A tucatnyi irodalmi díjjal kitüntetett, sokkötetes szerző, Tóth Krisztina óvodai környezetbe helyezett krimijének középpontjában egy rejtélyes „bűneset” áll, amely nyomán nem csupán egy család élete zökken ki a megszokott kerékvágásból, de felbolydul egy egész közösség is, és a felszínre törő indulatok végül nem várt eseményekhez vezetnek.

A hatszereplős produkció egyik érdekessége, hogy az összes karaktert mindössze két színész játssza: Melkvi Bea négy, Karalyos Gábor két nagyon különböző figurát kelt életre, így az előadás egyszerre jelent komoly kihívást, és a ragyogó lehetőséget arra, hogy a színészek sokszínűségükről és tehetségükről adjanak tanúbizonyságot.

Dicső Dániel, a darab rendezője az előadás koncepciójáról elmondta: „Az már az elején látszott, hogy nem egy szokványos művel van dolgunk, hiszen Krisztina eleve két színészre írta a hat szerepet, tehát a színházi gyakorlattól eltérően ezúttal nem a praktikum, hanem a szerzői szándék diktálta a szerephalmozásokat. Ebből kifolyólag a darab színpadra állítása során a legnagyobb kihívás az volt, hogy olyan rendezői koncepciót alakítsak ki, amelyben ez az elgondolás érvényes és működőképes tud lenni, és akár online, akár hagyományos színházi formában is megvalósítható. Ami pedig a legjobban izgatott a történetben, az az, hogy hétköznapi, látszólag apró-cseprő történések nyomán hogy jut el valaki oda, hogy a saját gondolatainak valóságalapját is megkérdőjelezze, és egy jelentéktelennek tűnő esemény miatt akár végzetes hibát kövessen el.” 

A különböző személyiségek megformálásában többféle formában is segítségükre van a technika, melynek köszönhetően az előadás nem egyszerű színházi közvetítésként működik, sokkal inkább  egy 21. századi tévéjáték benyomását kelti.

Még soha nem éltem át a mostanihoz hasonló próbafolyamatot. Az általunk ismert világ rendjének felborulása, vagyis a világjárvány, amelyben élünk, óhatatlanul hatással volt a Denevér színpadra állítására is… A Denevér aktualitása azonban nem ebben rejlik, hiszen a témája közvetlenül nem kapcsolódik a vírushoz, ugyanakkor a virtuális térben zajló kommunikáció lehetséges buktatóit kiválóan megmutatja, és rávilágít arra, hová vezethet a személyesség hiánya az emberi kapcsolatainkban. Ezért is tartom tanulságos és fontos alkotásnak Tóth Krisztina darabját ” – fogalmazott Karalyos Gábor színművész.

Az előadás online premierjét május 12-én tartják, internetes közvetítés formájában május 19-ig látható az alábbi linken, később pedig – amint a körülmények lehetővé teszik – az alkotók szándéka szerint élő színházi keretek között is láthatja a közönség. A bemutató az NKA és az MMA támogatásából jött létre az Infomark Kft. és az Óbudai Kulturális Központ/3K együttműködésében.

Kiemelt kép: Karalyos Gábor a Denevér című előadásban (Fotó: Kállai-Tóth Anett)