A héten visszatérünk a musicalek világába egy olyan produkcióval, amely világszerte hozta közelebb egymáshoz az embereket, még ebben a nehéz időszakban is. A Dear Evan Hansen az elmúlt évtized talán legmeghatározóbb musicalje, amelynek lenyűgöző történetét mindenkinek ismernie kell.

A Broadway-n bemutatott produkciók több szempontból is különlegesek. Az előadások koreográfija, a szövegkönyve, zenéje a világon a legkiemelkedőbb színvonalat nyújtják. Azonban egy kevésbé köztudott jellegzetességük teszi őket igazán zseniálissá. Ez nem más, mint egy közösség, sőt akár az egész társadalom problémáinak bemutatása egyéni sorsokon keresztül. A Broadway egy olyan helyszín, ahol évtizedek óta minden korszak közönsége szembenézhet saját, cenzúrázatlan tükörképével, miközben ámulatba ejti az esztétika és a hangzásvilág. Hogy miért tökéletes példája a minőségi Broadway-produkciónak a Dear Evan Hansen, az kiderül az elemzésből, amely azonban apró spoilert is tartalmaz az előadásból.

Dear Evan Hansen

Két barát története, egy május végi-június eleji délutánon. Akik szavak nélkül is megértik egymást, sülve-főve együtt vannak. Connor Murphy és Evan Hansen egymás legjobb barátaivá váltak egy idilli világban, ahol jövőjüket tervezgetik, viccelődnek, nézik az eget, megmásszák a legmagasabb fákat. Nem félnek, hiszen tudják, ha egyikük leesik, a másik úgyis ott lesz, hogy felkarolja. Úgy tűnik ez akár örökké tarthat: két igaz barát, egy tökéletes napon.

A Dear Evan Hansen történetének legnagyobb tragédiája a valóság, amelyet egy hazugságokból és félreértésekből felépített kitalációval próbál feledtetni. A szociálisan szorongó Evan Hansen és az iskolában pszichopatának nyilvánított, majd öngyilkosságot elkövető Connor Murphy kitalált barátsága egy olyan történet, amit mindenki hallani akar. Egy igaz barátság története az, amire szüksége van az iskolai közösségnek, a gyászoló családnak és – mint hamarosan kiderül – az egész világnak. De legfőképpen pont az az ember szeretné igaznak hinni a mesét, aki az egészet kitalálta. Ő az az Evan Hansen, aki a kegyetlen valóságban esett le a fáról, és itt nem volt senki, aki érte jöjjön. Nincs Connor, nincsenek barátok, csak a láthatatlan fiú, akinek egy tragédia folytán hamarosan az egész élete megváltozik.

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó: Margot Schulman)

„Amikor leesel egy fáról, és senki nincs körülötted, hallható a becsapódás, amikor földet érsz?” Benj Pasek és Justin Paul méltán népszerű produkciója korunk egyik legmeghatározóbb darabja a Broadway-n. A musical olyan fontos és aktuális társadalmi kérdésekkel foglalkozik, amelyeket azelőtt még nem dolgoztak fel színházban. A Dear Evan Hansen egyik főszereplője maga a közösségi média, amelynek hatásai megbélyegzik a mindennapjainkat és ellentmondásosan elidegenítenek minket egymástól. Az előadás során a közösségi média folyamatosan megjelenik, mint a díszlet legfontosabb eleme. A monumentális képernyőkön látványosan felvillannak emberi arcok, videók és egyéb felületek. A színpadkép még egy olyan elem, amely igazán egyedülállóvá teszi a produkciót.  A képernyőink üvegén keresztül ki az, aki igazán meghall minket? – teszi fel a kérdést az előadás főszereplője, Evan, akivel a modern kor közönségének nagy része képes azonosulni. A darabban látott elidegenedés látványa, amely különböző mentális problémákat idéz elő a kicsit sem fiktív, fiatal karakterekben, mindenki számára sokkolóan hat. Ám ez a fajta figyelemfelkeltés egy megnyugtató felismeréshez is vezetheti a közönséget, miszerint senki sincs egyedül. Mindenki küzd a saját problémáival, amelyek rendkívül hasonlóak a másikéhoz, azonban erre a megfelelő kommunikáció hiányában nehéz rájönni. „Remélhetőleg, miután a közönség elhagyja a színházat, magukkal viszik azt a gondolatot, hogy elnézőbbnek kell lenni önmagunkkal szemben. Vannak sötét pillanataink, amikor nem vagyunk elégedettek az emberrel a tükörben. Az előadás segít abban, hogy rájöjjünk, nem vagyunk egyedül ezekkel az érzésekkel.” – mondta a darabról az eredeti szereposztás címszereplője, Ben Platt.

