Rami Malek éppen feleannyi idős volt, mint most, az őt világhírűvé tévő film Freddy Mercury felemelkedéséről pedig még a kanyarban sem mutatkozott, amikor Ben Elton tollából megszületett egy szövegkönyv, ami nem kisebb vállalást mutatott fel, mint hogy a Queen zenekar ikonikus slágerei köré egy komplett történetet elmesélő futurisztikus víziót emel. A We Will Rock You musical sztorija szerint valamikor a távoli jövőben az egykor Földnek hívott iPLANET-en olyan világ következik el, amelyben a hatalom uniformizálni igyekszik az embereket, a rájuk vonatkozó szabályok betartására pedig a mindenki felett álló Killer Queen, és annak segítője, Khashoggi parancsnok ügyel. A bolygó lakói komputerek által megalkotott zenéket hallgatnak, be vannak tiltva a hangszerek, az élő muzsika megmentéséért viszont egy csapatnyi lázadó küzd rendületlenül, élükön Galileo-val, a rock szent misztériumának letéteményesével. Teszik mindezt egy hozzájuk hasonlóan renitens lány, Scaramouche hathatós segítségével, aki mindeközben azért kulcsot is talál az Álmodóként emlegetett főhős szívéhez.

A történetben felsorakoztatott lázadó karakterek tulajdonképpen ugyanazokat a nézeteket érzik a magukénak, mint amelyeket a működése által a Queen együttes a kezdetektől fogva képvisel: a rockzene értékeinek megőrzését, a műfaj iránti feltétlen ragaszkodást és lojalitást, illetve az egyedi zenei formanyelvek kifejlesztésére való törekvést, aminek hozadéka később akár több generációnak útmutatást jelent. A musical továbbá az elnyomás elleni összefogás erejére, meg az önmagunk felvállalásának jelentőségére figyelmeztet, valamint arra mutat rá, hogy a minőségi lét eléréséhez az igaz, építő és színvonalas dolgokat szabad csak beengedni az életünkbe. A muzsika szentsége és mindenhatósága egyébként nemcsak a We Will Rock You-nak lett a központi témája. A zene védelmező, éltető, vagy akár önmegvalósító funkciója komoly szerephez jutott például a Valahol Európában című musicalben, a Sylvester Lévay-féle Mozartban vagy a Doctor Herzben.

Szemenyei János és Kokas Piroska a We Will Rock You című előadásban (Fotó: PS Produkció)

Az előzőek fényében a We Will Rock You szemléletformáló missziója egy meglehetősen komoly, drámai előadást sejttet, valójában azonban nincs erről szó: ez a musical a könnyed kikapcsolódás jegyében született, a nagy igazságokhoz és életvezetési bölcsességekhez ugyanis a felcsendülő Queen-dalokon túl poénokban gazdag, igencsak szórakoztató jelenetek garmadája kalauzol el. A humor forrását gyakran az a szituáció adja meg, hogy a távoli jövő szülöttei már egyáltalán nincsenek tisztában azoknak a zenéhez köthető tárgyaknak a rendeltetésével és elnevezésével, amik itt, a 21. században még bőven részét képezik a mindennapjainknak, a gyerekkori emlékeinknek, vagy éppen az általános műveltségünknek. Szintén derült pillanatokat okozhat, hogy Galileo-nak az itthoni viszonyokra aktualizálva egyfajta kikacsintásképpen magyar slágerek szövegrészletei cikáznak a fejében, mint ahogy az is igen viccesen van tálalva, ahogy ugyanez a fiú évődik a neki tetsző lánnyal, és tanácstalanul bolyong a párkapcsolati nehézségek útvesztőjében.

A We Will Rock You musical Miklós Tibor dalszövegfordításai által lett hazánkban ismert, neki magának akadt még azonban egy másik, szintén Freddie Mercuryhoz kapcsolódó, személyes projektje. Először csak a Queen népszerű számait ültette át a nyelvünkre, majd létrehozott egy úgynevezett szeánszkoncertet Egy bohém rapszódiája címmel. Annak magját az énekes életútjának taglalása képezte, az elhangzó dalok között pedig valós feljegyzések, nyilatkozatok és újságcikkek egyvelegei kaptak helyet. Az előadást eljátszották annak idején például a Margitszigeten, és többek mellett Varga Miklós, Szomor György, Puskás Peti, Serbán Attila, valamint Ekanem Bálint szerepeltek benne. Ben Elton musicaljének magyarországi bemutatkozását Miklós Tibor már nem élhette meg, az általa lefordított dalok viszont hatalmas hangsúlyt kaptak a PS Produkció égisze alatt színpadra tett előadásban, amely a Pesti Magyar Színházban látható jelenleg.

