Milo Rauval két éve találkozhatott először a magyar közönség: 2017 áprilisában a Trafó adott otthont a ruandai népirtást feldolgozó Hate Radio című előadásának, amely dokumentumok és a túlélők beszámolói alapján rekonstruálja az  RTLM rádióállomás adásait, amely elképesztő cinizmussal gerjesztette a vérontáshoz vezető indulatokat a kelet-afrikai országban.

Milo Rau eredetileg bölcsész, szociológus és újságíró, ám mára az egyik legizgalmasabb európai színházcsinálókét ismerik a legtöbben, aki az „újrajátszás” rendkívüli művelője. Ezt a műfajt képviseli a most november 1-jén és 2-án a Trafóban látható előadása is, amelynek címe Five Easy Pieces. A darab a belga gyerekgyilkos, Marc Dutroux életét dolgozza fel, méghozzá elég szokatlan módon: gyermekszereplőkkel.

A rendező és az International Institute of Political Murder (IIPM) az elmúlt években a legnagyobb nemzetközi színpadokon mutatták be politikai témájú előadásaikat, melyek mind megtörtént eseményeket rekonstruálnak. Nincs ez másképp a most hazánkba érkező produkció esetében sem, a genti CAMPO-val közösen életre hívott projekt a mellbevágó témaválasztáson túl azzal is igyekszik a tabuk ledöntésére, hogy 8-13 éves gyerekek bevonásával készült. Rau célja, hogy a téma feldolgozásával képet adjon Belgium történelméről, és hogy reflektáljon az emberi érzések színpadon való megjelenítésére.

Az öt torokszorító jelenet azt vizsgálja, hogy a gyerekek hogyan tudják megérteni az empátia, a veszteség, az elnyomás, az öregkor, a csalódás és a lázadás valódi jelentéseit, illetve azt, hogy ránk nézőkre hogyan hat, amikor kiskamaszokat felnőtt szituációkban látunk: erőszakos vagy éppen szerelmi jelenetekben. A rendező az itt átélt érzelmekkel a saját félelmeinkre és vágyainkra világít rá, rákényszerítve ezzel a nézőt egy bizonyos önreflexióra. Egy biztos, aki beül az előadásra, annak olyan élményben lesz része, amire ritkán adódik lehetőség Magyarországon.

A Five Easy Pieces gyermekszereplői (Fotó: campo.hu)

Kiemelt kép: Jelenet a Five Easy Piecesből (Fotó: campo.nu)