Ma már egyre kevésbé jellemző, hogy a nézők egy-egy előadásért hosszú utazásokat is vállaljanak, pedig izgalmasnál izgalmasabb darabok kerülnek be a vidéki színházak repertoárjába is, amiket így sajnos csak kevesen láthatnak. Ezért is nagy öröm, amikor egy alkotás Budapesten is „otthonra” talál, mint ahogy most a Jurányi Ház tűzte műsorára egyetlen estére a székesfehérvári Vörösmarty Színház Kartonpapa című darabját.
Tasnádi István neve sokak számára elsősorban televíziós produkciókhoz kötődik, ám a Terápia és az Aranyélet vezető írója közel negyven színművet is jegyez, melyek közül a legfrissebb ez az alkotás, február 27-én volt az ősbemutatója. Egyéni stílusa egyértelműen felismerhető a pergő párbeszédeken, a beszúrt pikírt humorú mondatokon, a történetbe szőtt váratlan fordulatokon. A Magyarósi Éva által tervezett díszlet amellett, hogy nagyon látványos, rengeteg plusz információval lát el minket a szereplőkről. Az átlátszó játékdobozokon található feliratok, a bennük rejlő különböző tárgyak a karakterek legjellemzőbb tulajdonságaira utalnak. Hargitai Iván, a rendező, pedig él a szöveg, az eszközök és a fantasztikusan játszó színészek adta összes lehetőséggel, olyan megoldásokat láthatunk, amik folyamatos feszültségben tartanak minket, egyetlen percre sem szűnünk meg megfeszítetten figyelni a színpad minden pontjára.
A történet szerint Károly (Egyed Attila) feleségével, Judittal (Kiss Diána Magdolna), és lányával, Helgával (Pálya Pompónia), vendégségbe várja a nővérét. A frissen megözvegyült Éva (Tóth Ildikó) fiával, Zsolttal (Kovács Tamás), érkezik a családi ebédre. Illetve hoz magával még valakit, a halott férjét, akit egy kartonpapírból kivágott embernagyságú figura testesít meg. A kezdeti megrökönyödés után mindenki belemegy a játékba, csak hogy kíméljék az asszonyt, ám az alakoskodás közben elhangzó éles mondatok egyre több konfliktust hoznak felszínre a rokonok között. Az egymás után érkező drámai helyzetek megdöbbentő végkifejlet felé sodorják a szereplőket, ahogy a figyelmeztetésben el is hangzik, eközben bőven kapunk hang- és fényeffekteket.
Az öt színész elképesztő összhangban dolgozik. Egyed Attila „tötyörgő és pöcsörgő” családapája a kellő pillanatokban mutat erélyességet, Tóth Ildikó finom mozdulatokkal és hangsúlyokkal visz be olyan sértéseket, amiket nincs ember, aki maradandó károsodás nélkül megúszna, Kiss Diána Magdolna Lady Gaga performanszánál meg már egyszerűen csak tátva marad a szánk. A két fiatal színész is mindent belead, Kovács Tamás coming outja az egyik legerősebb jelenet, de a darab legjobb pillanatait mégis Pálya Pompóniának köszönhetjük, aki a fináléban néhány jól irányzott mondattal pillanatok alatt helyreállítja a rendet, „iszonyú hatalmának” köszönhetően ismét egy békésen eszegető normális család néz szembe velünk.
Aki teheti, ezúttal a színházi belépőjegy mellé váltsa meg a vonatjegyet is vagy a Fejér megyei autópályamatricát, mert ez az a darab, ami megéri, hogy egy óra alatt alig 65 km-t utazzunk érte. 90 percnyi őrült érzelmi hullámvasút, nem csak a szereplőknek, nekünk nézőknek is, nézzétek meg, #menjetekszinhazba.
Kiemelt kép: Pálya Pompónia, Kovács Tamás, Kiss Diána Magdolna, Tóth Ildikó, Egyed Attila (Fotó: Kiss László)