„Lehetsz férj, feleség, szerető. De lehetsz egyszerre kettő. Sorsszerűek a szerepek, vagy felülírhatók?” Tizenkét éve mutatták be Háy János novelláskötetének színpadi adaptációját, a Házasságon innen, házasságon túl című előadást a Pesti Magyar Színház Kisszínpadán. Azóta sok minden történt. Színészek jöttek-mentek, de egy valami a mai napig nem változott: a hatalmas siker és a szeretet, ami a darabot övezi. Háy János írását Pinczés István állította színpadra, és a különlegessége, hogy ez a legrégebb óta repertoáron lévő előadása a Magyar Színháznak. Vajon mi lehet a titok? Mi tudja ennyi év után is életben tartani ezt a darabot, olyannyira, hogy eleget téve a nézői igényeknek, szilveszter napján főműsoridőben műsorra tűzték stream előadását?
Ahhoz, hogy mindezekre választ kapjunk, vissza kell térnünk a gyökerekhez. Az előadás alapjául szolgáló novelláskötet Háy János tollából származik, aki munkásságáért számos díjat kapott már a pályája során is. A József Attila-díjas magyar író gimnáziumi évei során költözött a fővárosba, ahol azonnal belevetette magát a kortárs alternatív kultúrába, ami nagy hatással volt későbbi munkáira. A fordulópontot az 1989-es év hozta meg számára, amikor felhagyott a tanári pályával és szerkesztőként kezdett el dolgozni több kiadónál is. Szintén ebben az évben jelent meg első kötete Gyalog megyek hozzád sétálóúton címmel, mely az 1976-tól 1985-ig terjedő írói időszakot zárja le az író életében, amire a könyv híres nyitómondata is válaszol: „Háy János nevű személy nem létezik.” Ezután egyenes út vezetett a sikerhez: az elkövetkezendő években 17 könyve jelent meg, köztük a Dzsigerdilen című regény, mely prózaíróként, és A Gézagyerek, mely drámaíróként tette elismertté az írót. Háyról kevesen tudják, hogy az írás mellett a képzőművészetekkel is sokat foglalkozott, könyveinek borítóit és illusztrációit is ő maga rajzolta és festette.
A Házasságon innen, házasságon túl című novelláskötete 2006-ban jelent meg először, amely egy tíz évet felölelő novellaterméséből összeállított válogatás. Bár a rövid fejezetek egymástól független történetek, mégis összeköti őket az örökzöld téma: a szerelem és a boldogság keresése, melyek által a különálló részek kerek egésszé állnak össze. A kötet novellái egytől egyig női szemszögből vizsgálják a párkapcsolat, illetve annak hiányának kérdését. Női sorsok, vélemények, létkérdések és mindennapi gondok – ezekkel a szavakkal lehet talán leginkább összefoglalni a könyv tartalmát. A nők szemén keresztül pedig a férfiúi jellemeket is megismerhetjük: csalfa, hazug teremtmények ők, akik rossz irányba befolyásolják a nők sorsát. „Egy nőnek nem a férfi a társa, hanem a gyerek” – erre a következtetésre jut a kötet egyik novellájának főszereplője, ám az ezt követő fejezetekből az is kiderül, hogy egy gyermek sem mindig soha véget nem érő boldogságot hoz a házhoz. Az anya-lánya kapcsolatokat sorsfordító pillanatokként írja le Háy, melyet a szülőség árnyoldala és az ezzel járó feszültség is átsző. Mindezek mellett pedig elengedhetetlen, hogy ne jelenjen meg a „házasságon túli” kapcsolatok visszássága is, melyeket a rutintól unalmassá és idegesítővé vált szerelmesek mindennapjainak fáradt és szomorú, a mindent felemésztő pénzhajhászás, és a szeretők miatti hazudozások kusza hálójaként ábrázol az író. „Ismerős szereplők, ismerős helyszínek és ismerős beszélgetések. A téma örökzöld: a boldogságot keresi mindenki. Ki házasságon innen, ki házasságon túl. Aki még innen van, belülre vágyik, aki benne van, másfelé kacsingat. És recept nincs, igen, mindenki másképp csinálja…” – írja a Pesti Magyar Színház előadásának színlapja.
A sikerhez tehát meg is van a tökéletes alapanyag egy többszörös díjnyertes kortárs magyar író tollából. A következő összetevő a remek rendező, aki jelen esetben nem más, mint a Jászai Mari-díjas Pinczés István. A rendező karrierjének első húsz évét Debrecenben töltötte, ahol 1979-ben megalapította a Debreceni Színjátszó Stúdiót, miközben rendezőasszisztensként kezdett dolgozni a Csokonai Színházban. Később az intézmény főrendezője, majd igazgatója lett, mely pozíciót 1993-ig töltötte be, ezután pedig 2002-ig a teátrum vezető rendezője volt. 2003-ban csatlakozott a Pesti Magyar Színház társulatához, melynek azóta is oszlopos tagja, 2012 óta pedig a Griff Bábszínház igazgatója is. Pinczés a következőképpen beszélt a Házasságon innen, házasságon túl című darabról: „A Háy-drámák a mai életünknek nagyon egyéni szemszögből megmutatott látleletét adják. Hitelesek, valóságosak a figurái, és miközben vegyíti a tragédia és a komédia stiláris elemeit, olyan fantasztikus nyelvi stílusban beszélnek, hogy már-már abszurddá válnak a szituációk.” A hiteles és valóságos figurák megszemélyesítéséhez pedig egy nem mindennapi színészekből álló csapatot válogatott össze a Jászai Mari-díjas rendező: Bede-Fazekas Szabolcs, Szatmári Attila, Barsi Márton, Fillár István (Jászai Mari-díjas), Rancsó Dezső, Hábermann Lívia, Soltész Bözse (Jászai Mari-díjas), Tóth Éva/Bede-Fazekas Annamária, Lőrincz Nikol, Haumann Petra/Kovács Zsuzsanna, Csernus Mariann (Kossuth- és Jászai Mari-díjas, Érdemes művész), Dániel Vali és Császár Eszter keltik életre a megható történetet a Magyar Színház színpadán. Közülük többen már a kezdetektől fogva részesei az előadásnak az eredeti szereposztás tagjaiként.
A Pesti Magyar Színház sikerelőadása már tizenkét éve hódít a Sinkovits Imre Színpadon, ami nem meglepő, hiszen minden megvan benne, ami egy tökéletes előadáshoz kell: egy mindennapi, de mégis mélyenszántó történet, komplex szereplők, egy csodálatos rendező és remek színészek, akik tűpontossággal elevenítik meg előttünk karaktereik érzéseit és küzdelmeit. Bár jelenleg a teátrumoknak zárva kell tartaniuk, ez nem jelenti azt, hogy színházi élmény nélkül kell maradnunk decemberben. A Magyar Színház továbbra is folytatja streaming szolgáltatását, melynek keretén belül az év utolsó napján a Házasságon innen, házasságon túl című közönség kedvencet is a kanapéjuk kényelméből nézhetik az érdeklődők. Akárcsak januárban Háy János másik sikerdarabját, az Utánképzés ittas vezetőknek című keserű komédiáját. Jegyek és további információ a Pesti Magyar Színház honlapján találhatók.
Kiemelt kép: Bede-Fazekas Szabolcs és Hábermann Lívia a Házasságon innen, házasságon túl című előadásban (Fotó: Pesti Magyar Színház)