A REÖK újabb meglepetéssel készül a színházrajongóknak: ezúttal Bodolay Géza Ájvonne, a berliminszki menyasszony című előadásának bemutatására készülnek. A produkció fanyar humorral és iróniával világít rá a társadalmi megfelelés és a rejtett belső világ ellentmondására. A lengyel abszurd meghatározó alakjának műve után szabadon, a darabot Herczeg T. Tamás rendezi.
Az Ájovnne olyan fontos, a mai értékeink alapján is közérdeklődésre számot tartó kérdéseket jár körbe, mint a társadalmi konvenciók által alátámasztott elvárások és az ösztönök megélésének kettőssége. A történet egyáltalán nem hétköznapi, abszurd élethelyzetei ellenére, mégis könnyen azonosulhatunk a főszereplőkkel. „A darab az autoriter hatalom természetrajzáról és a hatalmon lévők személyiségtorzulásáról szól. Van a vezető, aki úgy érzi, bármit megtehet, és a kiszolgálók, akik a pozíciójuk féltése miatt alkalmazkodnak. És van Ájvonne, aki teljesen rendszeridegen, nem áll be a sorba és talán a passzivitásával lázad. Ez persze tűrhetetlen a hatalomnak.” – mondja Kosztolányi József, aki a színdarabban Lenlukáci bőrébe bújik.
A mű groteszk furcsasága, hogy Jhenő, a pártfőtitkár fia beleszeret Ájovnne-ba, a véglénybe, akit oly undorítónak tart, hogy ellenszenve leküzdésének érdekében, menyasszonyul kéri. Az irtózatos teremtény, azonban kivívja az emberek nemtetszését, mivel a saját lelki válságukért és a rend megbontásáért a nőt okolják, így elhatározzák, hogy végérvényesen megszabadulnak tőle.
„Ájvonne felborítja a rendszert, az addigi értékeket. Nem képmutató, nem játszmákat játszó. Abban a világban viszont, amelyben a darab játszódik, az ember nem lehet olyan amilyen. Ájvonne viszont az, aki. És ez tűrhetetlen.” – nyilatkozta Balog József, aki a REÖK Stúdiószínpad társulatának meghatározó alakja. Az előadásban ezúttal Kamarillás, a mindenesként láthatja a közönség. Az egyedülálló játékban más jól ismert színészek is szerepet kapnak. A címszereplő Ájvonne-t Sebők Maya, Marilujzit Farkas Andrea, Jhenőt, a pártfőtitkár fiát pedig Farkas László Róbert alakítja. A társulat új tagjaként Csomor Ágnes Izza aktív mindeneslányként debütál, a további szerepekre pedig Bodnár György és Andóczi Balogh József kapott felkérést. A művet Witold Gombrowitz, Yvonne, a burgundi hercegnő című műve után szabadon Bodolay Géza írta, kifejezetten a REÖK színpadára.
A darab különlegessége, hogy a kamerák is a szereplőivé válnak. Az épület olyan helyein játszódnak párhuzamosan a jelenetek, melyek a nézőtérről csak a díszletbe épített monitorokon követhetők. Így kifejezetten streamelhető az előadás, mely rendkívül hasznos napjainkban.
Kiemelt kép: Az Ájvonne olvasópróbája (Fotó: Szegedi Szabadtéri)