Április 13-án 16 órától egy olyan különleges előadás kerül bemutatásra a Határon Túli Magyar Színházak Szemléjén, amelyet maga a rendezvénynek helyt adó Thália Színház is játszik 2017 novembere óta az Arizóna Stúdióban. Jordi Galcerán, katalán író és fordító legismertebb drámáját, A Grönholm-módszert ezúttal a kézdivásárhelyi Városi Színház művészeinek tolmácsolásában láthatja majd a közönség.

A történet több, mint 15 évvel ezelőtt íródott, ám ez mit sem változtat aktualitásán. Ferran kereskedelmi igazgatónak jelentkezik egy multihoz, túl van a felvételi procedúra első három körén, most már csak az utolsó, a személyes beszélgetés maradt hátra. Legnagyobb meglepetésére nem csak ő várakozik az interjúra, rajta kívül még hárman vannak versenyben az állásért, Enric, Carlos és az egyetlen nő, Merce. Várakozás alatt beszélgetésbe elegyednek, ami közben egészen jó hangulat alakul ki közöttük, ám ez azonnal megváltozik, amikor kiderül, hogy az utolsó fordulóban olyan feladatokat kell megoldaniuk, amik egyre inkább megkövetelik, hogy a magánéletükbe is beavassák a többieket. Sőt, hamarosan arra is fény derül, hogy van közöttük egy áruló, aki a multinak dolgozik. A humoros, de gyakran feszült és bizarr szituációk közben egymást segítve, és mégis egymás ellenfeleiként egészen különleges lélektani folyamatokat élnek meg ők négyen, az már szinte nem is számít, hogy ki lesz végül az, aki elnyeri a hőn áhított pozíciót.

Jelenet A Grönholm-módszer című előadásból (Fotó: Thália Színház)

Jordi Galceran művének alapötletét egy olyan jegyzet adta, amelyet elmesélése szerint egy madridi kukában talált. Az anyag egy HR-es csöppet sem pozitív, inkább hímsoviniszta, idegengyűlölő, feleslegesen személyeskedő és durva megjegyzéseit tartalmazta, aki egy szupermarket-lánc szervezeti osztályának alkalmazásában pénztárosnők interjúztatását végezte. Az író így fogalmazott az őt ért első benyomásokról, miután elolvasta a jegyzetet: „Ez az alkalmazott, annak tudatában, hogy rá osztották a kiválasztás szent misszióját, felhatalmazva érezte magát, hogy ilyen önkényesen nyilatkozzon olyan emberekről, akiket egyáltalán nem ismert. Elképzeltem ezeket a szerencsétlen nőket, ahogy igyekeznek jó benyomást kelteni a cég előtt, és próbálnak a vélt elvárásoknak megfelelően viselkedni, készen akár kisebb megaláztatásokra is, csak hogy megszerezzék a munkát, amire szükségük van.”

Az egyfelvonásos darabról nem könnyű eldönteni, hogy mi a műfaja, tragédia vagy inkább komédia, de az biztos, hogy a közönség tagjai sok szituációban önmagukra ismerhetnek az előadás közben. A lendületes szöveg és a feszült helyzeteket feloldó humor csak még könnyebbé teszi, hogy a nézőtéren ülők maguk is bevonódjanak az előadásba, gondolkodjanak azon, hogy egy-egy feladatot hogyan oldanának meg, vagy azt figyeljék, hogy éppen ki mond igazat és ki játszik szerepet az állásért versengők közül.

Jelenet A Grönholm-módszer című előadásból (Fotó: Thália Színház)

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színháztól Kézdivásárhelyre érkező színész-rendező, Barabás Árpád nem először dolgozik a társulattal, egy éve vitte színre Jasmina Reza Művészet című különleges érzékenységű három barát viszonyrendszerét bemutató drámáját. Ezúttal is erős, tiszta, őszinte emberi pillanatokat gondol a színpadra, amit színészei maradéktalan el is játszanak.

Köztudomású, hogy a Városi Színháznak nincsenek saját színészei, azok a művészek szerepelnek előadásaikban, akik az adott produkcióra éppen szabaddá tudják tenni magukat. A Grönholm-módszerben ezúttal Kolcsár József, az intézmény igazgatója, Lung László Zsolt, a Vigadó Művelődési Ház igazgatója, Kiss László, a Budapestről Székelykeresztúr mellé költözött szabadúszó színész és Márdirosz Ágnes, a Csíki Játékszín társulatának tagja szerepelnek. Ők négyen olyan sajátos színházi nyelven fogalmaznak, amely amellett, hogy közérthető a helyi közönség számára, a kortárs színház szempontjából is igazán figyelemre méltó.

Az izgalmas kérdéseket boncolgató előadás hamarosan Budapestre érkezik, így az érdeklődők nyomon követhetik, ahogy a színészek a 100 perces darab végére megmutatják, hogy az ember meddig képes elmenni ahhoz, hogy elérje céljait, még akkor is, ha ezzel esetleg másokon kell átgázolnia.

Kiemelt kép: Jelenet A Grönholm-módszer című előadásból (Fotó: Thália Színház)