megváltsa a testi és lelki bajoktól szenvedőket, és a Grál, a Krisztus vérét felfogó szent kehely őrzőinek sorába lépjen. Az előadást Almási-Tóth András, az Opera művészeti igazgatója álmodta színre.
Mascagni 1887-ben kezdte komponálni a Messa di Gloriát, de a munkafolyamatot megszakította a Parasztbecsület megrendelése. Nem csoda, ha a mise áradó dallamvilága, az érzelmes, romantikus ívek, a szinte drámai feszültségű pillanatok és az olykor személyes kamarahangzás helyenként a Parasztbecsületre emlékeztetnek, amely az est második felében hallható is lesz koncertszerű előadás formájáan. A húsvétvasárnap egy szicíliai faluban játszódó, tragikus végkimenetelű féltékenységi drámával Mascagni a verismo egyik fő művét alkotta meg: operájában mindennapi hősöket láthatunk, akik saját, fékezhetetlen szenvedélyüknek válnak áldozatává.
Kiemelt kép: Jelenetkép a Parsifal című előadásból (Fotó: Berecz Valter)