Aki még nem tapasztalta meg a bábművészet csodáit, az valószínűleg annyit lát laikus szemmel, hogy szakemberek mozgatnak bábokat és próbálják megteremteni annak illúzióját, hogy nincsenek ott. Ez azonban jóval több ennél: a varázslat megteremtése történhet úgy, ha nem látjuk a művészeket és úgy is, ha direkt rájátszanak a jelenlétükre, mindez pusztán fantázia kérdése. A legnagyobb mennyiségben pedig a gyermekek rendelkeznek ebből az erőforrásból, amelynek utánpótlásáról számos kiváló alkotó és játszóhely gondoskodik Magyarországon. Például az egri Harlekin Bábszínház is, amelynek eredete egészen 1965 szeptemberére nyúlik vissza, amikor Demeter Zsuzsa kezdeményezésére létrejött a középiskolásokból álló Bábszínpad, majd 1985-ben megalakult a Harlekin Bábszínház, amely az eltelt évtizedek alatt szüntelenül arra törekedett, hogy a gyermekeknek játszva egyaránt megismertesse velük a világ meseirodalmát, a magyar népmeséket és a kortárs magyar írók műveinek bábszínpadi átdolgozásait is.

Nincs ez másként a 2024/2025-ös évad esetében sem, amelyet a Harlekin a Pliccsplaccs című csecsemőszínházi előadással nyitott meg a legkisebbeket megszólítva, míg a második premierrel már az óvodás korosztályénak tart bemutatót november 9-én. A kismalac és a farkasok című bábjátékot viszi színre a társulat, amelyet a népmese nyomán Schneider Jankó írt és rendez. A díjnyertes, számos előadást megalkotó bábművész elmondása alapján ismerős terepre tér vissza A kismalac és a farkasokkal, ugyanis a Nagy Viktória Évával közös kismalacos, farkasos előadásuk során megtapasztalták, milyen nagy ereje van a szöveg nélküli, gegekre, helyzetkomikumokra épülő, akciódús bábszínháznak, aminek két szereplője, ellenpontja egy malacka és egy farkas (bár ott farkasból több is van, de a fő konfliktusi szál az a kismalac és egy – kopasszá váló – farkas közt zajlik).

A kismalac és a farkasok főszereplője (Fotó: Harlekin Bábszínház)

„Akkor igyekeztünk kiaknázni minden – helyzetből adódó – lehetőséget, komikumot. Most is ez a cél. Két színész önfeledt, örömteli jutalomjátéka lehet az előadásunk, aminek önfeledtsége könnyen átragadhat nézőinkre is. A játékban gegeket, a burleszk-szerű megoldásokat keresünk – a Wunder Judit által megtervezett malac és farkas bábokkal -, amik végiggurítják a nézőket a poénbombákkal teli történetünkön. Szeretném a jeleneteket játékosan feszültséggel telivé tenni, hogy a gyerekek végigizgulhassák, szurkolhassák malackánk útját. Malackánk útja, szándéka egyszerű. Vett a vásárban egy öntözőkannát, amivel szeretné otthon meglocsolni a virágait. A farkas szándéka is egyszerű. Észrevesz egy malackát, akit aztán szeretne szőröstül-bőröstül felfalni. De szegény minden akciójával, akár a prérifarkas a gyalogkakukkal szemben pórul jár. Ennek sokszínű játéklehetőségeit igyekszünk megtalálni és kiaknázni a próbafolyamat során.” A rendező szerint Wunder Juditnak sikerült olyan díszletet megálmodnia a darabhoz, ami felidéz egy óvodai játszósarkot, ezzel igyekeznek közeledni a gyerekek felé, ráadásul a játékmód is hasonló lesz a gyerkőcök bábkezeléséhez: a nyitott térben szinte mindent felvállalva játszanak, vesznek elő vagy tesznek el bábokat, kellékeket a színészek a mintegy 50 perc hosszúságú előadás során.

A kismalac és a farkasok egyik farkasa (Fotó: Harlekin Bábszínház)

Bár A kismalac és a farkasok rengeteg mókázást ígér, a rendező szeretne tanulságot is átadni a kicsiknek: azt, hogy sok-sok nehézség ellenére is célba lehet érni, a zaklatást elszenvedő gyermekeknek pedig különösen ajánlott a megtekintése, mivel felemelő lehet számukra annak ereje és üzenete, hogy igenis ki lehet állni magunkért. És mivel az előadás elsősorban az ovisokat célozza meg, pontosan abban a korban hathat a legkisebbekre pozitívan, amikor azok a legfogékonyabbak erre.  Schneider Jankó ekképpen invitálja a családokat a három éves kortól ajánlott előadásra: „Na, most aztán lehet szurkolni a kis malacnak, aki annyira bátor, hogy még a farkasokkal is szembeszáll! Vicces, pergő, bolondos mesénkben a kismalac kiáll magáért, megleckézteti a farkasokat, és együtt ünnepelhetjük győzelmét. Mert ő győz, ezt elárulhatjuk! Kérdés, hogy hogyan? Gyertek el, nézzétek meg, és szorítsunk együtt kismalackánknak ebben a vidám, fergeteges kétszemélyes játékban, amelynek minden szereplőjét Sóvári Csaba és Bábinszki Ágnes kelti életre.”

A kismalac és a farkasok másik farkasa (Fotó: Harlekin Bábszínház)

Jegyek kaphatók az egri Harlekin Bábszínház hivatalos honlapján. A cikkbe beszúrt képekből pedig látható, hogy itt nemhogy nem esznek meg senkit a farkasok, meg se kóstolják – végtelenül cukiknak ígérkeznek, így félni sem kell tőlük, megnézni őket és a kismalaccal közös szertelenkedésüket már annál inkább.

Kiemelt kép: A kismalac és a farkasok főszereplője (Fotó: Harlekin Bábszínház)