A 2015-ben alakult Belau zenekar a debütáló dalokkal (Island of Promise) rövid időn belül hatalmas sikert ért el zenei téren: hallható volt az Aranyélet című sorozatban, előszeretettel játszották a hazai és határon túli rádiók egyaránt, valamint később a Telenor Magyarország és a Pepsi reklám- és kampányzenéjévé is vált 33 országban. Áprilisban, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül, az A38 hajón Colourwave címmel egy egyedülálló koncerttel mutatják be hamarosan megjelenő második albumokat. A kezdeti sikerekről, a közelgő koncertről, valamint a jövőbeni tervekről Kedves Péterrel, a zenekar egyik alapítójával ültünk le beszélgetni.
Mi adta a zenekar ötletét?
A fő cél kizárólag az önmegvalósítás volt, valamint az, hogy azokat a dalokat, amiket jó pár évvel a megjelenés előtt már megírtam, egy szélesebb közegben is publikálni tudjam. Az elején még nem voltak komolyabb elképzeléseink, azok mindig aszerint változtak, ahogyan alakultak a dolgok. Amikor elértünk egy célt, akkor újabbat tűztünk ki magunk elé. A zenekar magját egyébként gyermekkori jóbarátommal, Buzás Krisztiánnal ketten alkotjuk, élőben pedig Szécsi Böbével és Kiss Benjáminnal egészül ki a formáció.
A zenétek üzenete – saját megfogalmazásotok szerint is –, hogy próbáljunk meg kiszakadni a hétköznapi nyüzsgésből és igyekezzünk megélni a pillanatot. Budapesten (vagy bármelyik nagyvárosban) ki lehet szakadni a hétköznapokból?
Pontosan ezért kell erre koncentrálnia az embereknek: ha valahol nehéz ezt megtenni, akkor az pont egy nagyváros, de mi hiszünk abban, hogy ott is lehetséges. Ez mentalitás, hozzáállás kérdése. Át kell állítani az agyunkat, hogy a szabadidőnket valójában mivel és kivel akarjuk eltölteni.
És az üzenet második fele, a pillanat megélése? Nekem ilyenkor mindig az jut eszembe, csak hogy a zenénél maradjunk, amikor koncerteken azt látom, hogy valaki az egészet felveszi videóra, élőben közvetíti Facebookon vagy Instagramon, de közben elfelejt valóban szórakozni.
Pontosan erről van szó, én sem tudnék jobb példát hozni. De persze nem csak ilyenekre gondolunk, szerintem az is nagyon fontos, hogy az apróbb dolgokat is tanuljuk meg értékelni, örülni nekik. Már az első lemezünk, a The Odyssey is hasonló üzenettel bírt, de a most készülő második albumunkon még nagyobb hangsúlyt kap az önreflexió és a belső elemzés.

