Ez a hét sem telhet el egy top tízes lista nélkül. Ez a felsorolás nagyon különleges a számomra, hiszen a 10 kedvenc zenés darabomat oszthatom meg, melyek véleményem szerint jelenleg a Broadway legjobb musicaljei. Ezen előadások ismertetésével az a célom, hogy leromboljam a zenés darabokról alkotott negatív sztereotípiát és bebizonyítsam, hogy ez a sokak által lebecsült műfaj igenis nagy értéket rejt magában, melyet érdemes meghallani. A musical számomra olyan műfaj, mely összetett, eredeti, mély mondanivalóval rendelkezik, örök érvényű és szélsőséges érzelmeket ébreszt a nézőiben, szórakoztató és ízléses formát adva mindezeknek. A felsorolásban bemutatott produkciók mindegyikére igaz ez a megállapítás, ezért szívből tudom ajánlani megtekintésüket.
10, In The Heights
Lin-Manuel Miranda első áttörését az In The Heights című darabbal érte el 2008-ban. Az előadás magával ragadóan vegyíti a latin zene, a rap és a musical műfaját ebben az egyedülálló produkcióban. Azt gondolom, az In The Heights-szal egy új korszak kezdődött a zenés színházak történetében, hiszen megjelenése óta több olyan produkció kerül a Broadway-ra, amely elszakad a klasszikus Rodgers és Hammerstein-féle hangzásvilágtól, és merészebb vizekre evez, esetleg új műfajokkal, vagy témákkal kísérletezik. Az In The Heights társadalmi hovatartozástól, bőrszíntől, kortól és nemzetiségtől függetlenül mindenkinek meg akarja mutatni önmagát egy csodálatos történet formájában. A latin zene hagyományos elemei autentikusan jelképezik Washington Heights nagyrészt emigráns lakóinak mindennapjait, akiknek meg kell küzdeniük a megélhetésükért. Jelen esetben mindenkinek van egy munkája és egy álma. A karakterek fáradhatatlanul keresik az identitásukat, és próbálják életben tartani az álmaikat a szürke hétköznapok árnyékában. A történetnek nemsokára hamarosan mindenki részese lehet, hiszen az előadás filmadaptációja is hamarosan érkezik, mert nyáron lett volna a bemutató, melyet a vírushelyzet miatt elhalasztottak.

Részlet az In The Heights című előadásból (Fotó: Playbill)
9, Rent
A Rent Puccini Bohém életkell című operájának újragondolása, és a mai Broadway-generáció egyik legmeghatározóbb darabja: némelyeknek ez adta az inspirációt, hogy maguk is színésszé váljanak. Az 1996-os eredeti szereposztás a színpadi sikerek után 2005-ben újra összeállt, hogy elkészüljön a filmadaptáció. A történet középpontjában egy csapat fiatal, new yorki művész áll, akiknek a szegénység mellett az AIDS-szel is meg kell küzdeniük, miközben az önmegvalósításra törekszenek. A musicalben elhangzó betétdalok ikonikussá váltak mind a rajongók, mind a színészek körében, több mint ötezer Broadway-produkció után pedig világszerte bemutatták, köztük Magyarországon is Miklós Tibor fordításában és rendezésében 2001-ben. A magyar produkciót utoljára 2010-ben a Győri Nemzeti Színházban lehetett látni.

A Rent eredeti szereposztása (Fotó: Playbill)
8, Sunday in the Park with George
Korábbi cikkemben már volt lehetőségem bemutatni ezt a nagyszerű és klasszikus produkciót, amely még 1984-ben mutatkozott be a Broadway-n. Az eredeti szereposztás előadásfelvétele szerencsére elérhető interneten, így bárki szemtanúja lehet a csodálatos színpadképnek, Bernadette Peters és Mandy Patinkin legendás duettjeinek és ennek a fantasztikus Sunday in the Park with George című történetnek. Az előadás a francia pointilista festő, George Seurat fiktív történetéről szól, melyet egyik valós festménye, a Vasárnap Délután La Grande Jatte Szigetén ihletett. James Lapine szövege és Stephen Sondheim zenéi a hatalmas színpadon megjelenített monumentális élőképpel igazán különleges élményt adnak a közönség számára. Az örökzöld történet a tervek szerint 2021-ben ismét látható lesz a West Enden Jake Gyllenhaal és Annaleigh Ashford főszereplésével, akik a 2017-es felújított változatban már megjelentek együtt a színpadon, mint George és Dot.

