Noah Hawley neve bizonyára ismerősen cseng a tévé nézőinek, hiszen többek között ő az alkotója a Fargo vagy Légió sorozatoknak, de dolgozott a Dr. Csont és a Zűrös zsaruk szériákon is. 1998-ban publikálta első regényét (A Conspiracy of Tall Men), magyarul eddig a 2016-ban írt Zuhanás előtt című művét olvashattuk. A nemrég az Agave Könyvek gondozásában megjelent Himnusz a hatodik regénye, amelyben egy csapat tinédzser próbálja megmenteni az erőszakkal átitatott és az apokalipszis szélén álló világunkat.
Az opioid-válság idején, a klímakatasztrófa egyre fenyegetőbb árnyékában egyszer csak megszűnik a táborok közti politikai konszenzus, és Amerika-szerte eluralkodik a káosz. A viták heves erőszakba csapnak át, felfegyverkezett, a vélt igazság nevében cselekvő csőcselék járja az utcákat. Eközben a tinédzserek előbb csak Amerikában, majd a világ többi részén is sorra öngyilkosok lesznek, és olyan mém-üzeneteket hagynak hátra, amelyeket csak ők képesek értelmezni. A piacokat nem érintik a vérengzések: az olyan szupergazdagok, mint Ty Oliver, továbbra is élvezik az életüket magángépeiken a lángok felett. Miután elveszíti a lányát, Ty beadja a fiát, Simont, a Lebegj Szorongáskezelő Központba, hogy ott dolgozza fel nővére tragikus halálát. Simon itt találkozik a Próféta nevű fiúval, aki halaszthatatlan, rejtélyes küldetésre hívja: egy fiatal lány megmentésére, akit egy milliárdos tart fogva. Simon hamarosan fura bajtársakkal körülvéve találja magát, és lehetetlent nem ismerő útjuk az egész nemzetre hatással lehet.
A történet 2009-ben – egy évvel a gazdasági világválságot követően – a Nadir család bemutatásával veszi kezdetét: egy bírónőként dolgozó anya, egy íróként dolgozó apa, a párhónapos Hadrian, valamint a nő előző kapcsolatából származó Story a szereplőink, ez utóbbi egy ünnepségen elénekli az Amerikai Egyesült Államok Himnuszát. Majd ugrunk egy nagyot az időben, a nem túl távoli jövőbe érkezünk meg, amelyben a világunkra már a teljes pusztulás vár a klímakatasztrófa (és sok minden más) következtében. A hangulat elég hamar nyomasztóbbá válik, hiszen mindenhol öngyilkos tinédzserekbe és természeti katasztrófákba botlunk, a remény – egy szebb és boldogabb jövőre – pedig szinte teljesen elveszett. A helyzetet csak fokozza, hogy a kötet rengeteg, sokkoló számadatot, statisztikát is tartalmaz, ebből tudjuk meg például azt is, hogy Amerikában a 330 millió lakosra több mint 420 millió lőfegyver jut. És ez pusztán egyetlen adat Amerikáról, amelyet a történet során szinte teljes egészében bejárunk, ezáltal kapva teljes (?) képet az ott élőkről.

Noah Hawley: Himnusz (Fotó: Rob Latour/Variety)
Nem túl fényes jövőképet fest tehát le ez a kiadó által thrillerként megjelölt kötet, amelyre egyébként ugyanennyire igaz lehet a szépirodalmi jelző is, hiszen jóval több egy „átlagos thrillernél”: a társadalom megosztottságától kezdve a természeti katasztrófákon át egészen a politikai rendszer összeomlásig kapunk mindenből egy adagot. Az a fajta szorongás, amely a lakosság teljes egészére jellemző, még inkább hat a gyerekekre, akik már szó szerint beleszülettek ebbe a világba, és akiknek tinédzserkorát a gazdasági létbizonytalanságon túl a koronavírus-járvány is beárnyékolta. Nem érzik azt a stabilitást és biztonságot, ami szükséges lenne ahhoz, hogy egészséges felnőtté váljanak. Éppen ezért döntenek tömegesen úgy, hogy önkezükkel vetnek véget az életüknek, mert nem akarnak olyan romlott felnőtté válni, mint felmenőik, akiket a pénz és a hatalom utáni sóvárgás nyomorított meg. Értik és tudják, hogy hol hibáztak, de van, amikor ennek felismerése még önmagában kevés.
Egy ilyen az apokalipszis szélén álló világban három fiatalra, Simonra, Louise-ra és egy 15 éves, magát Prófétának nevező fiúra hárul a feladat, hogy megmentsék Amerikát és felépítsenek egy utópisztikus világot. A regényben többféle történetszállal és narrációval találkozhatunk (köztük a szerző is kap egy saját hangot, ami érdekes színezetet ad kötetnek), ezáltal egy igen átfogó képet kapunk Amerikáról – egyúttal az emberiségről is. A fiatalok szálán keresztül Hawley nemcsak a fentebb már említett problémákat veti fel, de felbukkannak olyan, szintén a világot globálisan érintő gondok is, mint a közösségi média, a kultúrharc vagy a rasszizmus. De vajon van megoldás a világ jobbá tételre? Hawley nem ad erre kielégítő választ, ugyanakkor mégis megcsillan a fény az alagút végén, de az, hogy ez mennyire reménykeltő, már inkább az olvasó befogadókészségén és a hozzáállásán múlik.
Noah Hawley: Himnusz (Anthem)
ford. Sepsi László, Agave Könyvek, 464 oldal
Kiemelt kép: Noah Hawley: Himnusz (Szerzőportré: Fox Networks)