Kedves Péter (fotó: Gádoros Márk)
A debütáló dalotok (Island of Promise) 2015 szeptemberében jelent meg és azonnal hatalmas sikert aratott. Csakhogy néhány példát említsek: feltűnt az HBO saját gyártású, Aranyélet című sorozatában, később a Telenor Magyarország és a Pepsi reklám- és kampányzenéjévé is vált 33 országban. A zenekarral 2 év alatt 22 országban több mint 200 koncertet adtatok. Hogyan lehet feldolgozni a hirtelen jött sikert?
Én nem mondanám, hogy hirtelen jött, inkább egy folyamatos építkezésnek az aktuális lecsapódása. Ezek az adatok, amiket most Te is felsoroltál, leírva vagy kimondva valóban nagyon komolyan hangzanak, de belülről ezt egészen másként éltük meg. Rengeteget dolgoztunk és dolgozunk a mai napig is mindezért. A zenekar nagyjából négyéves, de továbbra is azon vagyunk, hogy folyamatosan fejlesszük magunkat, és itt nem csak a dalokra gondolok, hanem a klipekre és az élőkoncertekre is. Mögöttünk nincs kiadó, menedzser vagy egyéb hátszél, mindent, amit elértünk, magunknak köszönhetünk. Talán éppen ez a mi sikerünk titka. De a kérdésre válaszolva: szerintem mindannyiunktól távol áll, hogy elszálljunk magunktól.
Te személy szerint mit tartasz a legnagyobb sikereteknek?
Őszintén? Erre nem tudok válaszolni. Nem tudok egyetlen dolgot sem kiemelni, így inkább azt mondanám, bár ez nem a klasszikus értelemben vett siker, csak nagy öröm, hogy mi négyen a mai napig jól kijövünk egymással, tudunk zenekarként együtt dolgozni, barátokként együtt élni. Persze, van egy-két olyan dolog, amit magyar zenekarként mi értünk el először, ez egyben nagy büszkeség is számunkra, de ezek általában külföldi sikerek. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy amit mi játszunk, az rétegzene, Magyarországon viszonylag nehéz tömegek elé tárni. Ellenben eszembe jutott még valami: az utazások. Alapvetően mindannyian nagyon szeretünk utazni, ennek a motívuma szorosan kapcsolódik is a dalainkhoz. A turnéknak köszönhetően pedig rengeteg olyan helyre is eljutottunk, ahová egyébként lehet, hogy sosem, illetve olyan élményekre tettünk szert közösen, amit soha nem fogunk elfelejteni. Időnként szeretek nosztalgiázni, visszatekerem a Facebook- vagy Instagram-profilomat, olyankor én is meg szoktam döbbeni, hogy mennyi helyen jártunk, hova jutottunk el.

Kedves Péter (fotó: Gádoros Márk)
Neked van kedvenc számod?
Általában mindig a legutolsó, amin éppen dolgozunk. Ha ez nem így lenne, akkor az számomra azt jelentené, hogy nem jó a dal, nem érdemes arra, hogy kiadjuk. De ha mindenképpen választani kellene: tavasszal jön ki az új albumunk, arról talán a Risk It All című számot mondanám, azt különösen szeretem. Rólam azonban tudni kell, hogy amint kiadunk egy dalt, utána már nem szoktam hallgatni. A megjelenésig rengeteget foglalkozom vele, hogy kiszűrjem a hibákat, még jobbá tegyem, de utána elmúlik a varázs, mert jön a következő, arra koncentrálok.
Április 18-án, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretén belül adtok lemezbemutató koncertet az A38 Hajón. Mivel készültök, mire számíthat a közönség?
A lemezbemutató koncertünk címe Colourwave, nagyjából 75 perces lesz. Az új album összes dalát el fogjuk játszani, a korábbi számainkból pedig összeállítottunk egy „best of”-csokrot. Teljesen új műsort fog látni, aki eljön hozzánk, a mostani koncertet „a nulláról építjük fel”, vagyis a régi dalainkat új köntösbe öltöztetjük, lesznek vendégelőadók, valamint elég komoly látvánnyal készülünk. Itt lesznek először kaphatók a zenekar lemezei, CD-n és bakeliten egyaránt, valamint a különböző merchök, például pólók. Az albumaink tematikáját mindig meg tudjuk földrajzi szempontból is határozni, az első mediterrán típusú volt, a mostani a Karibi-térséghez kapcsolódunk, ennek a hangulatát szeretnénk visszaadni, megidézni kicsit a nyarat.

Kedves Péter (fotó: Gádoros Márk)
Utána, ha jól gondolom, elindul a turné?
Így van, lesz fellépésünk többek között Dániában, Csehországban, Ausztriában, Franciaországban és Olaszországban. Az idei turnénk két részből fog állni: a kisebbik felét tavasszal, áprilisban és májusban tartjuk meg, a nagyobbat pedig ősszel. A kettő között, nyáron fesztiválokra vagyunk hivatalosak. Emellett várhatóan két számunkhoz is fog a közeljövőben klip érkezni, illetve készülünk különböző extrákkal is majd.
Kiemelt kép: Kedves Péter (fotó: Gádoros Márk)