A Déryné Program nagy népszerűségnek örvendett és rendkívüli sikereket könyvelhetett el 2021-ben. Összesen 558 előadás valósult meg, 345 befogadóhelyen és 293 településen. Több mint 81000 néző részesült minőségi színházi élményben. Most újabb 13 előadással bővült az Országjárás alprogram, az immáron 83 produkciót felvonultató repertoárra továbbra is a műfaji sokszínűség a jellemző: a mélylélektani drámától kezdve, a könnyed szórakozást kínáló darabokon át, a látványos táncszínházi produkcióig találhatunk magunknak előadást.

A Szinbád ma révbe ér (6SZÍN) egy felvidéki kisváros, Podolin (Krúdy diákkorának helyszíne) kisvendéglőjében, a „Krakkói Kalap”-ban játszódik, és arra keresi a választ, hogy révbe érhet-e Szindbád, „a nők lovagja, én szegény, én megbűvölt bolond”, vagy tovább bolyong a hajós „kinek vitorláira szívek vannak hímezve”. A Jónás könyvében (Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza) Babits Mihály költői elbeszélése, valamint bibliai idézetek, versek és vendégszövegek keverednek a színház, a tánc és a fizikai színház elemeivel. A Barangoló alprogramban létrejött Bündeltanz (Fiatal Művészekért Alapítvány) a magyarországi németek elűzésével foglalkozik, amelyre a II. világháborút követően került sor. Az alkotók – szinte kivétel nélkül – érintettjei ennek sajnálatos és feldolgozhatatlan eseménynek, így hitelességgel tudják megválaszolni a kérdést, hogyan lehetett mindezt meg- és túlélni. Tamási Áron darabja, az Ördögölő Józsiás (Forrás Kulturális Alapítvány) igazi tündérmese, amelyben a főhős eposzi jelzőket idéző említőneve magában hordozza szinte az egész történetet: maga is a pokoli és az ideálisan jó, a démoni és az angyali erők örök küzdelmét jelképezi. A darab üzenete – Szarka Gyula eredeti zenéjével és dalaival – a ma emberének is újult erővel szól: az emberi lélekben – ha csak egy szikrája létezik is a tisztességnek – az eszményi jóra való hajlandóság szeretne érvényesülni.

Az Ember az embertelenségben (Bekecs Néptánc Színház) című táncelőadásban olyan képek rajzolódnak ki a tánc, a zene és a beszéd színpadi nyelvén, amelyek megidézik a XX. századi háborúkba hadba vonulók és az itthon maradottak életérzéseit, hiszen az 1900-as évek történései a magyar, székely és csángó közösségek szellemi és lelki épségét megtépázták. A Mestermunka (Forrás Néptáncegyüttes) a maga nemes egyszerűségében autentikus folklór, szívet és szemet gyönyörködtető néptánc előadás káprázatos népviseletekben. A Barangoló alprogram keretein belül megvalósuló előadás a Kárpát-medence tájegységeit bemutató koreográfiák együttese. Az Urbán Verbunk két produkcióval is jelentkezik: az Elemek tánca, egy magával ragadó és egyben elgondolkodtató előadás keretein belül mesél a tánc nyelvén a környezetvédelemről, tradícióról és fenntarthatóságról, a Rózsa Story pedig a hányattatott sorsú Rózsa Sándor életét és korszakát tárja elénk.

Jelenet a Rózsa Story című előadásból (Fotó: Gorácz József)

A Mi lennék nélküled? (Gyulai Várszínház) Jászai Mari emlékiratainak felhasználásával mutatja be, hogyan látta száz évvel ezelőtt, és hogyan látja ma egy magyar színművész a színház, az anyanyelv és a nemzeti kultúra fontosságát, szakmájának kiküszöbölhetetlen nehézségeit, az igazságkeresés konfliktusait, a művészi minőség igenléséért folytatott nemes harcot? A Miska – Álomjáték-etűdök Schéner Mester motívumaira (Meseházi Alapítvány) című színdarab Schéner Mihály, Kossuth-díjas képzőművész, a Meseház megálmodója életének meseszerű, szürreális motívumainak felhasználásával íródott, Zalán Tibor álmodta papírra és Bereczki Csilla vitte színpadra. A Barangoló alprogram keretében létrejött produkció a Mester életének fordulópontjait mutatja be születésétől felnőtté válásáig. A Mikropódium Családi Bábszínház két produkcióval is szerepel a repertoáron: a legismertebb, a legtöbb külföldi fesztiválon látott magyar bábelőadás, a STOP egy intim, kedves, érzelemben gazdag játékot tár fel. A Con Anima pedig úgy vonja be a közönséget a játékba, hogy az előadás végén mindenki a saját történetét éli meg. Az Arany-metszés (Rák Zoltán Társulata) rendezője, Rák Zoltán olyan metszeteket (vers-és levélrészleteket, párbeszédeket) válogatott össze, amelyeket döntően csak az irodalmárok és Arany-rajongók ismernek, ezzel kívánja megidézni a nagy költő eddig ismeretlen oldalát. Solymos Tamás Nélküled című írása (Tér 12 Kulturális Egyesület) egy történelmi, önismereti kalauz, amelynek története egy erdélyi kastélyban játszódik, amiben nincs más bútor, csak az emlékek, a történelem. A főhős idegenvezetést tart, megmaradt ereklyék között kalauzol fáradhatatlanul.

Kiemelt kép: Jelenet a Szindbád ma révbe ér című előadásból (Fotó: 6SZÍN)