Rutinos a szakmájában, az évek során pedig egyaránt megtapasztalta a zeneipar szépségeit és árnyoldalait. Fedor Kyra énekesnő mások szolgálatába állította szociális érzékenységét, nem feledve azonban egyéni ambícióit: számtalan saját dal megalkotását, valamint nagy vágyát: egy szürreálisnak megálmodott művészfilm elkészítését.

1998-ban, tizenötéves korában ismerte meg az ország a Kifutó nevű tehetségkutató résztvevőjeként, amikor Olivia Newton-John Hopelessly Devoted To You című dalát énekelte a Grease című musicalből. A karakterbéli hasonlóság láttán sokakban felmerülhetett: a színésznő fiatalkori énjére nagyban emlékeztető akkori külseje miatt választotta ezt a számot, vagy volt valamilyen személyes kapcsolódása is a musicalek világával, és a 2022-ben elhunyt világsztárral?

A Kifutó című műsor megjelenése előtt volt egy taktikai casting, ahol ki kellett választanom két előadó közül, hogy kinek a bőrébe kell majd belebújnom. Egyik Madonna volt, a másik Olivia Newton-John. Az utóbbinál leállították a dalt miközben énekeltem, mondhatni, azonnal „megvették” a produkcióm, én meg nagyon örültem, mert éreztem, hogy tudok majd vele azonosulni. Olivia számomra iszonyatosan szimpatikus ember és nő volt, ha pedig nem néztem meg vagy százszor, akkor egyszer sem a Grease-t. Annyira hiteles volt mindenki, hogy elhittem, ez egy igaz sztori, és minden ugyanígy így történik a valóságban is.

Az akkori sikeres szereplése után miként tudott a televízió által nyújtott népszerűségből profitálni?

Abban az időben, és abban a viszonylatban nagyon sokat kerestem, és igen sok fellépésem volt. Tizenévesként nagyon fárasztónak és keménynek gondoltam mindezt, ám jól kezeltem a nehézségeket. Sajnos édesapám és édesanyám akkoriban különváltak, így anyukámmal ketten maradtunk a kenyérkeresők. Emlékszem, szilveszterkor egyedül mentem fellépni, és hajnalban értem haza, ő már aludt. Fogtam a fizetésemet, és a párnája alá rejtettem, hogy újévkor sok pénzzel ébredhessen. Csodálatos időszak volt, tiniként két-három éven át a színpad és a közönség várt. Egy nap azonban az egésztől elment a kedvem, mert belefutottam néhány olyan producerbe, akikbe nem kellett volna, utólag visszagondolva ez talán egy jel volt, hogy rájöhessek: egy lemezszerződésért nem fogok erkölcstelen lépéseket megtenni.

Fedor Kyra (Fotó forrása: Fedor Kyra)

A zenés színházi vonalat, ami a nagy nyilvánosság előtt előadott musicaldala okán az első komolyabb elismeréseket elhozta, nem próbálta meg később valahogyan beleépíteni az életébe?

Fiatalabb koromban nem igazán érdekelt a dolog, talán azért nem, mert léteznek ilyen-olyan árnyoldalai, viszont ma már vannak saját kapuk, bármikor csinálhatsz mondjuk egy saját sorozatot a YouTube-ra, és bontogathatod a szárnyaid. Amikor elkezdtem jelen lenni a különféle közösségi média platformokon, és használni gondoltam az egyik kifejezetten rövid videók megosztására alkalmas applikációt, akkor rájöttem, hogy szükség van a tartalomgyártás során egy kis színészetre is, mivel különböző szituációkat, reakciókat kellett eljátszanom. Egyre inkább élveztem csinálni, olyannyira, hogy napi teendővé vált mindez a Covid időszakában. Szeretem a hétköznapokat kiemelni, és kissé ripacsul kikarikírozni. A felhasználok imádják ezeket a szituációs gyakorlatokat, és kinevetik önmagukat is, hogyha valamelyik általam bemutatott viselkedési formával azonosulni tudnak. Nagy álmom egyébként a jövőben egy hosszabb művészfilmet készíteni, amely nem kicsit szürreális, és ami megint csak az emberi természetről szól, a hibákról, a szokásokról. Úgy tervezem, csakis az én zenéim mennek majd alatta, és magam lennék az egyik szereplője is.

Ez az elképzelés azt üzeni, hogy szeretne valami nagyon egyedit létrehozni, méghozzá egy olyan projekt keretében, ami, hogyha megvalósul, igencsak előtérbe helyezi az egyéniségét. Ez azért nem volt mindig így, hiszen egy időben a magyar könnyűzenei élet számos előadóját segítette vokalistaként.

Nekem az egy hatalmas iskola volt. Pont olyan időszakomat éltem, amikor jó volt csendestársként, de csapatmunkában dolgozni, kiszolgálni. Nem voltam céltábla, és az volt benne a legszebb, hogy nem úgy kezeltek, mint háttérénekest, hanem mint egy nélkülözhetetlen embert, akit méltatlanul kerül el a reflektorfény. Nagyon megbecsültek az előadók, hallgattak rám szakmai kérdésekben is. A közmédiának A Dal című műsorában szintén fontosnak bizonyultam.  Nemcsak szakmán belül ment körbe a hírem, hogy betonbiztos vagyok a munkámban, hanem az ottani szerkesztők között is elterjedt ez az információ. A legjelentősebb emlékem erről az életszakaszról azonban mégsem ez volt, hanem a Koppenhágai Euróvíziós Dalfesztivál, ahol Kállay Saunders András mögött énekeltem. Imádtam azt a két hetet, a hosszas próbákat, és élmény volt találkozni a többi versenyzővel.  Most már persze nem hívnak ilyen jellegű feladatokra, a döntésem után ugyanis, amely arról szólt, hogy szólókarrierbe kezdek, szinte azonnal természetesnek vették, hogy nem megyek vissza vokálozni. 

