10+1 kérdéses sorozatunkban olyan kulisszatitkokra derül fény hétről hétre, amelyeket mindig is tudni akartunk a színészekről, de soha nem kérdezte meg még senki. Ezúttal a Vígszínház színésznője, Bach Kata válaszolt nekünk.
Mi az első színházi élményed?
A padlás a Vígszínházban. Anyukám tanár volt a falubeli általános iskolában, az osztályát vitte fel az előadásra és én is mehettem velük.
Mesélj el egy emléket, ami élesen megmaradt a felvételidről!
Kétszer felvételiztem, a második alkalommal megkérdezték, hogy az előző évben miért nem jutottam tovább az első rostánál, mire én, aki semmit sem tudtam az előttem ülő tanári karról, megkerestem Zsótér Sándort, rámutattam és azt mondtam „ő rúgott ki”. Ezen nagyot nevettek.
Mi volt a leghasznosabb tanács, amit a mestereidtől kaptál?
Hogy megúszni egy szerepet bűn.

Bach Kata és Józan László az Anna Karenina című előadásban (fotó: Juhász Éva)
Mi volt az a pont, amikor először azt érezted, hogy oké, akkor most már színész vagyok?
Az Anna Karenina fontos próbafolyamat volt számomra, azt éreztem, hogy sok magánéleti és színpadi tapasztalatom tud összegződni ebben az előadásban.
Volt-e olyan, hogy előadás közben valami nagyon kizökkentett, és ha igen, mi volt az?
A Bűn és bűnhődésben káposztát vágok a színpadon, és egy alkalommal sikerült egy kis darabot levágni az ujjamból is. Tudtam, hogy nincs nagy baj, viszont nagyon vérzett és még kb. 15 percig bent kellett lennem a színpadon úgy, hogy közben minden kollégám riadtan nézte, miért véres a kezem és a jelmezem. Kínomban még az arcomat is sikerült összekennem.

Bach Kata és Orosz Ákos a Bűn és bűnhődés című előadásban (fotó: Dömölky Dániel)
Mi volt a legemlékezetesebb bakid előadás közben?
A Lóvátett lovagok előadásban minden színésznőnek kulcsfontosságú kelléke egy bugyi. Én ezt a kelléket az öltözőben hagytam és az ominózus jelenet előtt odasúgtam Mészáros Tibornak, hogy “nincsen bugyim”, aki ezt kacér mosollyal nyugtázta, majd kiment a takarásba és villámgyorsan visszatért a kellékemmel.
Melyik volt a legmeghatározóbb előadás számodra eddig, és miért?
A heilbronni Katicában Kunigunda szerepe, amit még a Szputnyikban játszottam. Negatív figura, aki egy lépéssel előrébb jár, mint a többiek, látja mások viselkedésének a mechanizmusait és ezért manipulál. Sérült, sértett személyiség, aki jogosnak érzi, hogy a saját traumái miatt másokat eltiporjon. Gonosz, vonzó gonosz.
Volt olyan előadásod, ami lelkileg megviselt?
Az előadások legnyomasztóbb részeinél is tudom, hogy ez csak “játék”, és ez felszabadít.

Bach Kata, Király Dániel és Pető Kata A heilbronni Katica című előadásban (fotó: Dömölky Dániel)
Van olyan darab vagy szerep, amit mindenképpen el szeretnél játszani?
Nem volt még olyan szerep, amit ne szerettem volna eljátszani és egyiket sem én választottam. Mindig van kihívás a formában, a körülményekben, vagy a kollégákkal való együttműködésben, mindenből lehet tanulni és azt hiszem nekem ez a legfontosabb.
Mit láttál legutóbb színházban nézőként?
Zsótér Sándor rendezését, A doktor urat a Vígszínház nagyszínpadán.
10+1. Mi volt számodra a karantén-időszak legnagyobb kihívása?
Szeretek dolgozni, ezért mindig újabb feladatokat kellett találnom magamnak, és meg kellett szűrnöm a híreket, hogy csak azok az információk jussanak el hozzám, amik valóban fontosak számomra.
Kiemelt kép: Bach Kata (fotó: Dömölky Dániel)