Május végén kapta meg első trailerét a Balázs Bélda-díjas rendező és producer, Herendi Gábor (Valami Amerika 1-3, Kinsem, Magyar vándor, Toxikoma) vadonatúj filmje, a Futni mentem, amely különleges koncepcióra épül, hiszen a történet középpontjában a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Udvaros Dorottya által megformált Vera áll, aki férjével közösen teljesít egy bakancslistát, azonban mielőtt az utolsó tételt is kipipálhatnák, a férfi (Csuja Imre) meghal. Az asszony ezért elhatározza, hogy a lányaival (Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix) együtt fejezi be a listát: váltóban lefutja velük a maratont az urnát magukkal víve, ám egyikük sincs felkészülve egy ileyn kihívásra sem fizikálisan, sem mentálisan.

A produkció a szereplőgárdán és a koncepción kívül újabb különlegességet mondhat el magáról, ugyanis a Futni mentem új plakátjának elkészítéséhez Nánási Pál fotóművész és Frank Rizzo grafikus a mesterséges intelligenciát is segítségül hívták. Természetesen nem arról van szó, hogy a technológia végezte el a szakemberek helyett a munkát, elvégre a fotózásra a Nánási Fotóstúdióban került sor, a színészeket Nánási kapta lencsevégre, míg a plakátot Rizzo készítette, azonban az AI (artificial intelligence, vagyis a mesterséges intelligencia) is közreműködött a koncepció kialakításában.

Trill Beatrix, Herendi Gábor és Ember Márk a plakátfotózáson (Fotó: Nánási Fotóstúdió/Bajkov Aurél Valentin)

Nánási ekképpen nyilatkozott a munkálatokról: „Herendi Gáborral korábban még nem dolgoztam, és először karácsony körül találkoztunk, amikor eljött megnézni egy kiállításomat (Nánási Pál x AI x AR), ami részben kapcsolódott az AI témakörhöz is. Most is volt egy kiállításom (Sopronfeszt), melynek szerves része a mesterséges intelligencia és az abban rejlő lehetőségek voltak. A látogatókat interaktív játékra hívtam, hogy találják ki, a kiállított képeken, melyik gesztus igazi, az általam készített kép és melyik az AI által generált. Érdekes lett az eredmény, kevesebb, mint fele arányban sikerült eltalálniuk, hogy melyik az igazi fotó. Ebből is látszik, hogy a jövőben nem lesz esélyünk kiszűrni az ilyen képeken, hogy mi a valós gesztus és mi nem az.  Amikor először hallottam a mesterséges intelligenciáról a képalkotást érintően, válságstábot hívtam össze a stúdióban és mondtam a kollégáknak, hogy hamarosan mindenki új munka után nézhet, mert itt az AI és már nem sokáig lesz szükség a munkánkra. Aztán elkezdtem komolyabban foglalkozni vele és megismerkedni a benne rejlő lehetőségekkel. Így egy év távlatában – a sok aggasztó lehetőség mellett – már látom, hogy lehet jól is használni. Például egy háttér vagy egy megfotózhatatlan téma esetében nagyon szépen lehet kontúrozni, felépíteni a közeget.”

Tenki Réka a plakátfotózáson (Fotó: Nánási Fotóstúdió/Bajkov Aurél Valentin)

Rizzo is elmesélte, hogy milyen volt az AI-jal dolgozni, és felhívta rá a figyelmet, hogy a technológia megkerülhetetlen lesz a jövőben: „A futós koncepcióra készítettem egy vázlatot, amelyhez AI-jal generáltam a színészekre nagyon hasonlító alakokat, majd annak alapján fotóztuk le a színészeket, így kis túlzással azt lehet mondani, a munka nagy részét a mesterséges intelligenciával előre elvégeztem, utána már „csak” be kellett helyettesítenem a fotójukat a kompozícióba. Természetesen a fotózást követő kompozitálás ma még ugyanaz a munkafolyamat mint korábban, de AI eszközökkel ma már minden sokkal gyorsabb. Ez a fejlődés olyan ütemben zajlik, hogy azt tippelem, nem vagyunk messze attól, amikor lesz olyan produkciós döntés, amikor először a fotós, majd a grafikus munkáját helyettesítik AI-jal – legalábbis filmplakátok esetében. Az elmúlt évben már nem volt olyan munkám, aminél ne használtam volna AI alkalmazásokat, és akadt nem is egy olyan plakátom, melyeknek az összetevői kizárólag generált elemek. Még lubickolok benne, hogy a munkám egy részét megkönnyíti és meggyorsítja a mesterséges intelligencia, és egyelőre a plakátot én tervezem és készítem, de az említett AI veszéllyel abszolút számolok. Viszont ez inspiráló is, mert grafikusként érdeklődésben és technikailag is új irányokat kínál.”

A Futni mentem új plakátja (Fotó: Nánási Fotóstúdió/Bajkov Aurél Valentin)

A Futni mentem november 28-án kerül a hazai mozikba a Vertigo Média forgalmazásában. 

Kiemelt kép: Udvaros Dorottya a plakátfotózáson (Fotó: Nánási Fotóstúdió/Bajkov Aurél Valentin)