Suzie Miller Prima facie – Az ártatlanság vélelme című könyve tavaly év végén jelent meg magyarul a GABO Kiadó gondozásában. A cím már korábbról is ismerős lehetett számunkra, ugyanis a regény alapjául szolgáló monodrámát 2023 áprilisában mutatta be a Centrál Színház Martinovics Dorina szereplésével.

A történet főhőse Tessa Ensler, aki a munkásosztályból küzdötte fel magát sikeres védőügyvéddé, és egymás után nyeri az ügyeket, mindegy, kit kell megvédenie. Tessa hisz a törvényben és a rendszerben, vallja, hogy az ártatlanság vélelme mindenki megillet, még a megvádolt erőszaktevőket is. Amikor azonban a nő maga válik nemi erőszak áldozatává, ugyanaz a rendszer, amelyben olyan magabiztossággal törtetett előre, ellene fordul, és Tessának szembe kell néznie a nyers igazsággal: a törvényt nem az áldozatokra szabták, és ő az, akinek bizonyítania kell, hogy nem hazudik.

Suzie Miller drámáját először 2019-ben, a sydney-i Griffin Theatre Companyban mutatták be, ahol a darab elnyerte az Australian Writers’ Guild Award for Drama díját. Az európai premierre 2022 áprilisában, a londoni West End Harold Pinter Theatre-ben került sor, a főszerepben a Megszállottak viadala (Killing Eve) című tévésorozatból ismert, Emmy- és Bafta-díjas Jodie Comerrel, akit az előadásban nyújtott alakításáért 2022-ben Laurence Olivier-, 2023-ban (a Broadwayre való átkerülést követően) pedig Tony-díjjal ismertek el. (Nem mellesleg az Egyesült Királyságban – ahol minden harmadik nőt ér valamilyen szexuális zaklatás – a darab hatására kezdtek tüzetesebben foglalkozni a beleegyezés kérdésével jogi szempontból.) A darabot azóta több mint egy tucat országban és nyelven tűzték műsorra, Magyarországon a Centrál Színházban volt látható Hárs Anna fordításában, Martinovics Dorina előadásában és Puskás Samu rendezésében.

Martinovics Dorina a Prima facie című előadásban (Fotó: Centrál Színház)

A Prima facie – Az ártatlanság vélelme olyan témát boncolgat, amely a mai társadalomban sajnos még mindig rendkívül aktuális: a szexuális erőszakot és annak az áldozatokra gyakorolt hatását. A regény középpontjában egy sikeres ügyvéd, Tessa Ensler áll, aki egy este egy kollégájával vacsorázik. Másnap reggel arra ébred, hogy nem, pontosabban csak homályosan emlékszik az előző estére, de tudja-érzi, hogy nemi erőszak áldozatává vált. Tessa, aki mindig a törvény oldalán állt, hirtelen új helyzetben és szerepben találja magát. Az ügy eljut a tárgyalóteremig, ahol a nőnek nemcsak saját igazát kell bizonyítania, hanem szembe kell néznie a társadalom előítéleteivel és a büntetőeljárás nehézségeivel is.

Miller drámai hatású regényében a bírósági tárgyalás nem egy egyszerű jogi csatát jelent, hanem belső harcot is. Tessának ugyanis – a jogrendszeren túl – a saját emlékeivel és traumáival is szembe kell néznie. A szerző érzékenyen és őszintén ábrázolja a szexuális erőszak áldozatainak traumáját, ahogyan élesen mutat rá arra is, hogy a büntetőeljárás során milyen mértékben viktimalizálják magát az áldozatot, így nem egyszer lehet olyan érzésünk, hogy az erőszakot elszenvedőnek kell minden ponton bizonyítani az igazát.

A regény egyik legnagyobb erőssége, hogy nemcsak az angolszász jogrendszer működését mutatja be, hanem a társadalmi előítéleteket és a nemi szerepek kérdéskörét is érinti. Tessa, mint sikeres, ambiciózus nő, egyáltalán nem felel meg a társadalom által elvárt női szerepnek, ambíciója és karrierista énje miatt még nehezebb helyzetbe kerül. Miller stílusa meglehetősen letisztult és a téma komorsága ellenére is könnyen olvasható. Fokozatosan építi a feszültséget, így az olvasó végig izgulhat Tessa sorsáért, és csak a regény végére érve ébredünk rá arra, hogy milyen sok és mély kérdéssel is szembesültünk a történet során.

Suzie Miller Prima facie című regénye erőteljes és megindító mű, amely egy egészen új szemszögből mutatja be napjaink egyik legaktuálisabb témáját és annak társadalmi, jogi és etikai vonatkozásait. Kötelező olvasmány nőknek és férfiaknak egyaránt!

Suzie Miller: Prima facie – Az ártatlanság vélelme (Prima facie), ford.: Hári Katalin, GABO Kiadó, 440 oldal
Kiemelt kép: Suzie Miller: Prima facie (Szerzőportré: Sarah Hadley)