Nagyjából húsz évvel ezelőtt mutatták be Andrew Lloyd Webber Volt egyszer egy csapat (The Beautiful Game) című musicaljét a Madách Színházban, Tihanyi Ákos koreográfusnak pedig ez volt a legelső ottani munkája. Mivel focis közegben játszódik a történet, van benne egy zenével, illetve a darabbéli szurkolók dalban közölt reakcióival gazdagon meghintett, öt-hat perces meccsjelenet, aminél az jelentett nehézséget, hogy egy sportszituációt kellett prezentálni úgy, hogy az a közönség számára felismerhető legyen, ugyanakkor a látott egyveleg a megadott zenei aláfestéssel is stimmeljen. Tihanyi Ákos akkor az olyan jellegzetes labdakezelési formákat, mint a terelés, a cselezés, a továbbítás és a becsúszás, tulajdonképpeni tánclépésekként rekonstruálta, a gólhelyzetet és az azt követő ünneplést ugyancsak a mozgás nyelvén beszélte el, a lassítás imitálását egyfajta látványelemként tálalta, mindeközben pedig a mérkőzés erejét, dinamikáját, a férfienergiák összecsapását, a győzelem eufóriáját is képes volt érzékeltetni az előadásban.

Hasonló kihívás elé állította a Jávori Ferenc, Müller Péter Sziámi, illetve Kállai István és Kállai Gábor nevével fémjelzett Lévi Story musical annak koreográfusát, Király Bélát, mivel a darab egyik énekkel és zenével dúsított tömegjelenete arról szól, hogy egy hajó viharba keveredik a személyzettel és a főhősökkel a fedélzeten, ami megint egy való életből kiragadott helyzet, és ha úgy vesszük, még mérkőzésnek is mondható, csak éppen az időjárási elemekkel. A táncszínházi szakember mindehhez a közreműködők számára olyan stilizált mozdulatsort kreált, amely a nézőtérről szemlélve is hihetően, és főleg filmszerű módon tudta hozni a tenger hullámain való hánykolódást, illetve a dolognak a színpadi karakterekre egyaránt átragadó izgalmát, ennélfogva egyetlen percig sem volt olyan érzete senkinek, hogy egy előadásról könnyedén leválasztható táncbetétet, vagy egy pantomimműsort lát. Így utólag kimondható már, hogy Király Béla a Lévi Story alkotói teamjének egyik legnagyobb felfedezettjévé vált.

Jelenetkép a Bizarrrrr! – Misztikus utazás a kapun túl című koncertshowról (Fotó: Kovács Milán)

Legújabb projektjében rendezői feladatokat is ellát, az ő nevéhez fűződik ugyanis a RaM-ArT Színházban legelső alkalommal március elsején közönség elé tárt Bizarrrrr! – Misztikus utazás a kapun túl című koncertshow, a Menüett Produkció és a Show Dance Company közös előadása. Ennek vázát alapvetően táncbetétek, musicalrészletek, jól ismert pop- és rockdalok alkotják, ám ezek köré a darabban is játszó Gábor Márkó, valamint Becz Bernadett narrációkat írt, amelyeknek köszönhetően egy komplett történet bontakozik ki a játékidő során. A legendás Addams Family szereplőire hajaznak a megjelenített figurák, és a koncepció, no meg az atmoszféra is hasonló, viszont fontos tudni, hogy nem ugyanarról a sztoriról van szó, az ugyanis 2009-ben már megkapta a saját musicalváltozatát, megjárta a Broadwayt, és néhány éve majdnem Magyarországon is bemutatták.

