Budapest bekerült a Kreatív Európa program keretein belül megvalósuló projektbe, amely James Joyce Ulysses című művét dolgozza fel egy kétéves kulturális tervezetben. Budapest Város Főpolgármesteri Hivatalának szóvívője elmondta csütörtökön az MTI-nek, 1,78 millió eurós támogatásban részesülhettek, 17 másik kiválasztott európai várossal együtt. Magyarországot a főváros turisztikai-kulturális ügynöksége, a Budapest Brand nZrt. képviseli.

Az idén 100. születésnapját ünneplő mű egyetlen nap cselekményét mutatja be, kortárs mivolta miatt a feldolgozás módja különösen előtérbe került. A Kreatív Európa zsűrije szerint, a rendezvények során kiemelt figyelmet szentelnek olyan témáknak, mint a társadalmi befogadás, a sokszínűség és a nemek közötti egyenlőség.

A programsorozat tervének része tizennégy városi rendezvény, tizennyolc ágazatok közötti művészeti és társadalmi szimpózium, valamint harminc alkotóházi művészcsere. Emellett tizennyolc kortárs szerzőt bíztak meg egy új, 2024-ben megjelenő Európa – Ulysses könyv elkészítésére.

A projekt a regény tizennyolc epizódjának időrendi sorrendjében bontakozik ki, és ezzel párhuzamosan minden városban 18 különböző, ma is aktualitást élvező társadalmi probléma kerül színre. A megnyitó szeptember végén Athénban lesz, ezután ősszel Marseille, Trieszt, Budapest és Vilnius követi az eseményeket. 2023-ban a programsorozat Párizs, Berlin, Koppenhága, San Sebastian, Kolozsvár, Isztambul, Zürich, Groningen, Eleuszisz és Oulu részvételével folytatódik, majd 2024 júniusában Lisszabon, Dublin és Derry/Londonderry városával zárul. Hazánkban a helyi közösségek szerepe kerül majd előtérbe a válságok sújtotta Európában.

“Joyce korszakos nagyregényének számos közvetlen és közvetett magyar vonatkozása van, így különösen izgalmas hazánkat képviselni ebben az ízig- vérig európai programban. Budapestiként ápoljuk az egykori Monarchia hagyományait és megemlékezünk a regény egyik főhősének szülővárosáról, Szombathelyről is. A konkrét kapcsolódásokon túl, az idén százéves művet mindenekelőtt inspirációként fogjuk használni ahhoz, miként lehet az irodalom eszközeivel megszólítani és bemutatni egy nagyváros közösségeit, sok hangon és változatos formákban elmesélni történeteit. Így válik a következő két évben a projekt a Budapest Könyvfőváros kezdeményezés oszlopává, és így tudjuk rajta keresztül bemutatni a 150 éves Budapestet közös európai kultúrközösségünkben” – fogalmazott Gáspár Máté, a Budapest Brand nZrt. művészeti vezetője.

Kiemelt kép: James Joyce (fotó: Kreatív Európa)