Fedor Kyra (Fotó forrása: Fedor Kyra)

Mikor fogalmazódott meg a vágy a saját zenei világának megmutatására, megteremtésére, milyen lépéseket tett ennek érdekében?

A párom volt legnagyobb mozgatórúgója a szólókarrierem elkezdésének, aztán jött A Dal, ahol ugye addig háttérénekesként érvényesültem. Nekivágtam hát az első komolyabb gondolatnak, dallamvonulatnak, és akkordkörnek, amit egyébként hajnalban, félálomban hallottam meg. Nem voltam lusta, kikeltem az ágyból, és ezeket a dallamokat a telefonommal rögzítettem, majd gyorsan írtam hallásra akkordokat is, így született meg a Got To Be a Day, amivel a nagy dalválasztó show 2017—es évadában elindultam, majd volt egy próbálkozásom ugyanott 2019-ben.

Nem az ilyen jellegű megmérettetés bizonyult azonban a legszerencsésebb választásnak a tehetsége kiteljesítésére…

 A műsorban kapott értékelések összetörtek lelkileg, azt mondtam ennyi volt, végeztem. Másnap azonban a szakma hihetetlen védelem alá vett, ami nagyon jól esett. Megírtam a Láthatatlan című dalomat, és onnantól elindult valami, azt éreztem.

A nem sokkal ezután kitörő pandémia miként befolyásolta a későbbieket?

Akkor fedeztem fel a TikTok nevű platformot, és abba fektettem az energiámat, hogy felvidítsam az embereket, és kommunikáljak velük, ha szükséges. Elkezdtem adni azoknak magamból, akikből sokat elvettek. Amikor tavaly egy újabb tehetségkutató műsorban való részvételem keserített el, a követőim végig mellettem voltak, őáltaluk talpra álltam, és elkezdtem írni újra dalokat.

A törődés olyan értelemben kölcsönös, hogy sokszor látja el a különféle problémákkal küzdő kamaszokat lelki útravalóval. Mi hívta életre ezt a fajta internetes missziót?

A számos gyermek-, illetve felnőttkorban elszenvedett traumám után a közösségi oldalaimon magam köré gyűjtöttem olyanokat, akik szintén kemény utat jártak meg. Volt köztük öngyilkosjelölt, megcsalt, megvert személy, ahogyan depressziós is. Kialakult bennem a segítő szándék: adok, mert akarok adni, az emberek meg fogadják, mert szükségük van rá.

Fedor Kyra (Fotó forrása: Fedor Kyra)

A közelmúltban jelent meg a Kijárat című Takács Viktorral (Victoro) közös dala, amely az öngyilkosság témájáról szól, a klip legvégén pedig olyan közérdekű telefonszám és weboldalcím olvasható, ahol a krízishelyzetben lévők valós segítséget kaphatnak, illetve különböző megoldási lehetőségeket is az értük aggódók. Miért döntött úgy, hogy a téma kapcsán énekesnőként is megnyilvánul?

Azért hoztam fel ezt a témát, mert sokakat ismerek, akik elgondolkodtak már rajta, méghozzá igen komolyan, hogy megállítják a saját filmjüket. Próbálnám valahogy visszacsalogatni az élet irányába ezeket az embereket, mert bizony rengeteg dolog van még a világon, ami várhat rájuk. Sokan oda is írták a videó alá, hogy a szerzeményem hatására meggondolták magukat, visszaléptek. Nagyon remélem, hogy ezek igaz sztorik, mert akkor érdemes volt megcsinálni a dalt és a klipet

Az utóbbi időben néhány énekesnő a nyilvánosság előtt adott hangot abbéli meggyőződésének, hogy a férfi előadóknak ezen a pályán sokkal könnyebb boldogulniuk. Egyetért velük, illetve azzal a kifakadásszerű kommunikációval, ahogyan a közönség felé tálalják a véleményüket ezzel a vélt vagy valós jelenséggel kapcsolatosan?

Számomra igencsak hisztiszagú, ahogyan ezek az énekesnők megnyilvánultak. Nevetséges és unszimpatikus, a közönség olvasatában pedig még inkább visszás, ebben biztos vagyok. Én most olyan időszakomat élem, amikor kiadok dalokat, de nem törekszem görcsösen arra, hogy játsszam is azokat. Nem is lenne sok lehetőségem, mert ez az év mindenkinek elég kiszámíthatatlan.  Elviselem a helyzetet, elfoglalom magam mással. Ugyanezt javaslom nekik is. Alkossanak valami egyedit, aminek, ha az hiteles, meglesz a közönsége.

Kiemelt kép: Fedor Kyra (Fotó: mediaklikk.hu)