Az a jelenség, hogy minden mindennel összefügg, vagy legalábbis érdekesen egybevág, tetten érhető szinte az összes színházi produkciónál, és itt sem figyelhetünk meg mást. Egy 2021-es interjúban arról hangzott el pár mondatnyi utalás, hogy Szabó P. Szilveszter annak idején megvette az Addams Family zenés változatának játszási jogát, és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon debütált volna hazánkban az előadás. Azóta tudjuk, hogy ez nem valósult meg, és az okok sem nyertek publicitást, Szabó P. Szilveszter viszont az előbbivel azonos tematikájú Bizarrrrr!-ban megkapta Pablo, a családfő szerepét, igaz, betegség miatt a váltótársa, Horváth Dániel mellett nem ő, hanem a popszakmában Freddie művésznéven ismert Fehérvári Gábor Alfréd kelti életre egyelőre helyette is a figurát. Utóbbi egyébként a főpróbahéten csatlakozott a csapathoz, ezért mindössze öt napja volt betanulni a feladatát, és talán minden erre vonatkozó elismerésnél többet mond, hogy kiderült róla a koncertshowban nyújtott alakítása alapján, hogy profi táncosokra jellemző testtudata és mozgáskultúrája van, amit a későbbiekben talán énekesi karrierjéhez is felhasznál.

Jelenetkép a Bizarrrrr! – Misztikus utazás a kapun túl című koncertshowról (Fotó: Kovács Milán)

Király Béla koreográfiái két irányból közelítik meg a témát. Az elsődlegesen érzékelhető sejtelmes, gótikus, kissé horrorisztikus vonulat táncnyelvi megjelenítése magában hordoz számos kreatív megoldást. Külföldön az ilyen jellegű show-k amúgy eléggé gyakoriak, nem is kell messzire mennünk, ha erre keresünk példát. A legnagyobb videómegosztó portálon egy német tánccsapat, az Indeed Unique tagjai ikonikus horrorfilmszereplők jelmezeiben mutattak be Halloweenkor egy pláza(!) kellős közepén hatásos és imponáló dinamikájú koreográfiát, ám számos rokonstílusú felvétel megtekintése után kimondható: a látott felhozatal alapján egyértelműen a Bizarrrrr! tánckara vált – szerepe szerint természetesen – a darabnak egy adott pontján színpadra lépve a legélethűbbnek ható zombicsoporttá, és az is bizonyságot nyert, hogy általánosan is jellemző a formációra a technikai és táncdramaturgiai precizitás. A második irány, amit Király Béla rendező-koreográfus kijelölt a produkcióban, felidézi a revük, a varieték sajátos világát, így frivol burleszkszámok, és szenvedélyes társastáncok is helyet kapnak ilyenkor a RaM-ArT Színház színpadán.

A színészek és énekesek (Dér Heni, Freddie, Horváth Dániel, Fejes Szandra, Füredi Nikolett, Sári Évi, Gábor Márkó, Becz Bernadett, Pap Viktória, Fábián Nikolett), akik számára egyébként szintén bőséggel akad táncolni való, olyan dalokat adnak elő a produkcióban, mint a The Show Must Go On, a Bad Romance, az Óz, a csodák csodájának zöld boszorkányára fókuszt helyező Wicked musical egyik énekszáma, vagy a Jégvarázs 2-ből az Into the Unknown. Az események középpontjában pedig a nézőket leginkább az Addams Family Wednesday nevű főhősére emlékeztető Jenna (Rigó Anna) áll, aki mozgásszínházi eszközökkel jeleníti meg a szerepét, amit Staub Viktória narrál. A misztikumok mindenkori rajongói bizonyára látványvilágát tekintve is kedvelni fogják az előadást, melynek az is egy érdekes momentuma, hogy a nézők a felhangzó külföldi slágereket nem az eredeti előadóktól, viszont angol nyelven hallják. Örülhetnek továbbá, akik musicalritkaságokra vadásznak, vagy mindenük a tánc, pláne, ha kísérletezőek, és szívesen látják ötvöződni majd unióra lépni egymással a revük, gálák, koncertek, illetve a színházi projektek világát.

További fotók az előadásról a Facebook oldalunkon.

Kiemelt kép: Jelenetkép a Bizarrrrr! – Misztikus utazás a kapun túl című koncertshowról (Fotó: Kovács Milán)