Igazi családi darabbal nyitotta meg 2022/23-as évadát a Budapest Bábszínház: Az utolsó bárány egy olyan előadás, amelyet a szülők éppúgy élvezhetnek, mint a gyerekek, ráadásul humoros, olykor kissé megható módon mesél az összetartozás fontosságáról.

Három pásztor és egy kutya őrzi a birkanyájat valahol Betlehem környékén: lehetnek vagy ezren – jó, egészen pontosan heten. (De mit számít mindez, amikor a bárányok háromig sem tudnak számolni?) Egy éjjel fényes csillag jelenik meg az égen, andalító zene szól, a pásztoroknak pedig reggelre nyoma vész. A bárányok, mivel roppant elveszettnek érzik magukat gazdáik nélkül, útra kelnek, hogy megtalálják őket, a nyomok pedig egy titokzatos csecsemőhöz vezetnek, aki a híresztelések szerint egy pajtában született, és világra jöttét ezer esztendeje megjövendölték.

Jelenetkép Az utolsó bárány című előadásból (Fotó: Piti Marcell)

Ulrich Hub 2018-ban megjelent karácsonyi meseregénye (magyarul Érsek-Obádovics Mercédesz fordításában olvashatjuk a Scolar Kiadó jóvoltából) rendhagyó perspektívából meséli el Jézus születésének történetét. Cseri Hanna színpadi adaptációjában – amely némely ponton ki is bővíti az eredeti mesét – mindez végtelen humorral és kreativitással is párosul. A frissen végzett rendező nemcsak a szövegkönyv elkészítését, valamint a történet színpadra állítását vállalta magára, hanem a zeneszerző szerepét is, mindezzel bizonyítva, hogy mennyire erős koncepcióval vágott bele a próbafolyamatba.

Bátran mondhatjuk, hogy a nagyjából kétszer 35 percből álló előadásban minden a helyén van. A darab a célközönség (jelen esetben: hat éven felüliek) nyelvén meséli el ezt a különleges történetet, ugyanakkor nem fél kikacsintást tenni a felnőttek felé sem – legyen az akár popkulturális, akár történelmi vonatkozású utalás. Az intelligens nyelvi humor és az abszurditás folyamatosan váltja egymást, ezek ugyanúgy jellemzik az előadást, mint a jó értelemben vett agymenés. Egy ponton túl fel is tehetnénk a kérdést: hova lehet mindezt fokozni, de az alkotók bebizonyítják, hogy van még tovább – és ami a legfontosabb, sosem esnek át a ló túloldalára. Egy olyan teátrumtól, mint a Budapest Bábszínház, abszolút nem meglepő, hogy értenek a gyerekek nyelvén, így az ő részükről a siker garantálható, de jóval beszédesebb az, hogy szemmel láthatólag a felnőttek – beleértve magamat – is remekül szórakoztak. Így Az utolsó bárány megtekintése valódi családi program lehet, amelyet, a témájánál fogva, kimondottan ajánlok az ünnepek előtti időszakban – de természetesen azon túl is.

Jelenetkép Az utolsó bárány című előadásból (Fotó: Piti Marcell)

Bár a cselekmény Jézus születésekor játszódik, mégsem a szó szoros értelmében vett karácsonyi történetet kapunk. Ugyan felcsendülnek a jól ismert ünnepi slágerek, de ezeknek hol a szövege (a birkanyájra és a cselekményhez, a szereplők lelki állapotához igazítva), hol pedig a hangszerelése, stílusa változik meg – ki gondolta volna, hogy a Békesség a földön az embernek rockszámként mennyire ütős? –, és pár díszletelem is utal a karácsonyi hangulatra, de mégsem ezek uralják az előadást, így tulajdonképpen bármikor nyugodt szívvel megtekinthető a darab. Annál is inkább, mert a fő hangsúly a bajtársisasságon, a közösség összetartó erején van – amely mindenkor aktuális, de most, az elmúlt évek kötelező jellegű elszeparálódását követően még inkább. A történet során a bárányok mindegyike el-elkóborol a többiektől, ráadásul a címbéli utolsó bárányt ki is taszítják, ám pont ezeknek a – nemegyszer nem is annyira veszélytelen – kalandoknak köszönhetően jönnek rá, hogy együtt alkotnak csapatot, és sokkal többre vihetik közösen, mint egyedül. Ráadásul, az sem rossz, ha van mellettünk valaki.

Bár a címből azt lehetne sejteni, hogy maga az utolsó bárány a főszereplő (és ha választani kellene, valóban így is van), de mind a hét kisállat egyenrangúként létezik a színpadon, megfelelő teret engedve az őt mozgató színészeknek tehetségük kibontakozására. Mindegyikük igazán színes egyéniség, fő jellemvonásuk egy-egy gyermeki érzet, viselkedés felnagyítása. Ott van a látnoki képességgel rendelkező, a figyelem középpontjában tetszelgő Sapkás bárány (Barna Zsombor), a harcias, a gyávaságot egy bizonyos fokig nem ismerő Szemfedős bárány (Bartha Bendegúz) vagy a folyton betegeskedő, ám a hasát annál jobban szerető Náthás bárány (Tatai Zsolt). A Fogszabályozós bárány (Márkus Sándor) a maga pöszeségével, valamint az egymással enyhén rivalizáló Begipszelt lábú bárány (Csarkó Bettina) és az Oldalra fésült hajú bárány (Podlovics Laura) is gyakran varázsol mosolyt a nézők arcára. Ahogyan L. Nagy Attila fogalmazott a nyílt próbát követően elkészített interjúban, az utolsó bárányról valóban nem lehet tudni, hogy azért lett szkeptikus, mert kitaszították, vagy pont fordítva – de a kiinduló pont és a végeredmény szempontjából ez talán nem is annyira fontos. A bárányokat alakító színészek közötti összhang (ahogyan a próbafolyamat feltételezhető jó hangulata) mindvégig érződik az előadáson – ez pedig határozottan erősebbé teszi az előadást.

Jelenetkép Az utolsó bárány című előadásból (Fotó: Piti Marcell)

Spiegl Anna, Pethő Gergő, Ács Norbert és Teszárek Csaba a fent említett színészektől eltérően több szerepben is láthatók: ők a pásztorok, a farkasok, a tevék, halak, bikák, a jánosbogár, ufók – mert ebben az abszurd történetben még a földönkívüliek is megjelennek az előadás egy pontján. Ráadásul, a Budapest Bábszínház több darabjához hasonlóan ők négyen nemcsak színészi, hanem zenészi minőségben is jelen vannak, nekem például az I. Betlehemi Népszámlálási Fesztivál a személyes kedvencemmé vált. Cseri Hanna egyéni stílusához és humorához a színművészeken túl Virág Vivien is remekül tudott kapcsolódni, aki látványtervezőként a jelmezekért, a díszletért és a bábok megalkotásáért is felelt. Az előadás hangulatához tökéletesen passzoló, a Minecraft világát a kétezer éves történettel kiválóan vegyítő színpadkép fogadja a nézőt minden egyes jelenetnél.

Az utolsó bárány a Budapest Bábszínház újabb sikervárományos produkcióinak a sorát erősíti, ugyanis minden megvan benne, ami egy igazán jó családi kikapcsolódáshoz kell. Sejtéseim szerint évekig tartó sikerszéria vár rá.

Kiemelt kép: Jelenetkép Az utolsó bárány című előadásból (Fotó: Piti Marcell)