Az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál keretén belül érkezik Magyarországra a spanyol Zero en conducta társulat, akiknek A lélek mechanizmusa (Eh man hé) című előadása két alkalommal is látható lesz  a Budapest Bábszínház nagyszínpadán: május 9-én, kedden 19 órakor és május 10-én, szerdán 10 órakor. 

A Zero en conducta egy 2011-ben José Antonio Puchades (Putxa) által indított fizikai színházi projekt, amelynek célja a mozgáshoz kapcsolódó színházművészet különböző formáinak, kifejezési lehetőségeinek feltárása. Kutatásai középpontjában a pantomim, a tánc, a bábjáték és általában a fizikai színház ötvözése áll. 2012-ben pedig csatlakozott hozzá Julieta Gascón rendezőként, dramaturgként és előadóként. A lélek mechanizumusai (Eh man hé) című előadásukat 2020-ban mutatták be, a kortárs tánc, a pantomim és a bábszínház elemeit az akrobatikával, valamint a fizikai színházzal vegyítő darab magját a mozgás és annak variációi adják, amelyek által egy egészen varázslatos világba repítik a nézőt.

Az előadásban öt táncos és bábművész szellemének egyesülésével kap lelket egy báb. A régi időkben egy több szellemmel rendelkező embert az indián Cheyenne nyelvben „Eh man hé”-nak hívták. Ez a történet egy emberről és az öt szelleméről szól. Nolan nem tudja magáról, hogy bábu, aki egyszer csak ismeretlen útra téved, ennek első állomása a mozdulatlanságóból való kilépés. Élete azonban teljes egészében öt mozgatójától függ, akik életre keltik testét, érzelmeit és képzeletét. Minden alkalommal, amikor életre kel, főhősünk, aki nem tudja, hogy ő egy bábu, felteszi magának a kérdést: „Mi az, ami visszahoz az életbe? Mi az én szabad akaratom? Valódiak-e az érzelmeim? Hogyan lélegezhetnék magamtól?” A válaszok keresésében gyakran kísérői a kétségek és a félelmek, de mindenekelőtt a bátorság és a szabadságvágy, hogy elinduljon az úton, hogy beteljesítse reményeit és álmait.

Jelenetkép A lélek mechanizmusai (Eh man hé) című előadásból (Fotó: Markus Steiner Ender)

Ellinger Edina, a Budapest Bábszínház igazgatója a szakmai érdeklődésen túl, egy másik, személyesebb ügy miatt is kíváncsi a produkcióra: „Nagyon várom a Zero en conducta előadását, már csak azért is, mert ugyanazt a kérdéskört feszegeti, mint amit az Anima című előadásunkban mi is körbejárunk, vagyis mi a báb, mi a lélek, tud-e egy báb érezni? A báb és az ember közti különbséget keresgélik ők is. A spanyol társulat a kortárs táncot és a bábot ötvözi, kíváncsian várom, hogyan fogalmaznak ezekkel a színpadi eszközökkel.” Az Anima című darab az akkor végzős bábszakos egyetemi hallgatók vizsgaelőadásaként került bemutatásra. Az előadás jelenleg is látható a színházban, legközelebb június 6-án, kedden, így a nézőknek is lehetősége nyílik megtalálni a közös pontokat a két produkcióban.