Ma ünnepli 60. születésnapját Eszenyi Enikő, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, színházi rendező, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, a Vígszínház egykori igazgatója.

Eszenyi Enikő a Szabolcs-Szatmár megyei Csengerben született, 1961. január 11-én. Édesanyja tanítónőként dolgozott, édesapja egy sportklubban volt gazdasági szakember. A színészettel a debreceni Agrártudományi Egyetem színészcsoportjában ismerkedett meg, majd a Csokonai Színház stúdiójának növendéke lett, amelyet Rencz Antal vezetett. Beszédtanára itt Csikos Sándor volt, emellett tanította Varga Magda és Tréfás György is. A budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1983-ban szerzett diplomát Horvai István és Kapás Dezső növendékeként. A Vígszínházban töltötte kétéves főiskolai gyakorlatát, majd 1983-ban oda is szerződött.

Orosz Ákos és Eszenyi Enikő A vágy villamosa című előadásban (fotó: Almási J. Csaba)

Színészként számos fontos szerepet eljátszott már a drámairodalom remekműveiből, elsősorban Shakespeare nőalakjai közül Lady Annát (III. Richárd), Lady Machbeth-et (Macbeth), Kleopátrát (Antonius és Kleopátra), Rosalindát (Ahogy tetszik), Violát (Vízkereszt, vagy amit akartok), a Lear királyban pedig Cordéliát és a Bolondot. Emlékezetes alakításai között szerepel Szent Johanna (Shaw: Szent Johanna), Nasztya (Gorkij: Éjjeli menedékhely), Blanche (Tennessee Williams: A vágy villamosa), Margaret (T. Williams: Macska a forró tetőn), Alison (Osborne: Dühöngő ifjúság), Nóra (Ibsen: Nóra), Lulu (Frank Wedekind: Lulu), Ranyevszkaja (Csehov: Cseresznyéskert). Színészi munkáját a szakma több előadásban is a legjobb alakításért járó díjjal jutalmazta. Az elmúlt évadokban olyan darabokban lépett színpadra, mint a Mikve, Az öldöklés istene, az Egy éj a Paradicsomban, a Liliom, a Premier, a Szentivánéji álom, valamint Bertolt Brecht Jóembert keresünk című drámája. Ez utóbbiban nyújtott alakítása (Sen Te / Sui Ta megformálása) az elmúlt évek egyik legnagyobb színészi sikere lett.

Eszenyi Enikő 1991-ben kezdett rendezni. Első bemutatójára a Budapesti Kamaraszínházban került sor, ahol Büchner Leonce és Lénáját állította színpadra, mely hét díjat nyert az 1991-es Országos Színházi Találkozón – köztük a legjobb rendezésért járó elismerést és a legjobb férfi, illetve legjobb női főszereplőnek járó díjakat is –, és nagy sikerrel játszották további öt évadon keresztül. 1992-ben Marton László felkérésére a megrendezte a Vígszínház nagyszínpadán a West Side Storyt, mellyel ismét elnyerte a legjobb rendezés díját. Következő munkája (Kleist: Heilbronni Katica) is hasonló szakmai- és közönségsikert aratott és elnyerte a legjobb díszlet és a legjobb jelmez díját, és az egyik színész munkáját a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjjal honorálták.

Eszenyi Enikő és Hajduk Károly

Shakespeare-rendezéseinek első állomása a Pozsonyi Nemzeti Színház Ahogy tetszik című előadása volt, melynek bemutatójára 1996-ban került sor, és ez elnyerte a Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztiválon a legjobb női- illetve férfi-főszereplőknek járó díjat és a legjobb rendezésért járó elismerést is. Öt évvel később, 2002-ben ismét jelölték erre a rangos díjra, az Antonius és Kleopátráért, amit a pozsonyi Nemzeti Színházban rendezett. A kétezres évek elején a prágai Nemzeti Színházban és a Vígszínházban is megrendezte a Sok hűhó semmiért című vígjátékot, és Prágában színpadra állította a Tévedések vígjátéka, valamint a Vízkereszt vagy amit akartok című műveket. Shakespeare-rendezéseinek fontos darabja az Othello, amit 2009 őszén mutatott be a Vígszínház, Eszenyi Enikő első igazgatói évadának nyitó előadásaként. 2011 márciusában pedig szintén az ő rendezésében debütált a Rómeó és Júlia, 2017 októberében pedig a Hamlet, amely a Vígszínház 122 éves fennállása alatt először került bemutatásra a teátrumban.

Külföldi rendezői karrierjének folytatásaként 2003 őszén a prágai Bez Zábrádli Színházban megrendezte Örkény István Tóték című abszurdját, 2005-ben pedig Lope de Vegától A kertész kutyáját a prágai Nemzeti Színházban. Európai rendezői sikereinek köszönhetően meghívást kapott a washingtoni Arena Stage-től, ahol 2004 januárjában színpadra állította Bertol Brecht Egy fő az egy fő című drámáját. Hazánkban Tracy Letts Augusztus Oklahomában című drámájának rendezésért több szakmai elismerést, illetve díjat kapott, és sikerrel szerepelt a Pécsi Országos Színházi Találkozón. Az utóbbi években olyan előadásokat köszönhettünk még neki, mint a Földrengés Londonban, a Találkozás, A diktátor és a Mágnás Miska.

Wunderlich József (b) és Ifj. Vidnyánszky Attila (j) A diktátorban (fotó: Dömölky Dániel)

Több mint 25 nagyjátékfilmben (többek között: Cha-Cha-Cha, Az élet muzsikája, Eldorádó, A legényanya, Csapd le csacsi!, Sztracsatella, Kontroll, Dumapárbaj, Gondolj rám) és legalább ugyanennyi tévéfilmben (például: Én és a kisöcsém, A kaméliás hölgy) szerepelt. Filmes alakításaiért több szakmai- és közönségdíjat is magáénak tudhat. Önálló estjeivel pedig (Önálló est, A combok csókja, PingSzving, Ég és nő között, A gyönyörben nincs középút) országszerte nagy sikereket aratott.

Eszenyi Enikő munkásságát nemcsak szakmai díjakkal és elismerésekkel, de több állami kitüntetéssel jutalmazták: a Jászai Mari-díj és az Érdemes Művész elismerés után 2002-ben megkapta a Kossuth-díjat, ami a legrangosabb magyar állami kitüntetés, 2007-ben pedig a Magyar Köztársaság Tisztikeresztjét. 2010-ben a Magyar Kultúra Nagykövetének választották. 2012 januárjában az Év Embere díjazottjai közé választották, és elnyerte az Év Művésze 2011 díjat. 2009. február 1-jén a Vígszínház igazgatójának nevezték ki. Igazgatóként fontos volt számára, hogy a társulattal közösen, a hagyományokat megőrizve, új energiákkal szülessen újra a színház, mely erőteljes, friss, mai hangon tud szólni közönségéhez. Megbízatása 2020. június 30-án járt le.

Kiemelt kép: Eszenyi Enikő (fotó: Dömölky Dániel)