Valószínűleg kevesebben ismerik Berg Judit regényciklusát, mint kellene, pedig a már tíz kötetet megért Rumini egy izgalmakkal teli fantáziavilágba dobja be a kalandvágyó ifjoncokat. A könyvsorozatból kiemelkedik a hatodik fejezet, a Rumini Ferrit-szigeten, amelynek különlegességét két dolog adja: egyrészt úgy lett megírva, hogy könnyedén színpadra lehessen adaptálni, másrészt a történetet az események központi helyszíneként szolgáló Szélkirálynő hajó mindig barátságtalan fedélzetmestere, Negro meséli el az ő szemszögéből, így sajátos stílusú narrálásával még szórakoztatóbb a koncepció.

A Pesti Magyar Színház rendszeres látogatói számos alkalommal találkozhattak már az árva, kalandvágyó kölyökkel, hiszen a teátrum lassan tíz éve, 2011. december 2-án tűzte műsorára a két felvonásos mesejátékot. A koronavírus-járvány következményeit azonban a Szélkirálynő legénysége sem úszhatta meg, így a színház sem tudta tovább játszani a hagyományos módon a Ruminit. A kompromisszumos megoldás a streaming szolgáltatás lett, amelynek keretében az otthon melegéből, képernyőn keresztül adhattuk át magunkat az előadásoknak egy-egy jegy megváltásával. Ilyen formában volt szerencsém átélni a Rumini egyik vetítését, amely több szempontból is tanulságos volt. Bár a stream során technikai hiba nem történt, a videó minőségére nem volt panasz és hangosítási problémák sem fordultak elő, az mindenképpen szürreális volt, hogy nem egy élő-lélegző és az eseményekre reagáló tömeg tagjaként élhettem át a történéseket, hanem magányosan. Az viszont mindenképpen a közvetítés javára írható, hogy bármikor meg lehetett állítani egy kétbetűs taktikai bevetés erejéig, amiért valószínűleg nem lehet elég hálás egyetlen szülő sem.

Keresztény Tamás a Rumini című előadásban (Fotó: Juhász Éva)

A helyzet- és karakterkomikummal alaposan megtűzdelt előadás virtuális élvezetét alaposan megkönnyítette, hogy a kamera mindig ráközelített a beszélgető karakterekre, közelebb hozta az eseményeket vagy totálban mutatta a teljes színpadot, amikor arra volt szükség. Mivel a helyszínen a néző döntheti el, hogy mire fókuszál (a kedvenc színészére vagy esetleg a színpadkép egészére), addig a több kamerával rögzített és a darab ritmusát követő stream úgy reagál, mintha hol az első, hol a hatodik, hol pedig a tizedik sorban ültem volna. Az alkalmazott technológia sokkal filmszerűbbé teszi a mesejátékot és megteremti azt az illúziót, hogy benne vagyok a kalandban. Ez talán egyesekben negatívumként csapódhat le, mások viszont új oldalát fedezhetik fel így a színháznak.

Az is kissé szokatlannak tűnhet, hogy számos gyermekmesével ellentétben a Rumini Ferrit-szigeten kevésbé felnőtt kompatibilis. Való igaz, egy ötéves kortól ajánlott mesejátékon nem feltétlenül lehet számon kérni, hogy egy harmincas éveiben járó férfi miért nem szórakozik rajta úgy, mint egyes hasonló korosztályt becélzó animációs filmeken, viszont egy gyerkőc társaságában az élmény is hatványozódhat, az ő szórakozása, emelkedő jókedve könnyen átragadhat a „kísérőjére” is. Ezt felismerve próbáltam előhívni a bennem szunnyadó csillogó szemű kissrácot, ezáltal kissé más megvilágításba helyezve a Ruminit. A darab rögtön azzal kezdődik, hogy a mindig zsörtölődő Negro (Barsi Márton) egyenként bemutatja a hajó legénységét, többek között a címszereplőnket (Keresztény Tamás), a legjobb barátját, Balikót (Kocsis Gábor) és természetesen a szilárd jellemű Kapitányt (Kisari Zalán/Bölkény Balázs) is. Plusz játékosságot kölcsönöz a látottaknak, hogy a fedélzetmester rendre megállítja egy csettintéssel az időt, hogy kommentálhassa a történéseket, de apró füllentéseibe gyakran beletörik a bicskája a hajó ügyeletes papagájának, Rinyának köszönhetően, aki rávilágít a csúsztatásaira.

Kovács Panka a Rumini című előadásban (Fotó: Juhász Éva)

Ruminiék ezúttal nagy bajba keverednek, ugyanis szokásos áruszállításukat megszakítva kelepcébe csalja őket a Ferrit-sziget gonosz önkényúrnője, Molyra (Cseke Lilla Csenge), aki képes bárkit a szolgájává varázsolni. Csakis hőseink tudják megmenteni a csapdába esett Ferrit királyt (Fillár István/Szatmári György) és kétségbeesett lányát, Csincsilit (Horváth Anna/Kovács Panka), a kaland során pedig próbára tétetnek barátságok, megnyílnak a szívek, helyt kap a fortély és felszínre kerülnek az igazságok.

A Jászai Mari-díjas Méhes László által rendezett mesejáték kellően színes, harsány és díszes ahhoz, hogy fenntartsa hosszabb távon is az aprónép figyelmét, a fordulatokkal teli történet pedig nem csupán szórakoztat, remek tanulságokat is magában hordoz – többek között a barátság fontosságáról is. Az online közvetített Rumini Ferrit-szigeten megkerülhetetlen érdeme továbbá, hogy általa újabb családok ismerhetik meg Berg Judit munkásságát, és a koronavírus-járvány ellenére az iskolások sem maradnak le az osztályok által előszeretettel látogatott sikerdarabról.

Kiemelt kép: Jelenet a Rumini című előadásból (fotó: Juhász Éva/Pesti Magyar Színház)