Jake Gyllenhaal a Sunday in the Park with George-ban (Fotó: Playbill)
7, Hair
A Hair az egyetlen olyan szereplő a listán, amelyet hazai színpadon láttam, meg persze filmadaptáció formájában is. Nem szerettem volna azonban kihagyni, mert számomra nagyon meghatározó musical. Még azt sem tudtam, mi az a Broadway, amikor a Hair betétdalai már ott visszhangoztak a fülemben. Azt gondolom, a történet a nagy sikerű filmadaptációnak köszönhetően mindenkinek ismerős. George Berger balsorsa mindannyiunkat megríkatott már, a musical pedig a korszakának egyik legmeghatározóbb társadalomkritikája. A színpadi előadást először 1968-ban mutatták be a Broadway-n, a felújítások pedig a mai napig népszerűek szerte a világon, a 2009-es produkció el is nyerte a Legjobb Felújított Musicalnek járó Tony-díjat. Szókimondó szövege és a tabu témák feldolgozása miatt a Hair úttörő darab volt a saját korában, arról nem is beszélve, hogy megteremtette a rockmusical műfaját.

A Hair eredeti szereposztása (Fotó: Playbill)
6, Next to Normal
A háromszoros Tony-díjas és Pulitzer-díjas rockmusical olyan témát dolgoz fel, melynek bemutatása nem megszokott a zenés színházban, legalábbis a sztereotípiák szerint. A Next to Normal igazi példája annak, hogy a musical műfaján keresztül át lehet adni egy mély és összetett társadalmi problémát is. A történetben megjelenő átlagos család küzdelme a mindennapokkal megszokottnak tűnhet, ám a sztori tartogat magában némi csavart. Figyelem, a következő sorok spoilert tartalmaznak! A négyfős család, eleve diszfunkcionálisan egymás mellett élő tagjai közül ugyanis nem mindenki valós. Az előadás első fél órájában azonban abban a hitben vagyunk, hogy az idősebb testvér, Gabe (Aaron Tveit) ugyanolyan részese a mindennapoknak, és jelenlétében semmi bizarr nincsen. Amikor kiderül, hogy a fiú már születése után meghalt, és csak anyja számára látható, mint egy nyughatatlan tévképzet, az előadás új fordulatot vesz. A mentális betegségek és a gyász megfelelő kezelése egy nagyon nehéz téma, a musical azonban kiválóan mutatja benne ezek velejáróit.

Aaron Tveit a Next to Normal-ban (Fotó: Pinterest)
5, Newsies
Az örökké összetartó és életrevaló újságkihordó fiúk története az 1992-ben bemutatott film után 2012-ben egy hatalmas show formájában került színpadra. Az ihletet egy valós esemény, az 1899-es new yorki újságkihordó sztrájk adta, melynek fiktív vezetője, az álmait hajkurászó Jack Kelly. Az előadás két Tony-díjjal büszkélkedhet, melyek közül az egyiket a kiemelkedő koreográfiájáért kapta, nem véletlenül. A Newsies-ban bemutatott táncok, show-elemek és akrobatikus mutatványok igazán lélegzetelállítóak, melyektől igazán különlegessé válik az előadás. A Disney 2016-ban felvette, majd bemutatta a színpadi verziót a filmvásznon is, tehát már a képernyőn is átjön ennek a shownak a látványa, a dinamikája. A színpad és a koreográfia mellett azonban a történet is magával ragadó. Jack Kelly elvágyódása egy jobb élet felé, melyet a sosem látott város, Santa Fe testesít meg számára, az előadás legerősebb és legmeghatóbb motívuma. A félelem, a kitartás és az összefogás nagyszerű története ez, mely könnyen közönségére találhat, hiszen mindannyiukban ott él Santa Fe valamilyen formában.

Részlet a Newsies-ból (Fotó: Amazon)
4, The Book of Mormon
„Hello!” Egy igazi kakukktojás a listán a Book of Mormon című produkció, hiszen hajlamos vagyok jobban értékelni egy tragikus darabot, mint egy vígjátékot. Pedig sokszor egy igazán jó komédiát megírni és színpadra vinni sokkal nagyobb kihívás, hiszen ahány ember, annyiféle humor van a világon. Kedvenc mormon misszionáriusaink nem mindennapi kalandja Afrikában azonban komikus, szatirikus és felemelő, miközben egy elgondolkodtató üzenetet is csendesen átad a közönségének. Trey Parker és Matt Stone humora (melyet a South Park című animációs sorozatból már ismerhetünk) meglehetősen fekete és obszcén, ám mégsem lépi át az ízléstelenség határát. Miközben bepillantunk az ambiciózus Elder Price és az együgyű Elder Cunningham reménytelennek tűnő missziójába, a nevetés és a szívmelengető pillanatok egyaránt garantáltak. Az előadás végtelen népszerűségét bizonyítja, hogy már tíz éve hoz vidámságot a Broadway-színházak életébe, több mint háromezer bemutatott produkcióval.

