A Deszkavízió szerkesztősége idén nyolc kategóriában választotta ki az évad legjobbjait. Ma megosztjuk veletek, hogy szerintünk melyik színésznő érdemelte ki a legjobb mellékszereplőnek járó elismerést.

Andi – Pálos Hanna (Bánk bán / Katona József Színház)

Decemberben mutatta be a Katona József Színház névadója legismertebb drámáját, a Bánk bánt, a Kamrában futó előadást Tarnóczi Jakab rendezte. A fiatal alkotó, aki ősztől a teátrum társulati tagjaként folytatja a munkát, a tőle már megszokottnak nevezhető különleges módon közelítette meg az anyagot: nem változtatott az eredeti szövegen, inkább azzal hozta helyzetbe színművészeit, hogy hagyta, hogy átfolyassák magukon az éppen kétszáz évvel ezelőtt született sorokat, így megtalálva azok mai érvényességét. A játszók közül azt gondolom, hogy ezt a Melindát alakító Pálos Hannának sikerült a leghitelesebben megoldania, ezzel számomra nem volt kérdés, hogy őt választom az évad legjobb női mellékszereplőjének.

A Junior Prima díjas színésznő picit több mint egy év kihagyás után – 2018-ban adott életet kisfiának – a Bánk bán próbafolyamatára tért vissza a színházba, hogy eljátssza azt a fiatal anyát, akit fedhetetlensége ellenére is megérint egy férfi lángoló szerelme. A sokrétegű női karakter megformálása nagyon nehéz feladat akkor is, ha a színművész segítséget tud meríteni néhány kellékből vagy díszletelemből, ám Pálos Hannának az előadás alatt semmi ilyesmi nem áll rendelkezésre: minden egyes érzelmet a lecsupaszított bensőjéből kell megfogalmaznia. Ő mégis tökéletesen megoldotta a feladatot, olyan színeket hív elő magából játék közben, amitől képes kitűnni az egyébként is elképesztően erős színészgárdából (többek között Szirtes Ági, Elek Ferenc, Kovács Lehel és Dér Zsolt a partnerei). A közel két órás előadás egyik jelenetében – Szirtes Ági széke alá fekszik, amikor felfogja, hogy elbukott – finom gesztusai olyan szuggesztíven hatnak, hogy a nézőtér vele egyként sír, pár perc alatt hozott mindannyiunkat katarzis közeli állapotba. Tiszta, izgalmas íveket bejáró játéka miatt egyértelműen neki jár az évad legjobb női mellékszereplője cím.

Pálos Hanna a Bánk Bánban (Fotó: Juhász Éva)

Jani – Takács Nóra Diána (Kertész utcai Shaxpeare-mosó / Örkény Színház)

Takács Nóra Diána az a színésznő, akinek meg sem kell szólalnia, már a puszta jelenlétével magára vonja a nézők tekintetét. Erre már korábban, A hattyú című előadásban is felfigyeltem (senki nem tudja olyan erőteljesen nézni a tévéképernyőt, mint Takács!), a Kertész utcai Shaxpeare-mosóban pedig ismételten bebizonyította, hogy minimális szöveggel is képes uralni a teret. A mai Magyarországra áthelyezett Rómeó és Júlia-sztoriban ő alakítja a lebénult, tolószékben ülő Montágnét, és mindezt hatalmas színpadi jelenléttel, a humoros és drámai oldalát megcsillogtatva teszi. Ráadásul a báli jelenetben csodálatos énektudását is megcsillogtatja, már csak emiatt megéri megtekinteni a darabot. Meg persze azért, mert Bodó Viktor rendezése az Örkény Színházban az évad egyik legjobb előadása.

Takács Nóra Diána a Kertész utcai Shaxpeare-mosóban (fotó Horváth Judit)

Eszter – Schell Judit (Bernd Róza / Thália Színház)

Tarnóczi Jakab rendezésében a nézők elé tárt közösség saját magát köti gúzsba az erkölcsi és vallási szabályokkal. A boldogságot felváltja a vágyakozás, és itt minden férfi egyvalakit akar magának: Bernd Rózát. Így Flamm is, akit vadászösztönei hajtottak a fiatal lányhoz, hogy a szeretője legyen, ugyanis Flammot otthon várja tolószékbe kényszerült felesége, Jette, akit Schell Judit alakít. Egy hányatatott sorsú asszony, aki bénulása miatt fél életet él kalandozó férje mellett, és fia korai elvesztésének fájdalma is átitatja mindennapjait. Az egész előadás alatt egy ajtó mögül szemléli az előtte zajló életet, ahol a többi szereplő dönti el, mikor enged neki abba bepillantást. Emiatt az alapelrendezés miatt még hatásosabb, mikor a férje szeretőjének állapota napvilágra kerül, és hirtelen a színpad közepén találja magát az asszony, hogy felelősséget vállaljon Flamm helyett. Schell Juditnak csak az arca és a hangja az eszköze a darabban, de egy pillanatra sem éreztem hiányt. Mindent átadott, amit kellett, és a megcsalt asszony fájdalomüvöltése még most is a fülemben cseng.

Mentes Júlia Virginia és Schell Judit a Bernd Rózában (Fotó: Szokodi Bea)

Laura – Szilágyi Csenge (A nagy Gatsby / Vígszínház)

Szilágyi Csenge nem először nyűgözött már le színészi tehetségével, ragyogó kisugárzása pedig A nagy Gatsbyben sem maradt rejtve előttem és a többi néző előtt. Nőisége, amely Jorden Baker karakteréhez is nélkülözhetetlen, az egész színpadot elárasztotta, amint színre lépett, szinte lehetetlen volt nem őt figyelni. Kimért játékstílusa nekem sokkal jobban tetszett, mint amit a 2013-as filmváltozatban láttam a golfozónőt alakító Elizabeth Debickitől, illetve sokkal közelebb éreztem ezt a Jorden Bakert a könyvbéli karakterhez, mint a filmbélit. Bár nem ez a legjobb szerep, amiben már láthattam Csengét, de határozottan tudott újat és valami egészen egyedit adni a már jól ismert karakterhez, mint amit eddig gondoltam róla.

Szilágyi Csenge A nagy Gatsby című előadásban (fotó: Zsigmond László)