A heti Broadway bemutatóban ezúttal egy könnyedebb, szórakoztató darabot ajánlok a hazai színházak figyelmébe. A Something Rotten! (Valami bűzlik!) a 21. század egyik legjobb és legkreatívabb musical komédiája, amely egyenesen a 16. századi Londonba varázsol minket. Elkészítése egyszerű: kell hozzá egy nagyratörő testvérpár, egy pillantás a jövőbe, néhány tojás, egy rock sztár drámaíró, a nagybetűs MUSICAL, és máris kész az omlett!

Something Rotten!

„Ha az élet tojással kínál, készíts belőle omlettet!” A Something Rotten! egy fiktív testvérpár életét meséli el, akik drámaírásból próbálnak megélni a reneszánsz hajnalán. Életük nem egyszerű, hiszen a mindenki által felmagasztalt William Shakespeare árnyékából kell kilépniük, amely reménytelennek látszik. Nick és Nigel Bottom azonban nem adja fel az álmait, és még maguk sem tudják, milyen messzire képesek elmenni annak érdekében, hogy felülmúlják népszerű kortársukat.

Az előadás 2015-ben mutatkozott be a Broadway közönsége előtt a St. James Theatre-ben. A bemutató előtti felvezető kampány már sejteni engedte, hogy kivételes produkcióra számíthat a közönség, a nézők már alig várták, hogy William Shakespeare-t egy Broadway musicalben lássák feltűnni. A várakozás izgalmait az is elősegítette, hogy az eredeti szereposztásban Christian Borle játszotta Shakespeare-t, aki mintha az irodalomkönyvekből lépett volna ki, olyan hitelesen hozta karakterét. Nem csoda, hogy a 2015-ös Tony-díjátadón Borle meg is kapta a legjobb férfi mellékszereplőnek járó elismerést. A show 2020 októberében Birmighamben mutatkozott volna be, ám a járvány miatt a premier időpontját egy évvel elcsúsztatták.

John Cariani és Brian d’Arcy James a Bottom fivérek szerepében (Fotó: Joan Marcus)

„Üdvözlünk a reneszánszban!” A művészi élet pezseg, ám nem Nick és Nigel Bottom számára. A drámaíró fivérek nem, hogy a hírnévből nem kapnak, de még magukat is alig tudják eltartani a színházcsinálásból. Amikor kiderül, hogy Nick felesége gyereket vár, sürgetőbb lesz előrukkolnia valami sikerdarabbal, mint azelőtt bármikor. Az egyetlen probléma az, hogy nem tudja túltenni magát Shakespeare ünnepeltségén (utálatát a God, I hate Shakespeare című dalában sem felejti el kifejezni), így ahelyett, hogy tehetséges öccse írásait vinné színpadra, Nick más módszerhez folyamodik. Pontosabban egy jövendőmondóhoz, aki felé csak egy kérdése van: mi lesz Shakespeare legnagyobb dobása? A jós megválaszolja a kérdéseit, valamint hozzáteszi, hogy a távoli jövő sikerműfaja a musical lesz, szóval Nicknek nincs más dolga, mint úttörő módon egy zenés darabot színpadra állítani már most. Erről szól a színmű egyik nagyszerű száma, az A Musical, amely nem csak humoros, hanem tele van elmés utalásokkal jövőbeli sikerdarabokra, ami minden musical rajongót levesz a lábáról.

„Valami bűzlik…” de nem Dániában. Ugyanis Nick Bottom musicaljének semmi köze nincs Shakespeare eredeti Hamletjéhez. Aki azt hitte, hogy a Hamlet musical verzióját látja majd, az nagyot tévedett, hiszen a bolond jós a Hamlet szót Omlettként tolmácsolja a drámaírónak, ez pedig természetesen félreértések egész sorához vezet. A sztori egyre bizarrabbá és abszurdabbá válik, végül azon kapjuk magunkat, hogy Nick Bottom Omlett: A musical című darabjában tojásnak öltözött emberek szteppelnek a színpadon, és Claudius-t Zordonnak hívják. A darab címe ezen a ponton új szinten nyeri el értelmét: itt valami tényleg bűzlik.

Brad Oscar és Brian d’Arcy James a Something Rotten!-ben (Fotó: Joan Marcus)

Ha a Something Rotten!-ről beszélünk mindenképpen érdemes Shakespeare karakterét kiemelni, aki úgy bulizik a Broadway-n, mint valami rocksztár. A közönség imádja, rajongókkal van körülvéve élete minden pillanatában, a kortársai pedig irigykednek a sikereire. A Rotten története ott kapcsolódik be a történelem valós eseményeibe, amikor Shakespeare bemutatja legújabb darabját, a II. Richárdot, és a Rómeó és Júlia már minden korabeli színházrajongó szívét meghódította. A bárd nagyon élvezi az írásaival járó hírnevet, azonban magát az írási folyamatot már annál kevésbé. A Hard to Be the Bard című szólójában nem győzi sorolni, hogy mennyire nehéz önmagát felülmúlnia, megküzdeni a nyomással, amely az alkotás velejáróra. Az extrovertált Willnek nehezére esik bezárkózni és a papír felett  ülnie, amíg odakint zajlik az újjászületés korszaka. A költők és írók életét feldolgozó művek általában elvont, introvertált zseninek ábrázolják az adott irodalmi hőst, a Rotten azonban egy egészen innovatív és meglehetősen humoros utat választott Shakespeare karakterének kidolgozására. A 21. század közönsége is garantáltan Shakespeare-lázban ég az előadás alatt.

Christian Borle Shakespeare szerepében (Fotó: Joan Marcus)

A Something Rotten! intelligens humora, remekül kidolgozott karakterei, és a reneszánsz korszak megidézése olyan egyveleget alkot, amely minden országban, így Magyarországon is megállná a helyét. Shakespeare munkássága a világirodalmi kánon része, nevét mindannyian ismerjük, ez a musical pedig csak megfoghatóbbá teszi számunkra figuráját. Mivel a Madách Színházban korábban már a Szerelmes Shakespeare is műsoron volt, így azt gondolom, hogy ez a darab is könnyen be tudna illeszkedni a repertoárba, sőt egyenesen közönségkedvenccé válhatna.

A cikk végén pedig ismét mutatok egy részletet az előadásból, pontosabban az A Musical című dal Tony-produkcióját, amely bizonyítja, hogy valóban „semmi nem oly nagyszerű, mint egy musical”.

Kiemelt kép: Christian Borle William Shakespeare szerepében (Fotó: Joan Marcus)