Ezen a héten olyan darabot ismertetünk, amelynek hangzásvilága és karakterei a hétköznapi világot tárják a nézők elé. Ám ez a világ mégis tele van zenével, izgalmakkal, valamint vicces és megható pillanatokkal. Ezek miatt pedig képes legalább olyan hatást kelteni, mint bármelyik nagyszabású darab ebben a műfajban. Irány a New York-i George Washington Barrio, ahol minden hétköznapi lakónak van egy nem hétköznapi álma.
In The Heights
Az előző cikkben bemutatott Rent című musical több szempontból is jelentős a Broadway történetében. Larson műve egyrészt egy addig nem reprezentált társadalmi csoportot jelenített meg a színpadon, valamint egy új generációt vezetett be a zenés színház világába. A Rent nem csak a közönséget, hanem az akkor feltörekvő színészeket és alkotókat is inspirálta, köztük napjaink egyik legnagyobb zeneszerzőjét, Lin-Manuel Mirandát is. Miranda legismertebb darabja a 2015-ös Hamilton, amely szintén korszakalkotó a Broadway musicalek között, azonban az első nagy műve az In The Heights is külön figyelmet érdemel. A 2008-ban készült és több mint 1000 előadást megélt musicalt összesen 14 Tony-díjra jelölték, melyből négyet be is zsebelt, valamint ugyanebben az évben az album egy Grammy-díjat is kiérdemelt.
Miután a Rent Amerika egyik legnépszerűbb musicaljévé vált, a fiatal alkotók megtanulhatták, hogy bármiről lehet zenés darabot írni. Larson ugyanis a bohém karaktereit és a New York-i környezetet saját életéből merítette. Ugyanezt tette a fiatal Lin-Manuel Miranda, aki az egyetemi évek során kezdte el írni első musicaljét In The Heights címen, amelyet Larsonhoz hasonlóan saját kerületéről, Washington Heights-ról mintázott. Az előadás egy az egyben elénk tárja a latin-amerikai bevándorlók által lakott kerület mindennapjait. Ezt a hitelességet Miranda elsősorban a latin zene, a rap és a musical műfajainak vegyítésével éri el, amelyre még nem volt példa ezelőtt a Broadway-n. A karakterek és a zene autentikussága egy igazán egyedi egyveleget hoznak létre, amellyel bármelyik néző azonosulhat. Főszereplőnk, Usnavi egy átlagos bolttulajdonos a barrio-ban, akinek szembe kell néznie önmaga ellentmondásos identitásával. A fiú New York-ban született, saját kerületét érzi otthonának, hiszen ott úgy ismeri az embereket, mintha egy nagy család lennének. Viszont Usnavi tisztában van valódi származásával is, és minden vágya, hogy egyszer elég pénzt gyűjtsön ahhoz, hogy visszatérhessen igazi otthonába, Dominikára, ahol valójában még nem is volt. Ez a kettősség és identitáskeresés jellemző szinte minden karakterre. Mi történt volna, ha nem utaznak az Egyesült Államokba? Mit nevezünk otthonnak?
Az In The Heights társadalmi hovatartozástól, bőrszíntől, kortól és nemzetiségtől függetlenül önmagát akarja megmutatni mindenkinek egy csodálatos történet formájában. Washington Heights lakói és rutinszerű életük már a nyitószámban megmutatkozik. Megismerhetünk mindenkit, ahogy egy szokásos reggelen betérnek Usnavi üzletébe, kávéznak, és kitöltenek egy-egy lottószelvényt, ezzel esélyt adva álmaik beteljesülésének. Abban azonban egyikőjük sem gondol bele komolyan, hogy mindez bekövetkezhet, és kiragadhatja őket a megszokott körülményekből, amit elsőre oly könnyelműen cserélnének el valami jobbra. De mi történik, ha valóban beteljesülnek azok az álmok? Hogyan tovább? A történet több szálon mutatja be, hogyan működik ez az odaadó közösség jóban, rosszban, és hogyan teremtenek otthont egymás között egy idegen országban.
Az In The Heights egy új korszakot jelöl a Broadway történetében. Lin-Manuel Miranda musicalje egyrészt zeneileg olyan elemeket tartalmaz, amelyek korábban nem voltak reprezentálva színpadi előadás formájában. A latin zene és a rap szokatlan kombinációja lélegzetelállító hangulatot teremtenek, és valóban otthont adnak a barrio lakóinak a Richard Rodgers Theatre-ben. Ehhez azonban a látvány is hozzásegít: a díszlet háttérében kilátásunk nyílik az ikonikus Washington-hídra, amelynek tövében élik karaktereink az életüket. A zenén Miranda megszokott csapatával, Alex Lacamoire-ral és Bill Shermannel dolgozott, akikkel később a Hamiltont is együtt komponálta, illetve felbukkannak olyan színészek is Miranda mellett, mint az idei Tony-jelölt Karen Olivo, Christopher Jackson és Mandy Gonzalez.
A produkcióban nagyrészt kisebbségi színészek kaptak lehetőséget a karakterek megformálására. A casting tudatos döntés volt Miranda részéről, akinek az előadással elsősorban az volt a célja, hogy lehetőséget adjon latin-amerikai színészeknek olyan szerepeket játszani, melyek eltértnek az addig megszokott karakter-sztereotípiáktól. „Eddig körülbelül három meghatározó szerepben láthattunk latin-amerikai színészeket. Lehetsz Bernardo [West Side Story], Paul A tánckarban, vagy ha nagyon jól tudsz énekelni, talán szerepelhetsz a La Mancha lovagjában. Tehát valami olyasmit akartam írni, ami sok szerepet kínál latin-amerikaiaknak, mert tudtam, hogy van egy űr, amelyet ezzel betölthetek” – nyilatkozott Lin-Manuel Miranda egy interjújában a latinamerikai művészek hátrányos helyzetéről. Az In The Heights-szal maga a szerző is kiélhette a szerepálmait, hiszen nem titok, hogy maga Miranda is korlátozott szerepeket kaphatott fiatalon. Így hát úgy döntött, majd ő ír musicalt saját magának, ezzel együtt pedig segíti a kisebbségi színészeket is.
Az In The Heights egy megható és egyben szórakoztató produkció, ami mindenekelőtt egyediségével nyerte el a közönség és a kritikusok szívét. Jó hír, hogy hamarosan mindenki részese lehet ennek a különleges történetnek, hiszen júniusban megjelenik a rég várt filmadaptáció is Anthony Ramos főszereplésével. A színész már korábban is dolgozott Mirandával, amikor része volt a Hamilton eredeti szereposztásának.
Habár az In The Heights nehezen elképzelhető hazai színházakban, mégis indokoltnak éreztem a bemutatását a cikksorozaton belül. Először is azért, mert az új-generációs musicalek egy meghatározó darabjáról van szó, amely témájában nem is lehet annyira idegen a hazai közönségnek, hiszen a West Side Story specifikus karakterei is részévé váltak a popkultúrának. Másrészt, ahogy a Rent is, az In The Heights is remek példája annak, hogy olykor a legnagyobb produkciók kicsiben kezdődnek, és hogy valóban nem kell messzire mennünk egy izgalmas történetért. Miranda és Larson is bizonyították: a hétköznapi emberek életéből is lehet sikeres musical.
Kiemelt kép: In The Heights (Fotó: Playbill)