A Karinthy Színház a 2024/2025-ös évad lezárásával egy kivételesen gazdag, művészileg sokszínű és közönség-sikerben bővelkedő időszakot ünnepelhet. A teátrum idén nem csupán új bemutatókkal, hanem szakmai és közönségdíjakkal is megerősítette pozícióját a főváros kulturális térképén. Az évad egyértelműen igazolta, hogy a Karinthy Színház elkötelezetten és kreatívan szólítja meg közönségét – a szórakoztatás mellett élményeket és értékeket teremt.

Egy oly kicsiny színház életében, mint amilyen a Karinthy, már az elismerésnek minősül, amikor fel tud bukkanni a színházak horizontjáról és a szakma látóterébe kerül. Ezért is büszkék arra, hogy az idén április óta repertoárra vett 152 lépés Auschwitz felé című monodráma jelentőségét mások is elismerték: annak okán Karácsony Gergely színművész alkotótársaival közösen megkapta a Mensch Nemzetközi Alapítvány által alapított Mensch-díjat. Az alapítvány a díjjal azokat tünteti ki, akik munkájukkal felhívják a figyelmet a kisebbségek és a felekezetek jogaira és ébren tartják az emlékezést.

A 2024/25-ös évad közönségszavazása egyértelműen megmutatta, mely előadások és művészek hagyták a legmélyebb nyomot a nézők szívében:

  • Az évad legjobb női alakítása: Vándor Éva
  • Az évad legjobb férfi alakítása: Karácsony Gergely
  • Az évad legjobb előadása: Kísértetház

Minden díj egy apró ünnep, amely emlékeztet arra, hogy a színház nem pusztán művészet, hanem élő kapcsolat közönség és alkotó között – és hogy az évad legjobbjai ezt a kapcsolatot különösen tisztán és erőteljesen tudták megszólaltatni. Ezek a méltatások a közösség megbecsülésének jelei, melyek különös súlyt adnak az évad során végzett elhivatott munkának.

Vándor Éva és Olt Tamás (fotó: Forgács Bea)

Azonban ez az elhivatottság nem csupán a színpadon jelenik meg estéről estére, hanem a színfalak mögött is: azoknak a háttérmunkásoknak a keze nyomán, akiknek neve ritkán hangzik el, arca nem ismerős a közönség számára – de nélkülük nem nyílna a függöny, lélek nélkül, üresen kongana a színpad. Díszletépítők, hang- és fénytechnikusok, jelmezesek, súgók, ügyelők, műszak és adminisztráció – mindannyian olyan csendes alkotói a színháznak, akiknek munkája észrevétlenül olvad bele a színpadon állók varázslatos játékába, ám ők is tudják, anélkül nem születhetne meg az az élmény, amelyért esténként a nézők helyet foglalnak. Az ő idejük, szakértelmük és odaadásuk éppúgy része minden tapsnak, minden katarzisnak, minden este megélt csodának. Ők a láthatatlan biztonsági háló, amely megtartja a színpadot – és ezzel átélhetővé teszi a színház varázsát.

A színház alapítójáról elnevezett Marci-díjat a társulat szavazatai alapján az egyik kiemelkedő társulati tag, Hangyál Judit kapta, elismerve a következetesen magas színvonalú munkáját és a „Karinthy Családban” betöltött elévülhetetlen helyét. A színház közösségi erejéért és szociális érzékenységéért végzett áldozatos munkája elismeréséül a Hétköznapi csodatevő díjjal szintén Hangyál Juditot, a Karinthy Színház művészeti titkárát tüntették ki.

A következő évadban a Karinthy Színház ismét sokszínű és izgalmas bemutatókkal készül: 

Florian Zeller: A fiú – Zeller nagy sikerű családi drámatrilógiájának harmadik része, amely az apai és anyai szerepek, valamint a serdülőkori lelki válság mélységeit járja körül. Megrendítően őszinte, aktuális és emberi történet, amely méltó folytatása Az anya című előadás sikerének.

Neil Simon: Furcsa pár – A Furcsa pár Neil Simon világhírű komédiája. Az ellentétes karakterű lakótársak története 1965-ben debütált a Broadwayn, és még abban az évben elnyerte a rangos Tony-díjat. Simon finom humorral, mégis mély emberismerettel írt vígjátéka máig aktuális, és minden generáció számára tartogat felismeréseket és felhőtlen szórakozást.

Dan Goggin: Apácák – Dan Goggin Apácák című musicalje az egyik legsikeresebb zenés vígjáték a kortárs amerikai zenés színház történetében. A különc, mégis szerethető apácarend színpadra állított jótékonysági estje nemcsak fergeteges humorával, hanem szívből jövő emberi pillanataival is rabul ejti a közönséget.

Molnár Ferenc: Liliom – Molnár Ferenc klasszikusa a magyar drámairodalom egyik legérzékenyebb és legösszetettebb műve, amely a szeretet, a bukás és a megváltás örök kérdéseit tárja a néző elé.

Pierre Notte: Két néni, ha megindul – Pierre Notte Két néni, ha megindul című abszurd komédiája egyszerre meghökkentő és mélyen emberi látlelet az elmagányosodásról, a társadalmi peremre szorultakról – és a túlélés groteszk humoráról. A szerző sajátos, szürreális nyelvezete és ironikus hangvétele különleges színpadi világot teremt, ahol a nevetés mögött mindig ott bujkál egy csöpp fájdalom is.

Nyitókép: A Karinthy Színház társulata (fotó: Forgács Bea)