Az alkotás sokszor magányos tevékenység, azonban az artisztika előszeretettel ad helyet a kollaborációknak is, hogy több művész együttes munkájából valami új születhessen. A különböző teátrumokban, koncerttermekben és játszóhelyeken rendszerint számos szív dobban együtt annak érdekében, hogy a néző értékekkel és érzelmekkel távozzon az előadásról, a legambiciózusabb együttműködések azonban még ezeket is túlszárnyalják. A Magyar Állami Operaház június elején műsorra kerülő, Egyensúlyban című háromrészes balettestje például három nagy hatású zeneszerző kompozícióira készített táncművekre épül, amik ihletett koreográfiákkal valósulnak meg. A céljuk pedig az, hogy egyszerre nyújtsanak kikapcsolódást a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek.
Az estet két olyan táncmű kezdi, amit korábban csak online közvetítettek. Az egyik, a Tűzmadarak a zseniális orosz komponista, Igor Stravinsky rendkívüli zenéjére készült Venekei Marianna koreográfussal, aki a női ösztönöket ironikus, groteszk felhanggal állítja a középpontba. „A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat. Keringenek a végtelen térben, ösztönük vezeti őket tavak, folyók, tengerek és rónaságok fölött, s aztán bonyolult cikázás és kóválygás után, egyszerre lecsapnak. Ösztönük, szemmértékük ilyenkor csodálatosan nyilatkozik meg. Nagy ritkán tévednek, s csak néha esik meg, hogy az áldozat erősebb vagy ügyesebb, s kisiklik csőrükből, mint az ebihal a sirály csőréből. Ilyenkor vijjognak egyet, mint a sirály; s odább szállanak, keringve, körözve, fáradhatatlanul, éberen” – idézi Márai Sándort a koreográfus, amely nem véletlen, hiszen a produkció elején az író Füves könyvéből hallhatunk részletet a 2005-ben elhunyt Sinkó László színművész előadásában.
A másik egy régi téma modern feldolgozása, a Don Juan. A nőket korokon át fáradhatatlanul hajszoló férfi figuráját a nemzetközileg már jól ismert koreográfus, Thierry Malandain képzelte a színpadra, aki most először érkezett Magyarországra, hogy a Magyar Nemzeti Balettel dolgozzon. Malandain természetesen maga is kedveli az alapanyagot, és a következő a meglátása vele kapcsolatban: „Szeretem annak a gondolatát, hogy egy olyan karakterről van szó, aki a Nőt keresi a nőkben. Vagy éppen saját magát? Számomra ő egy misztikus alak, aki ahelyett, hogy megtalálná a kielégülést abban, ami különleges és biztos, mindig a sokat és a még többet hajszolja. Ő a tettek embere, aki azokból a pillanatokból él, amelyeket mások teste mellett tölt”. Ha a Franciaország vezető koreográfusaként számon tartott Malandain és Don Juan násza nem lenne elég vonzó, a képlethez vegyük hozzá a német zeneszerző, Christoph Willibald Gluck csodálatos dallamait is.
A folytatásban azonban nem az ő munkássága, hanem minden idők egyik legnagyobb mesterének, Wolfgang Amadeus Mozartnak a zenéje dominál. A cseh koreográfus, Jiří Kylián több táncművet is alkotott Mozart muzsikájára, a Petite Mortra, a világhírű komponista halálának 200. évfordulójára például egy különleges balettel rótta le a tiszteletét előtte. Ebben hat nő, hat férfi és hat kard kapott helyet, kellékként pedig fekete, barokk stílusú ruhák és szürreális krinolinok is szerepelnek. „A darab képi szimbolikája egy olyan világot mutat be, ahol az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az örök emberi szépség együtt létezik sajátos költőiségben.” – ígéri a mű, amely 2013 májusa óta kirobbanthatatlan a Magyar Nemzeti Balett repertoárjából.
Akárcsak a másik Mozart-megidézés, a Hat tánc, ami ugyancsak Jiří Kylián nevéhez fűződik. „…úgy döntöttem, hogy nem alkothatok szimplán egy, a zeneszerző humorérzékét és zenei zsenijét tükröző táncsorozatot. Ehelyett hat, látszólag zavarosnak tűnő képet koreografáltam…” – mondta el a koreográfus, aki nem akar történetet mesélni, helyette inkább burleszk-szerű pillanatokra, mozarti játékosságra és az abszurd valóság mozdulatokként való átadására számíthatunk tőle. Nyolc táncosról van szó, akik rizsporos parókával szállítják a helyzetkomikumokat, a koreográfia újszerűsége és dinamikája miatt azonban egyre modernebbnek érződik Kylián színpadi világa, a kortárs táncok kedvelői bizonyosan értékelni fogják a képtelen helyzetek mozzanatainak szépségét.

Jelenet a Hat táncból (Fotó: Jegy.hu)
Az említett táncműveket felvonultató, Egyensúlyban című háromrészes balettestet június 3-tól láthatják az érdeklődők az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében. Június folyamán több alkalommal, délelőtti és esti időpontokban is megtekinthető lesz az előadás, további részletekért és jegyvásárlásért érdemes meglátogatni a hivatalos honlapot. A balett, a kortárs tánc és a klasszikus zene szerelmeseinek kihagyhatatlan élmény lehet, de azoknak is ajánlott kilépni a komfortzónájukból, akik egyikért sem rajonganak, viszont értékelik a magas szintű művészetet.
Kiemelt kép: Jelenet a Tűzmadarak című koreográfiából (Fotó: Berecz Valter/Magyar Állami Operaház)