Augusztus 19-én a tavaly bemutatásra került nagysikerű Horváth Illés rendezte Tesztoszteron című „zenés macsózással” folytatódik a Budapesti Nyári Fesztivál a Városmajor színpadán.
A darab szerzője, a lengyel származású Andrzej Saramonowicz, pályafutását újságíróként kezdte, majd miután első filmje hatalmas sikert aratott a Lengyel Fikciós Filmek Fesztiválján, úgy döntött, hogy teljes állásban forgatókönyvíróként, filmrendezőként és producerként folytatta karrierjét. Azóta Saramonowicz Lengyelország egyik legelismertebb forgatókönyvírója, az elmúlt években pedig több kultikus film megírása és rendezése is a nevéhez fűződik. Első színházi írása a Tesztoszteron volt, amely azóta a világ számos színpadán került már bemutatásra, 2007-ben pedig filmet is készített belőle a szerző. A történet sikeressége pedig tagadhatatlan, a film bemutatása után azonnal bombasiker lett (közel 1,4 millió nézővel), az előadást pedig Magyarországon is már több színházban látható volt az elmúlt évek folyamán.
A történet alapja nagyon egyszerű: adott hat kissé, majd aztán nagyon részeg férfi és egy kudarcba fulladt esküvő. A helyzet azonban mégiscsak bonyolultabb ennél. Az ceremónia utáni vacsora helyszínén vagyunk, ahol a pincérek már várják a násznépet, köztük Tituszt, aki pont aznap tudta meg, hogy apa lesz. A vendégsereg helyett azonban csak egy autó érkezik meg, amelyből három férfi száll ki, egy szétvert fiúval. Titusz nem érti, hogy mi folyik itt, a szituáció pedig csak még tovább bonyolódik, amikor megérkezik Kornél, a faképnél hagyott vőlegény is a testvérével. Kiderül, hogy Kornél menyasszonya nemet mondott az oltárnál és megcsókolta Tretént, a Muzsikás Tévé újságíróját, aki azért volt az esküvőn, mert a menyasszony egy híres popénekesnő. Bár Tretén megesküdött, hogy ezelőtt nem is ismerte személyesen az énekesnőt, Stavros, Kornél apja, fia legjobb barátja és a banda gitárosa segítségével elhozta őt a vacsora helyszínére (kissé elagyabugyálva), hogy kiderítse mi is az igazság. Itt folyik bele a történetbe Titusz, akit akaratán kívül, de belerángatnak az eseményekbe.
„A krimis felütéssel induló történet úgy adagolja nekünk a titkokat, ahogy a pincér tölti meg a poharakat.” – írja az előadás színlapja. És bizony, ahogyan egyre többet isznak szereplőink, mi úgy tudunk meg több és több titkot az kudarcba fulladt esküvőről, a családi viszályokról és olyan múltbéli eseményekről, amelyek életüket a legmélyebb szintekig meghatározzák. Eközben pedig elmaradhatatlan témaként kerülnek elő a nők… vagyis, ahogyan a férfiak látják őket és általuk saját magukat is. A nyers és szókimondó komédia bár röhejessé teszi ezeket a férfiakat a szemünk előtt, valójában elképesztő mélységgel beszél róluk, úgy, hogy megmutatja azt az oldalukat is, amit elrejtenek a nők és saját maguk elől is.
A Városmajor színpadán látható Jászai Mari Színház produkcióját Horváth Illés színész-rendező állította színpadra a tavalyi évadban. Első rendezése 2016 augusztusában a Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázison került bemutatásra (koprodukcióban, alkalmi társulattal) Szálinger Balázs Köztársaság címmel. Az alkotó azóta inkább rendezéssel foglalkozik, valamint tavaly óta a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művészeti vezetője.
„Az előadás különlegessége, hogy Illés azt találta ki, hogy az egyes felvonásokat élő zenével kössük össze: Balázs Fecó-számokat játszunk Zságer-Varga Ákos átdolgozásában. Király Attila dobol, Maróti Attila basszusgitározik, Jászberényi Gábor a billentyűs, én pedig szólógitározom. Emellett felváltva éneklünk, attól függően, hogy melyik szerepnek van éppen akkor a kifutása. Ez még izgalmasabbá teszi az előadást.” – fogalmazott korábbi interjúnkban Figeczky Bence, aki az előadásban Tretént játsza. Ez a rendezői koncepció azonban technikailag nem is kicsit nehezítette meg a kezdetekben az előadást, ugyanis Király Attila a próbák előtt életében nem fogott még a kezében dobverőt, ahogyan Maróti Attila sem basszusgitározott soha. „Kemény meló volt, de megérte, a bemutatóra már élvezettel tudtuk belevetni magunkat a közös zenélésbe.” – mondta el nekünk Bence. Arról pedig még nem is esett szó, hogy az előadás folyamán a hat színész folyamatosan a színpadon van, ami hatalmas koncentrációt igényel minden alkalommal.
A Jászai Mari Színház változata nagyon sok dramaturgiai módosításon esett át az eredetihez képest, a darab gerince azonban nem változott. Az örök témáról, a férfi és nő kapcsolatáról szóló történet egyrészt igyekszik szórakoztatni a nézőt, másrészt viszont betekintést nyújt a férfi lélek mélységébe is. Tehát hiába beszélünk komédiáról, nem mondhatjuk azt, hogy az előadás egyszerűen csak a nevettetésről szólna, hanem sokkal többről.
A Tesztoszteron című előadás augusztus 19-én 20 órai kezdettel tekinthető meg a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Jegyek még kaphatók a Budapesti Nyári Fesztivál honlapján.
Kiemelt kép: Jelenet az előadásból (Fotó: Jászai Mari Színház – Népszínház)