A X. Bábu Fesztivál keretében lesz látható a francia Théâtre sans Toit társulat formabontó, kísérleti jelleggel készült előadása, a CUBiX. Mathieu Enderlin első bábszínházi rendezése október 12-én este mutakozik be a magyar közönség előtt a Budapest Bábszínház Ország Lili Stúdiójában.

Egy halom kockával kezdődik minden. Egy jól ismert gyerekjátékkal, ami mindenféle metamorfózison esik át, miközben feltárja, feltérképezi a folyton változó valóságot. A CUBiX konstrukció megkérdőjelezi és átalakítja a képhez való viszonyunkat. A kockák animálása és az interaktív videotechnika játékos és költői értelemben kisebb etűdöket alkot, mondókákat, látványköltészetet közvetít, melyeknek a színpadhoz való viszonya Raymond Queneau (Stílusgyakorlatok, Az élet vasárnapja) és Jacques Prévert (Levél a Kóbor-szigetekről, Maszkabál) irodalmi kísérleteihez is hasonlítható. A CUBiX egy olyan felfedezés, amely teret ad a képzeletnek. Arra invitál, hogy rácsodálkozzunk a legegyszerűbb dolgokból alkotott képekre, és megosszuk az álmainkat, amíg együtt építkezünk.

Jelenet az előadásból (Fotó: tak.li)

Mathieu Enderlin 2016-ban felkérésre, első színházi rendezéseként készítette el a CUBiX című előadást. Pierre Blaise, a Théâtre sans Toit művészeti igazgatója azzal a feladattal bízta meg fiatal kollégáját, hogy bizonyítsa be, valóban szükség van-e technikai újításokra ahhoz, hogy a bábművészet új kifejezési formát öltsön. Enderlin egyszerű fehér kockákkal kezdett műhelygyakorlatokat végezni, ezek váltak végül a darabbéli pixelekké. A produkció eredetileg egy rövidebb időtartamú játéknak indult, később született belőle komplett előadás, amelynek témája és kiindulópontja a digitális technikák bábszínházbeli felfedezése volt. „A pályafutásom jórészt a filmművészetben végzett munkámból áll, abban gyökeredzik, onnan dolgozom mindig. Így most is az érdekelt leginkább, hogy miben hasonlít a mozgást tekintve a bábjáték és a non-figuratív film. Ahogyan a filmek esetében is mozdulatlan képek sorozatát vetítik vászonra, ami a néző agyában mozgássá alakul át, úgy a bábszínházban is az absztrakt formák mozgatása kelti a közönség szemében a színpadi kép látványát. Például néhány kocka térbeli mozgatásakor azonnal egy emberi figurát képzelhetünk oda!” – árulta el a rendező.

A CUBiX kísérleti munkának indult, amelyben Enderlint a munkatársai segítették. Aurèle Dumaret a darab egyik bábmozgatója mapping-, video- és design-motion újításokkal foglalkozott, a színpadon azonban egyszerűbb eszközökkel, gépek nélkül dolgozik. Yasuyo Mochizuki, mozgástanár ebben az előadásban próbálta ki először a vetített formákkal való játékot. Pierre-Emil Soulié pedig, aki a fényekért felel, szakmáját tekintve egy képzőművészeti indíttatású világosító-mester, itt kísérletezett először a mapping-technikával. Az előadás tehát a technikai újításokból indult ki, ennek ellenére mégis egészen archaikus, egyszerű tárgyjátékot láthatnak majd a nézők. „A CUBiX valójában nem is bábszínház, hanem egy bábos színháza: a színpadi játék, a mozgatás és a mapping-videó kiegyensúlyozott keveredése, amely felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt szól. A bábu a nézőkkel való közös képzeletvilág megteremtésének kiváló kelléke. Olyan kommunikációs eszköz, amely nem eltávolít, hanem közelebb hoz minket, embereket a közös gyökereinkhez.” – mondta a rendező.

Jelenet az előadásból (fotó: Jean-Yves Lacôte)

Mathieu Enderlin és a csapat izgatottan tekint a magyarországi bemutató elé, érdekesség, hogy Veronika Door, a Théâtre sans Toit alapítója és társ-művészeti igazgatója magyar származású. „Nagyon megtisztelőnek érzem a meghívást, és azt, hogy a CUBiX-ot Budapesten is bemutathatjuk. Társulatunk egyik oszlopos tagja magyar, aki a magyar fővárosban végzett bábszínészként, gyakran mesél az ottani művészeti életről. Először látogatok el Magyarországra, izgatottan és kíváncsian várom, hogyan fogadja majd a magyar közönség a darabot.” Az utolsó kérdésünkre, miszerint miért ajánlja megtekintésre az előadást, Enderlin így nyilatkozott: „Egy kérdéssel indítom a választ: a mai, számítógépekkel telített világunkban van-e még elég hely ahhoz, hogy elraktározzunk magunkban az egyéni, saját agyunkban született személyes élményeket is? Ezt a darabot láthatta már a francia, német és kanadai közönség is. Azt remélem, hogy a magyar nézők is elcsodálkoznak majd saját képzelőerejüktől, és játékos örömmel fogadják majd erre az álomvilágba való utazásra szóló meghívást.”

A CUBiX a Budapest Bábszínház és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál közös programja. Az előadás világítástervezője Pierre-Emile Soulié, díszlettervezője Jeanne Sandjian, rendezője Mathieu Enderlin. A 40 perces, szöveg nélküli bemutatót szünet nélkül játsszák, 2019. október 12-én, 14 órai kezdettel az Ország Lili Stúdióban. Az előadás megtekintése 6 éven felülieknek ajánlott. A X. Bábu Fesztivál produkcióra a jegyértékesítés már megkezdődött.

Kiemelt kép: Jelenet az előadásból (fotó: Jean-Yves Lacôte)