Kedvelt motívum a művészek számára, amikor egy addig rejtett tehetségnek reflektorfényt biztosítanak, hogy a nézők részesei lehessenek a talentum kiteljesedésének, révbe érésének – erre tökéletes példa Az Operaház Fantomjának Christine-je. Ám míg sokan a drámai oldaláról közelítik meg ezt, addig az egyik legnépszerűbb kortárs amerikai szerző, Ken Ludwig komédiaként képzelte el, amelynek egy olyan zenés bohózat lett az eredménye, ami szenzációs sikert aratott a West Enden és a Broadway-en is, továbbá kiérdemelte a legjobb vígjátéknak járó Olivier- és a legjobb darabnak ítélt Tony-díjat. A hőstenor világszerte hatalmas népszerűségnek örvend, a hazai teátrumok repertoárjában is rendre felbukkan: a 2020/21-es évad során például a Győri Nemzeti Színház Kisfaludy termének közönsége is találkozhat majd vele a Jászai Mari-díjas Tasnádi Csaba rendezésében (aki mellesleg a közelmúltban ünnepelte a hatvanadik születésnapját).
Már a darab premisszája is megmosolyogtató: a clevelandi operaházba egy világhírű tenor, a nagy Tito Merelli (Bródy Norbert) érkezik Othello megformálásának érdekében, ami miatt lázban ég a város és a színház is. Saunders, az igazgató (Maszlay István) és titkára, Max (Járai Máté) nagyon büszkék arra, hogy sikerült a művész sztárallűrjeivel megbirkózniuk, kirobbanó eseményre számítanak. Csakhogy az utolsó pillanatban beüt a krach, a tenor helyére be kell ugrania valakinek, és a lámpalázas Max az egyetlen, aki szóba jöhet. Félreértések, szerepcserék és szerelmi szálak adják egymásnak a kilincset, Ken Ludwig stílusa pedig nem idegen a győriek számára, volt már lehetőségük hangolódni rá. Hiszen ahogyan arra a sztárrá avanzsáló titkárt, Maxet alakító Járai Máté is rámutatott a Győr+ TV-nek nyilatkozva, a szerző másik műve, a Primadonnák zajos siker a városban. De a színész mesélt picit a karakteréről is: „Ő egy gátlásokkal teli, pánikbeteg titkár, akinek az operakarrierje emiatt tört ketté. Az első felvonás végén látható az a csavar, hogy neki kell megmentenie az előadást, és a másodikban kulminálódik ez a dolog, a félreértések, minden. […] Azt gondolom, hogy ez egy nagyon sikeres produkció lehet, már ugye Ken Ludwig a győri közönség számára nem ismeretlen, hiszen az egyik legnagyobb sikerű előadásunk írója, a Primadonnáké. Sok helyen felismerem, hogy ezt mennyire ő írta, hiszen itt is a félreértésekre és a helyzetkomikumra épül az előadás.”
A párhuzamot emelte ki A hőstenor másik fontos szereplőjét, a Tito Merelli világhírű tenort életre keltő Bródy Norbert is, aki szintén a korábban említett televíziónak mesélt a hasonlóságokról: „Mind a kettő szerintem egy fergeteges vígjáték, mindkettő nagyon szórakoztató. Nem tudom, hogy le fogjuk-e venni a Primadonnákat vagy nem, illetve a győri közönség engedni fogja-e, hogy levegyük. Mindenesetre, ha így lesz, hogy eltűnik a műsorból a Primadonnák, akkor azt hiszem, hogy méltó helyettesítője marad A hőstenor. Dramaturgiailag, a helyzetkomikumok és a jellemábrázolások szempontjából nagyon hajaz a két darab egymásra”. Az előadás színészei tehát lelkesek a komikus hangvétel miatt, Tasnádi Csaba pedig igyekezett kihangsúlyozni azt a Győr+ TV-nek, hogy a bohózatként elgondolt történet semmiképpen sem ér kevesebbet a drámaibb koncepcióknál, avagy tudni kell nevetni és nevettetni: „Egyáltalán nem másodrendű a műfajokon belül. Nagyon nem szeretem azt a sznobizmust, amelyik azt mondja, hogy a mélyebb művek és a tragédiák előrébb valók. Nem értek egyet, az ember fogazata is mindenevő, és szerintem színházilag is mindenevő. Vágyik egy katartikus élmény után, arra, hogy önfeledten nevessen és színvonalasan szórakozzon. Ezt igenis nagyon nehéz és sok munka megcsinálni minden munkatársnak és minden színésznek.”
Hogy mi lesz a reflektorfénybe került Max sorsa, hogy Ken Ludwig műve alapján, a Tasnádi Csaba által említett lelkiismeretes törekvések után mennyire kacagtató végeredményt sikerült összeraknia a győri társulatnak, az legkorábban szeptember 26-án 19:00-kor derül ki, amikor a Győri Nemzeti Színház bemutatja A hőstenort a Kisfaludy teremben. Bár a szeptemberi előadásokra elkapkodták már a jegyeket az érdeklődők, azonban az októberi időpontoknál még bőven akad szabad hely azok számára, akik szeretnének egy kis ideig kiszakadni a gondoktól sújtott jelenből, és fergetegesen szórakozni a képzeletbeli clevelandi operaházban csücsülve. De persze csakis maszkban, elvégre a lámpalázát legyőző tenornál csak az nagyobb hős, aki másokra is odafigyel.
Kiemelt kép: Bródy Norbert és Járai Máté (Fotó: Tóth Zoltán/Demerung Stúdió)