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó: Matthew Murphy)

A musical kitűnően láttatja, hogy az emberek és a tetteik nem fekete-fehérek. A tizenhét éves Evan önbizalomhiánya és szegényes szociális kézségei idézték elő azt a bonyodalmat, amely során hazugságok egész hálójába keveredett. Pedig eredeti célja az volt, hogy megkönnyítse egy gyászoló család veszteségét, és ennek érdekében hozott zömmel rossz döntéseket, aminek folytán túlságosan beleélte magát az önmaga által kreált, ám sokkal boldogabb valóságba. A Broadway, sőt megkockáztatom, hogy a színházi világ egyik legkomplexebb karakterét ismerhetjük meg benne. „Kedves Evan Hansen! A mai egy nagyszerű nap lesz, mert…”  – hangzik el az előadás első mondata Evan önmagának címzett levelével, amelyet a pszichológusa tanácsára kell rutinszerűen megírnia. A levelek célja az, hogy a fiú meglássa az apró örömöket a mindennapjaiban, ám ez nem egyszerű feladat a számára. Ha őszintén írná a leveleit, annak nem lenne pozitív hatása, ezért általában kénytelen valami szépet hazudni. Ám éppen azzal, hogy egy nap leírja igazi, elkeseredett érzéseit, olyan helyzetbe sodródik, amiből látszólag az egyetlen kiút a hazugság.

Ben Platt és Rachel Bay Jones a Dear Evan Hansen-ben (Fotó: Margot Schulman)

Az előadás számtalan rajongót vonzott magával, akikre rendkívül inspirálóan hatott a darab üzenete. A musical talán legmeghatóbb és legfontosabb dala, a You Will Be Found egy himnusszá vált mindazok számára, akik valaha érezték már egyedül magukat. Az elidegenedést feldolgozó történetnek nagy szerepe volt abban, hogy összehozzon egy elfeledett közösséget, és bíztassa őket arra, hogy hallassák a hangjukat. Mert mindenki számít és senki nem érdemli meg azt, hogy elfeledjék. „A legcsodálatosabb az egész produkcióban látni, ahogyan az emberek reagálnak. Ez minden, amiről egy előadó valaha is álmodhat.” – mondta Rachel Bay Jones, aki Evan anyukáját, Heidi-t játszotta az eredeti szereposztásban. A musical azonban nem csak a közönséget, hanem a kritikusokat is lenyűgözte. Ezt bizonyítja a hat elnyer Tony- (2017), Grammy- (2018) és két Olivier-díj (2020). A Dear Evan Hansen a Music Box Theatre-ben azóta is műsoron van és a londoni Noël Coward Theatre-be is visszatér, amint megnyitnak a színházak. Sőt, már elkezdődtek a filmadaptáció munkálatai, szóval hamarosan a világ minden pontján megismerhetik ezt a csodálatos musicalt.

A Dear Evan Hansen összefogásra és empátiára tanítja a nézőit. Egy ilyen lelki feltöltődésre mindenkinek szüksége van, különösen ilyen nehéz időkben. Éppen ezért nagy vágyam, hogy egyszer Magyarországra is eljusson ez a produkció. Az hiszem, az Operett Színház kiváló otthona lehetne ennek a mindössze nyolc szereplős, mégis monumentális musicalnek. Habár Evan Hansen szerepére nem könnyű megfelelő színészt találni, én mégis tudok ajánlani valakit. Cseh Dávid Péter Waving Through A Window előadása meggyőzött: a magyar Evan már készen áll, hogy adjon a közönségnek egy okot arra, hogy elhiggye, minden rendben lesz. „Mert, ha nem vagy elég erős, hogy felállj, kinyújthatod a kezed.”

Kiemelt kép: Mike Faist és Ben Platt a Dear Evan Hansen-ben (Fotó: Matthew Murphy)