Részlet a The Book of Mormon-ból (Fotó: The New York Times)
3, Falsettos
William Finn és James Lapine közös munkája, a Falsettos volt az első olyan darab a Broadway-n, mely saját korát megelőző módon ábrázolta a melegeket, illetve az ehhez társított karakterjegyeket már 1992-ben. Az igazi modern család színrevitele a saját korában egyedülálló, a 2016-os felújított változatban pedig aktuális, és korunk szemszögéből pedig teljesen új nézőpontot kaphat. A karakterek reális ábrázolását az alkotók úgy érték el, hogy a történet középpontjába nem a szereplők nemi identitását helyezték. Ez a faktor csupán egy a sok jellemző közül, melyekkel ezek az összetett, emberi karakterek rendelkeznek. A szereplők gyarlóságuk ellenére is szerethetők, ettől válnak valóságossá, a végig énekelt dialógusokkal pedig tökéletesen fejezik ki összetett érzelmeiket, vágyaikat, félelmeiket, bizonytalanságukat. A cselekmény középpontjában a nárcisztikus és gyerekes családfő, Marvin áll, aki elhagyta a feleségét és a tízéves fiát a szeretője, egy bohém férfi, Whizzer kedvéért. Az összezavarodott Marvinnak kezdetben semmi nem elég: új kapcsolatában dominálni szeretne, és a családját is agresszívan össze akarja tartani. Azonban, ahogy a történet halad előre, Marvin olyan karakterfejlődésen megy keresztül, melyhez hasonló színpadon ritkán látható. A 2016-os felújított változat felvételét volt szerencsém látni (azóta számtalanszor) Christian Borle és Andrew Rannells főszereplésével, és az előadás szinte azonnal az egyik kedvencemmé vált.
2, Dear Evan Hansen
Mindenki érezte már egyedül magát, vagy elfeledve, főleg ebben a közösségi média által uralt világban, ahol paradox módon a virtuális közösség ereje elidegenített minket egymástól. Ki az, aki valóban meghall minket az üvegen keresztül? Ha leesünk egy fáról, lesz, aki felkaroljon minket? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a 17 éves Evan Hansen megható története, akivel valószínűleg mindannyian azonosulni tudunk egy bizonyos szinten. Benj Pasek és Justin Paul méltán népszerű produkciója fontos üzenetet továbbít a közönsége számára a mentális problémákról, a közösségi médiáról, a családról és az összefogásról. A produkció megérdemelten összesen hat Tony-díjat (köztük Rachel Bay Jones és Ben Platt, a legjobb főszereplők kategóriájában) és egy Grammy-díjat is bezsebelt 2017 és 2018 között. Úgy gondolom, a Dear Evan Hansen korunk egyik legmeghatározóbb musicalje, hiszen Evan sztorija sajnos nem egyedülálló, ezért minden fiatalt megszólít. A tervek szerint 2021-ben a produkció visszatér a West Endre a friss Olivier-díjas Sam Tutty főszereplésével, illetve hamarosan elkezdődnek a filmadaptáció munkálatai az eredeti szereposztás Evan-jével, Ben Platt-el a főszerepben.
1, Hamilton
Ha már a listát Lin-Manuel Miranda Broadway-debütálásával indítottam, ennek megfelelően, a sikerdarabjával zárom. A Hamilton számomra egyértelműen a legkülönlegesebb előadás. Ennek hatására lettem szerelmes a Broadway-musicalek új generációjába, és egyúttal ez ösztönzött arra is, hogy maradjak nyitott a klasszikusok felé, valamint ez az első (és garantáltan nem utolsó) darab, melyet élőben láthattam a West Enden. Mondanom sem kell, életem legnagyobb élménye volt.
A Hamiltont 2015-ben kezdték el játszani teltházas előadásokkal, sőt telt várólistákkal. Amerikában és hamarosan az egész világon mindenki Hamilton-lázban égett. Pedig elsőre nem is gondolnánk, hogy egy alapítóatya életéről szóló történelmi musical ekkora sikert arathat. Ami a színpadon történik minden, csak nem száraz történelem óra. Korabeli jelmezek és díszlet, precíz, kidolgozott koreográfia, kiváló érzékkel megrendezett fényjátékok… és rap. A rap pedig a lehető leghitelesebb módja annak, hogy a nagyszájú Hamilton autentikusan ki tudja fejezni a sok-sok mondanivalóját. Hamilton agresszív, gyors, okos, akaratos. Mint egy rapszöveg. A dallamosság csak korlátozná a személyisége kibontakozását.
Lin-Manuel Miranda tett arról, hogy ez a kevésbé ismert alapítóatya, akinek minden vágya az volt, hogy a neve fennmaradjon, beteljesítse a sorsát. Talán elfogultnak hangzik, de a Hamilton valóban egy csoda, amelynek szerencsére már bárki részese lehet, hiszen idén megjelent az eredeti szereposztás egyik show-jának előadásfelvétele.
Kiemelt kép: Ben Platt, mint Evan Hansen (Fotó: Vulture), Lin-Manuel Miranda, mint Alexander Hamilton (Fotó: Rolling Stone), Andrew Rannells, mint Whizzer (Fotó: Hollywood Report)