Galileo-t váltott szereposztásban Szemenyei János és Scheich Dávid játssza, előbbinek kifejezetten jól áll a megjelenített figura outsider-szerű attitűdje, lázadó-mivolta, és finoman árnyalt zárkózottsága, ahogyan a Rocksuli rebellis helyettesítő tanárának, illetve az Elisabeth musical cinikus Luigi Luchenijének a karaktere is szerencsésen találkozik megint máskor az ő személyes habitusával, kisugárzásával. Sőt, Szemenyei János a már említett Doctor Herz figuráját ugyancsak el tudta vinni egy Dunai Tamás hajdani alakításáétól eltérő, vagányabb irányba, Galileo Figaro bőrébe bújva a sikere tehát már mindezek ismeretében is garantált, pedig még ki sem tértünk az énektudására. Váltótársa, Scheich Dávid a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem növendéke volt, onnan származik a diplomája, ennélfogva komoly hangszerismereten alapuló klasszikus zenei műveltsége van, ami jó kiindulási alap ahhoz, hogy egyre szélesebb utat törhessen magának a musicalek világában. A Vámpírok báljának Alfrédjaként könnyű meggyőznie a nézőket arról, hogy ebben a közegben is megállja a helyét, ám a We Will Rock You piszok nehéz szólószámai sem fognak rajta ki. Ennek az egyik legékesebb bizonyítéka, és egyszersmind jópofa járuléka, hogy Dávid nemrégiben frontembere lett a mai felfogásban előadott Queen-dalokat játszó Hungarian Rhapsody zenekarnak.

Réthy Zsazsa a We Will Rock You című előadásban (Fotó: PS Produkció)

Réthy Zsazsa (Scaramouche), a musical legújabb beállója azok közé a színészek közé tartozik, akiknek a zenés színjátszás feltétlen szeretete az egész lényükben benne lakozik, és az ebből fakadó általános lelkesedés a színpadi létezésük valamennyi szekundumában megmutatkozik. Zsazsa a rátermettségét és hivatása iránti alázatát pályája során nemcsak a PS Produkció másik repertoáron lévő darabjának, a Vámpírok báljának női főszerepében bizonyította. Már egészen fiatalon Eponine-t alakította A nyomorultak világhírű zenés verziójában, egyetlen szólószámát hatásosan előadó közreműködője volt „Kidobott szeretőt” játszva az Evitának, a Valahol Európában Évájának szerepétől pedig nemrég köszönt el a Pesti Magyar Színházban. Csupán ezt a néhány, példaként felhozott munkáját megemlítve is elmondható róla, hogy a régi, Rock Színházas játékmodor jellemzi az ő minden megmozdulását, ez a tény pedig jó fényt vet rá, hiszen az egykori legendás társulatot kísérő szenvedély további karizmával ruházta fel a nyolcvanas-kilencvenes évek népszerű formációjának összes előadását.

Sári Évától a gonosz Killer Queen megformálása a We Will Rock You-ban egy teljesen más színpadi jelenlétet és énekstílust kíván, mint mondjuk, amit a néző tőle a Sakk musicalben lát, az ugyanezt a figurát megformáló Kecskés Tímeának pedig szintén maga mögött kell hagynia mindazt, ami Björn Ulvaeus és Benny Andersson musicaljlében a sajátja, ott ugyanis az orosz sakkozó feleségeként karakterének teljes drámáját kell belesűrítenie egyetlen három és fél perces énekszámba. Veres Mónika Nika híresen jó hangi kvalitásait adja hozzá a jelenleg tárgyalt, Queen-dalokkal teletűzdelt előadáshoz, ahol Baksa Andrással (Brit) közös duettjük, a Mindent és most (I Want it All) a zenés játéknak nem főszereplők által létrehozott egyik legütősebb mozzanata. A főként prózai és szinkronos vonalon mozgó Végh Péter színművész egyszerre megejtő és humoros a darabban, a nézők számára viszont nem jelent ekkora meglepetést a színlapon Egyházi Géza (Khashoggi parancsnok) nevének látványa, hiszen a jellegzetes orgánumú, mindig megbízható színvonalon teljesítő színész aktív közreműködője mindhárom jelenleg is futó PS Produkciós előadásnak.

Scheich Dávid és Török Anna a We Will Rock You című előadásban (Fotó: PS Produkció)

A We Will Rock You dalbetétei a stílusuk és ismertségük okán abszolút alkalmasak arra, hogy a néző ezt a musicalt a legelső énekelt pillanattól kezdve potenciális rockkoncertként lássa, de az sem baj, ha kezdetben visszafogottabb reakciókat mutat, és mint hagyományos színdarabra, úgy tekint az előadásra. A monumentális díszletek, jelmezek és koreográfiák nyomán kibontakozó látványvilág, a nagy amplitúdójú énekszámok egymásutánja, a közreműködők határtalan energikussága, illetve a darab lelkesítő általános vibe-ja a közönséget legkésőbb a fináléra úgyis magával rántja, és állótapsot eredményez, ami egyébként sem ritka jelenség a PS Produkció háza táján járva.

Kiemelt kép: Jelenetkép a We Will Rock You című előadásból (Fotó: PS Produkció)