„Egy kép többet mond ezer szónál” – tartja a mondás. De mi a helyzet akkor, ha nem egy darab képpel, hanem 151 díjnyertes sajtófotóval nézünk szembe, amelyek közelmúltunk jelentős eseményeit és váratlan momentumait – mint a lassan két éve tomboló koronavírus járvány, a Brazíliában pusztító tűzvész vagy az Atlanti-óceán túl partján dübörgő Black Lives Matter mozgalom – dokumentálják? Az említettek csupán néhány, abból a több százból vagy akár ezer esetből, amelyek emberek millióinak életét forgatták fel fenekestül az elmúlt évben. Az idei World Press fotópályázatra 130 különböző ország 4315 tehetséges fotóriportere 74470 fotóval nevezett, amelyből 151 felvételt választott ki és díjazott a 28 tagból álló nemzetközi, szakmai zsűri. A World Press Photo tárlatához hagyományosan kiegészítő programok is kapcsolódnak, amelyek még érdekesebbé teszik a látogatás élményét: a Digital Storytelling dokumentarista alkotásaira ülhetünk be a kiállító teremből nyíló moziteremben, majd a kijárathoz vezető utunkat a Szebeni Műhely jubileumi Lát- lelet fotó kiállítása kíséri végig. A Liget online folyóirat szerzőinek asszociatív írásai pedig egy-egy díjnyertes World Press fotó megértését segítik és egészítik ki.
A World Press Photo kiállítás szervezője három évtizede a Herald Európa, felelős koordinátora Révész Tamás, aki korábban ugyancsak díjazott fotóművész, majd bíráló zsűritagja is volt a pályázatnak. A kiállítás több mint 60 éves múltra tekint vissza, az első nemzetközi tárlatot 1955-ben szervezte meg egy holland fotósokból álló csapat. A cél már akkor és ott megfogalmazódott, amely még ma is abszolút helytálló: megmutatni, elmesélni, hogy valójában mi is zajlik a világban, olyan különböző problémákra és szituációkra felhívni a világ polgárainak figyelmét, amelyekről ebben a túltelített média zajban nem is biztos, hogy elég tisztán, a helyzet súlyát tudatosítva hallunk. Ezen elképesztő felvételek kinyitják a világot, hogy a saját magunkon és környezetünkön túl is lássuk, hogy milyen világban élünk mi és mások is.

Luis Tato Sáskajárás Kelet-Afrikában című felvétele. (Forrás: Nemzetközi Sajtófotó Kiállítás Facebook)
Az idei World Press több munkája is a sajnos oly’ jól ismert koronavírus járvánnyal foglalkozik, ide tartoznak például a brazil „ölelőfüggöny” vagy a Svájcot és Németországot elválasztó szalagkorlátról készült fotók. A kiállítás plakátján szereplő oroszlánfóka, aki egy arcmaszkot vélt felfedezni a Breakwater nevű búvárhely vizében, Ralph Phace fotóművész érdeme, aki ezzel a képpel bezsebelte a környezet kategória első helyét. Külön álló csoportot alkotnak a természeti fotók, mint például Luis Tato felvételei a 2020-as év elején Kenyában pusztító sivatagi sáskajárásról. Hasonló, vagy még ennél is nagyobb borzalmakról számolnak be Ezra Acayan fotós képei, aki a januári Fülöp-szigeteki vulkán kitörés károsultjainak menekülését dokumentálta.
A World Press díjnyertes fotóinak egy része olyan eseményekkel is foglalkozik, amelyekről az európai és a hazai média is csak röviden, szerényen cikkezik, mint például a jazidi nők és gyermekek sorsa, akiket 2014 óta üldöz és kezel rabszolgaként az Iszlám Állam, az újra kirobbant azeri-örmény konfliktus vagy annak a 4200 palesztin biztonsági őrizetesnek a története, akiket izraeli börtönökben tartanak fogva. Akadnak pozitív történeteket és emberi példákat bemutató képek is, mint Fereshteh Eslahi Saeed Raminról készült portréfotói, aki súlyos balesete és korlátozott mozgása ellenére még mindig szívesen csinál olyasmit, amitől mások félnek, vagy az Oroszországban élő szaha hagyományőrzőiről készült felvételek, és az én egyik személyes kedvencem is ide tartozik, Pat Naughton portréfotója. A 87 éves Masters atlétáról épp otthon edzés közben készítette képet Stephen McCarthy.
A kiállítás október 31-ig látogatható.
Kiemelt fotó: Ralph Pace: Kaliforniai oroszlánfóka úszik egy arcmaszk felé a Breakwater búvárhelyen, Montereyben (Kalifornia, USA) november 19-én (Forrás: Nemzetközi Sajtófotó Kiállítás Facebook oldala)