Talán furcsának érződhet a színházak hősnőjének nevezni egy jelenleg is regnáló és korunk egyik legjelentősebbjének tartott uralkodónőt, ugyanakkor fontos felhívnom rá a figyelmet, hogy II. Erzsébet királynő érdemeit nem csupán a történelemkönyvek őrzik, hanem a Broadway és a West End egyik sikerdarabja is. Ez Peter Morgan brit forgatókönyv- és drámaíró színműve, az Audiencia, amelyet hazánkban a Pesti Színházban láthatnak az érdeklődők a címszerepben Halász Judittal, és amely bennem az utóbbi idők egyik legkellemesebb színházi élményeként rögzült. Éppen ezért amikor a szerkesztőségünkben felmerült az ötlet, hogy a március 8-i ünnepnap alkalmából emeljünk ki egy-egy meghatározó női karaktert, aki valamely darabban nagy hatást gyakorolt ránk, akkor szinte gondolkodás nélkül a II. Erzsébet uralkodásáról regélő előadásra esett a választásom.

Halász Judit és Hirtling István az Audiencia című előadásban (fotó: Szkárossy Zsuzsa)
Ennek két főbb oka is volt. Egyrészt az Audiencia egyfajta nosztalgiautazásra invitálja a nézőt, így miközben a kamaradrámák hazai nagymesterének tartott Valló Péter rendezésében megelevenedik előttünk II. Erzsébet életének és uralkodásának hatvan éve, illetve ennek az időszaknak a legfontosabb pillanatai, mi magunk is úgy érezhetjük, mintha visszautaztunk volna a múltba. A kormányzás nehézségeibe való betekintés, a királyi család mindennapjaira rálátást engedő jelenetek és a folyamatosan változó politikai helyzetekre reflektorfényt vető diskurzusok egyaránt tarkítják ezt a két órába sűrített időutazást, a keret pedig minden alkalommal ugyanaz: az audiencia, amelynek keretében a királynő beszámolót kap az aktuális miniszterelnöktől. Noha mint az élet minden területén, itt is jelen van a politika, azonban nem ez a – sokszor rendkívül szórakoztató vagy éppen drámai – aspektus a legmeghatározóbb eleme ezeknek a protokolláris eseményeknek, hanem sokkalta inkább az emberi momentumok. II. Erzsébet a darab során tizenkét miniszterelnökének (például Winston Churchill, Margaret Thatcher, John Major vagy David Cameron) beszámolóját hallgatja meg, ezeknek pedig azok a legértékesebb részletei, amikor valami az adott személy hátteréről, a személyes tragédiáiról, az életét meghatározó döntéseiről derül ki.

Halász Judit az Audienciában (fotó: Vígszínház)
Az Audiencia királynője pedig sokrétű jellem: sokfajta személyiség találkozik benne, ezáltal képes jószívű nagymamává, támogató baráttá és céltudatos uralkodóvá is átlényegülni. Nagyságát hűen tükrözi, hogy látszólag mindig jól tudja, hogy mely szituációban milyen megközelítés szükségeltetik, illetve tisztában van azzal is, hogyan képes okosan elejtett szavakkal befolyásolni a beszélgetőpartnerét. Hol megdöbbenéssel teli tisztelettel, hol szeretettel tekintünk rá, és itt jön képbe a második ok, amiért II. Erzsébetnek a színházak hősnői között a helye: az őt megformáló Halász Judit. Noha a Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő, érdemes művész és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja évtizedek óta otthonának vallhatja a világot jelentő deszkákat, azonban, akik az ő dalain, mesekazettáin nőttek fel, azok számára egyszerre letaglózó és semmihez sem fogható élmény őt egy ilyen sokoldalú karakter megformálása közben látni. Amikor arra volt szükség, akkor magára irányította a közönség figyelmét (ez nem volt nehéz, hiszen felbukkanásakor azonnal ráirányultak a tekintetek), de előfordultak olyan esetek is, amikor kicsit a „háttérbe vonult”, hogy egyfajta csendes megfigyelőként teret hagyjon a kollégái kibontakozásának. Ez pontosan az a szerep, ami elsőként ugorhat be, ha Halász Juditra vagy II. Erzsébetre gondolunk, így vétek lenne nem megemlékezni róla e jeles napon.
Kiemelt kép: Halász Judit az Audienciában (fotó: Vígszínház)